Skončí Williams konečne na pódiu?

22.06.2014 / Branislav Ježík
Nečudujme sa úsmevu Sira Franka. Čakal, kým budú obidve jeho autá v prvej rade na štarte presne 3997 dní.  Alebo 10 rokov, 10 mesiacov a 20 dní k tomu. (photo: SITA/AP Photo/Kerstin Joensson)

Nečudujme sa úsmevu Sira Franka. Čakal, kým budú obidve jeho autá v prvej rade na štarte presne 3997 dní. Alebo 10 rokov, 10 mesiacov a 20 dní k tomu. / (photo: SITA/AP Photo/Kerstin Joensson)

Ak sa vám budú zdať Mercedesy na štarte Veľkej ceny Rakúska akési biele, tak to nebude tým, že by vás klamal zrak. Mercedesy totiž budú v prevej rade, ale len pod kapotami monopostov Williams. Prekvapenia sa nedejú len na majstrovstvách sveta vo futbale. Mercedes totiž po dvoch týždňoch opäť šokoval svet, keď prvýkrát po siedmych pretekoch nebude ani jeden jeho monopost stáť v prvej rade na štarte.

Österreichring (Zeltweg)

Rakúsko je v tomto roku nováčikom v kalendári formuly 1. Keď sa však pozrieme do histórie, je to skôr starý známy. Prvýkrát sa pretekalo na letisku v štajerskom Zeltwegu ešte v roku 1963. Boli to nemajstrovské preteky a vyhral ich pred niekoľkými dňami zosnulý austrálsky majster sveta Jack Brabham. O rok už sa tu pretekalo o majstrovské body a svoju jedinú veľkú cenu v kariére vyhral Lorenzo Bandini na Ferrari. Potom sa formula 1 z Rakúska vytratila a až úspechy Jochena Rindta boli impulzom k tomu, aby cez cestu za letiskom vznikol nový okruh, ktorý dostal názov Österreichring, ktorý ale nikto nevolal inak ako Zeltweg. Prvýkrát sa tu jazdilo v roku 1970, ale miestni fanúšikovia si museli počkať na víťazstvo domáceho jazdca až do  roku 1984, keď sa tu vo svojej majstrovskej sezóne radoval jeden z terajších šéfov Mercedesu Niki Lauda. A práve tu o rok neskôr oznámil definitívny koniec svojej kariéry jazdca formuly jeden.

Österreichring  patril spolu s Monzou a Silverstoneom k trom najrýchlejším tratiam v kalendári F1. V roku 1987 sa tu ale na dlhý čas jazdilo naposledy. Okruh už vtedy prestával vyhovovať požiadavkám na bezpečnosť. Už v piatkovom tréningu tu mal kurióznu nehodu Švéd Stefan Johansson na McLarene, ktorý v rýchlosti 225 km/h zrazil vystrašeného jeleňa pobehujúceho po trati. Preteky sa kvôli kolíziám podarilo odštartovať až na tretí pokus, čo bol posledný kliniec do rakvy Rakúskej veľkej ceny.

A1 Ring

Preteky v Rakúsku sa potom ešte na sedem sezón vrátili do kalendára formuly 1 v roku 1997. Österreichring ako jeden zo svojich prvých projektov prestaval Nemec Hermann Tilke v rokoch 1995-96. Ten vypustil rýchlu pasáž medzi šikanou Hella-Licht a zákrutou Dr. Tiroch, ďalšie zákruty dostali menší polomer a okruh nielen, že sa skrátil (o viac ako 1,6 km), ale sa aj spomalil. Naďalej však kládol na jazdcov veľké nároky. Prestavbu okruhu vtedy zaplatil miestny telekomunikačný operátor a tak sa musel meniť aj názov okruhu na A1 Ring. A aby vyzeral ako nový, ako miesto konania sa už neuvádzal Zeltweg, ale neďaleká obec Spielberg.

Najpamätnejšie preteky tejto éry okruhu sa udiali v sezóne 2002. Boli v poradí šieste v sezóne, keď v predchádzajúcich piatich štatistiky zaznamenali na prvom mieste vždy len jedno meno – Schumacher (aj keď treba spomenúť, že v Malajzii to nebol Michael, ale jeho brat Ralf). Schumacher samozrejme prichádzal do Rakúska ako líder priebežného poradia s pohodlným 21 bodovým náskokom. A1 Ring mu ale nesedel, veď nikdy predtým tu nevyhral. Zato jeho tímový kolega Rubens Barrichello lietal po trati ako víchor a v kvalifikácii porazil Schumiho o 0,622 sekundy, medzi nich sa dostal ešte aj jeho brat Ralf. Rovnako lietal Brazílčan na prvej priečke aj v pretekoch, ale dve kolá pred cieľom ho Jean Todt (terajší prezident FIA) požiadal, aby Schumachera pustil pred seba. Ten poslúchol a v poslednej zákrute sa Nemec dostal na prvú priečku. Jeho radosť z víťazstva ale čoskoro skalil piskot divákov na tribúnach. Zahanbený potom postrčil na najvyšší stupienok pri vyhlasovaní víťazov Barrichella, čo FIA ohodnotila ako znevažovanie ceremoniálu vyhlasovania víťazov a Ferrari za to odmenila pokutou vo výške pol milióna dolárov. Schumachera privítalo na tlačovke po pretekoch bučanie novinárov a FIA po týchto pretekoch na dlhý čas oficiálne zakázala tímovú réžiu. A ako to vysvetlil Jean Todt? Sezóna je vraj dlhá, stať sa môže všeličo a Michael potrebuje v súboji o titul každý bod. Nakoniec ho vyhral o 67 bodov práve pred Barrichellom.

Red Bull Ring

Pri prestavbe okruhu už neostali peniaze na rekonštrukciu boxov a tak sa Veľká cena Rakúska opäť po sezóne 2003 vytratila z kalendára F1. Okruh kúpil rakúsky miliardár Dietrich Mateschitz, ktorý zbohatol na predaji energetických nápojov Red Bull. Ten s ním mal veľké plány. Celý ho zbúral, vrátane boxov a plánoval ho postaviť nanovo, pričom chcel využiť aj starú časť medzi šikanou Hella-Licht a zákrutou Dr. Tiroch. Plány mu ale skazila miestna samospráva, ktorá nesúhlasila s Mateschitzovými veľkými úpravami. Ten nahnevaný vyhlásil, že okruh je len strata peňazí a času a obrátil radšej svoju pozornosť na kúpu tímu v F1. Situácia sa zmenila až v roku 2008, keď Red Bull za 70 miliónov € nechal postaviť nové boxy a okruh, ktorý kopíruje pôvodný A1 Ring. Österreichring opäť tak dostal názov po sponzorovi, ktorý prispel na jeho obnovu.

Ďalšie peniaze musel Mateschitz vysoliť za to, aby sa na Red Bull Ringu konali preteky formuly 1. Zo súčasných jazdcov sa tu v monoposte F1 preháňali štyria jazdci: Jenson Button (najlepšie štvrtý v roku 2003), Kimi Räikkönen (druhý v 2003), Fernando Alonso (dvakrát tu nedokončil preteky) a Felipe Massa (štartoval tu raz a nedokončil). Práve ten si pamätal okruh asi najlepšie, keď si po 2060 dňoch pripísal svoju šestnástu výhru v kvalifikácii. Otázkou je, či to bude stačiť aj na nedeľné víťazstvo. Keď si zoberieme časy z doterajších dvoch dní, zistíme, že jazdci Mercedesu jednoducho v rozhodujúcej chvíli nedokázali poskladať najrýchlejšie kolo. A tak sa mohol tešiť Brazílčan, aj keď nebol najrýchlejší ani v jednom sektore.

Rosberg je na koni

Z pohľadu súboja o korunu šampióna je na to momentálne lepšie Nico Rosberg. Hamilton musí doháňať stratu po svojom druhom tohtoročnom vypadnutí v Kanade. Psychika sa tak postarala o to, že v rozhodujúcich chvíľach dvakrát zlyhal a na štarte sa postaví až na deviate miesto. Kým sa tak prebojuje cez súperov pred sebou (ak ho niektorý z nich na štarte netrafí), môže Nico získať rozhodujúci náskok a zveľadiť tak svoje bodové konto na úkor Angličana. A to len štrnásť dní pred jeho domácou veľkou cenou. Na A1 Ringu sa totiž stalo len raz, že by vyhral niekto z horšieho ako tretieho miesta na štarte.

Frank Williams by bol určite rád, keby sa opakoval rok 1987, keď jeho monoposty ušli všetkým o jedno kolo. Buďme však realisti, tento rok niečo podobné očakávať nemôžeme. Williamsy by si už za svoje doterajšie výkony miesto na stupňoch víťazov zaslúžili. Ale ak sa s nimi Rosberg nevysporiada hneď na štarte, môžeme sa tešiť na zaujímavé preteky a možno ďalšie prekvapenie. Veď najrýchlejšími monopostami na konci roviniek sú práve tie biele od Sira Franka. A na to by už Rosbergovi nemuselo stačiť ani DRS... Múdrejší budeme poobede. Štart je v tradičnom európskom čase o 14:00.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2014. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár