10 naj podľa TakUrčitee: Motochart Post Season

30.12.2014 / B.J. Texo
Sebastian Vettel počas prvého dňa v kokpite Ferrari. (photo: SITA/AP Photo/Marco Vasini)

Sebastian Vettel počas prvého dňa v kokpite Ferrari. / (photo: SITA/AP Photo/Marco Vasini)

Tri oriešky pre polpolušku, Mrázik, Sám doma a podobné filmy sa vysielajú vždy na Vianoce. Ak by sme mali vybrať jeden z nich, tak formula 1 je taký Nekonečný príbeh. Inžinieri jednotlivých tímov sa naháňajú za každou desatinkou sekundy pri vylepšovaní svojich monopostov. Až do doby, kým sa zmenia pravidlá. To nás postihlo pred rokom, takže sa môžeme pozrieť, ako si v našom rebríčku vedú jednotlivé tímy. Konečná tabuľka Pohára konštruktérov totiž nie presne odráža aktuálnu formu jednotlivých tímov. Tie si svoje monoposty pred sezónou upgradujú na verziu 2.0, aj keď ich budú prezentovať ako úplne nové. V akej forme sa predstavia v prvých predsezónnych testoch začiatkom februára si môžete už dnes prečítať v neobjektívnom rebríčku TakUrčitee.

10. Caterham – Renault (11.)

Caterham je vraj znova na predaj. Nový majiteľ (ak sa vôbec nájde) bude musieť v prvom rade zaplatiť tohtoročné dlhy (väčšina je za dodávku motorov). Zamestnanci už dostali výpoveď, takže ak sa aj nájde nejaký dobrodinec ochotný do tejto čiernej diery naliať desiatky miliónov amerických peňazí, musí rátať s tým, že jeho monoposty sa v budúcom roku budú plahočiť na posledných priečkach. To, čo sme písali o upgrade totiž v jeho prípade neplatí. Jednoducho ho nemá kto spraviť a súčasní majitelia už skúmali, či sa vôbec budú môcť postaviť na štart s tohtoročným autom.

Diagnóza: Ukončí niekto toto trápenie?

9. Sauber – Ferrari (9.)

Môžete mať modernú továreň, ale keď nemáte peniaze na jej prevádzkovanie, je vám skôr na obtiaž. Spoliehať sa na aj tak nespoľahlivých ruských sponzorov po páde rubľa sa tiež nedá a tak nečudo, že v švajčiarskom Hinwile siahli po dvoch pretekároch s plným mešcom peňazí. Marcus Ericsson nikdy nič výrazné v žiadnej z nižších formulových sérií nepredviedol a rovnaké to bolo aj tento rok v najvyššej kategórii, kde napríklad v Belgicku dostal v kvalifikácii na frak od Andrého Lotterera, ktorý si len tak odskočil zo športových áut vyskúšať ako chutí jazda v F1. Felipe Nasr bude skôr zbierať skúsenosti, ako body. Je to síce bývalý majster britskej formuly 3, ale v GP2 nič svetoborné nepredviedol.

Diagnóza: Všetko naznačuje na to, že odlepiť sa od dna nebude také ľahké.

8. Toro Rosso – Renault (7.)

Hlavnou úlohou tohto tímu je preveriť schopnosti jazdcov z juniorského programu Red Bullu z nižších formulových súťaží. Len tí najlepší môžu potom postúpiť do veľkého Red Bullu. Tam sa po roku trochu neplánovane (rozumej predčasne) uvoľnilo na konci sezóny miesto. Jean-Éric Vergne už aj tak presluhoval, jeho tri sezóny u mladých býčkov sú bezprecedentné, nebol to ale on, kto získal vytúženú sedačku.

Opäť tu teda máme mladú krv v podobe ďalších nádejných mladíkov s pretekárskymi génmi. Jos Verstappen síce vo formule 1 žiadnu dieru do sveta nespravil (a to bol Schumacherovým tímovým kolegom pri jeho prvom majstrovskom titule). Dr. Helmut Marko nás ale presviedča, že má v rukách minimálne nového Räikkönena. Ten mal síce pri svojom vstupe do F1 na konte o desať formulových pretekov menej, ale o dve sezóny a dva tituly viac, ako pehavý Max. Druhým do partie je Carlos Sainz, syn muža rovnakého mena, ktorý nemá rád, keď mu za meno pripisujú Junior. Tatko s formulami síce nemá nič spoločné, ale počas devätnástich rokov v rally stihol získať 26 víťazstiev a dva tituly majstra sveta. Synček rozhodne zo šoférskych schopností niečo podedil a môže sa pochváliť aktuálnym titulom z formuly Renault 3.5.

Diagnóza: Pre jazdcov bude hlavne prvá polovica sezóny skôr o zbieraní skúseností.

7. Lotus – Mercedes (Renault) (8.)

McLaren sa zbavil motorov Mercedes, po ktorých vďačne chmatli v Lotuse, teda v tíme, ktorý ešte v roku 2010 patril Renaultu. Nová pohonná jednotka by mala tímu pomôcť, ale je to len jedna časť auta. O zbytok by sa mali postarať mladí technici, ktorí zostali v tíme po tom, čo si top tímy v predchádzajúcich dvoch rokoch povyberali tých skúsených ako hrozienka z koláča. Či sa zo svojich chýb na tohtoročnom monoposte dokázali poučiť, uvidíme už pri prvých testoch.

Diagnóza: Veľká neznáma, ale Mercedes by ich mal k nejakým bodom dotlačiť.

6. Force India – Mercedes (5.)

V prvej polovici sezóny by mal byť indický tím tradične dobrý, čo znamená, že občas popreháňa aj najlepšie tímy. Peňazí na vývoj však nazvyš nie je a tak sa budú postupne s blížiacim sa koncom sezóny prepadať do stredu štartového poľa, kam vlastne po celý čas patria.

Diagnóza: Skončí už konečne Nico Hülkenberg na pódiu?

5. Ferrari (4.)

Palácový prevrat v tradičnej talianskej stajni bol dokonaný. Výmena v duchu hesla všetko, čo je tu dlhšie ako dva roky, musí ísť preč, zasiahla celé vedenie tímu. Taliani začínajú písať novú kapitolu na čistom liste papiera. Sebastian Vettel sa pokúsi okolo seba vystavať majstrovský tím podobne, ako sa to pred takmer dvadsiatimi rokmi podarilo jeho krajanovi Michaelovi Schumacherovi. Tomu to však trvalo päť rokov (no dobre, štyri, keby si nedolámal nohy). Zázraky v budúcom roku teda nečakajte. Všetky nádeje Taliani teraz vkladajú do Jamesa Allisona, ktorý sa ako šéfaerodynamik podieľal na všetkých majstrovských monopostoch Michaela Schumachera vo Ferrari a aj Fernanda Alonsa v Renaulte.

Diagnóza: Len raz v histórii čakalo Ferrari na víťazstvo viac ako jednu sezónu: po nástupe Montezemola v roku 1991.

4. McLaren – Honda (Mercedes) (6.)

Honda je späť. To len keby ste náhodou nevedeli. Ako konštruktérom im to nikdy nešlo, ale ako výrobcovia motorov dobyli všetko, kde sa objavili. V F1 sme ju naposledy mohli vidieť s tímom, ktorý si dnes hovorí MercedesGP. To bolo ale v roku 2008 a vo svete začala zúriť kríza. Dnes sme o šesť rokov starší a Japonci sa znova vracajú do formuly 1, tentokrát ako dodávatelia motorov. Prvé testy dopadli síce rozpačito, ale na vyliečenie detských chorôb majú inžinieri čas celého štvrť roka. Za ušetrené peniaze z krízového obdobia sa automobilke z krajiny vychádzajúceho slnka podarilo uloviť samotného Fernanda Alonsa, takže ich môže upokojovať skutočnosť, že Španiel dokáže z auta vydolovať ešte o pár percent viac, než je jeho skutočný potenciál. Z tímu navyše odchádza športový riaditeľ Sam Michael, ktorý asi so sebou v roku 2011 priniesol smolu z Williamsu.

Diagnóza: Titul nečakajte, cieľom je pravidelná účasť na pódiu.

3. Red Bull – Renault (2.)

Dr. Helmut Marko je asi veľkým obdivovateľom posledného fínskeho majstra sveta, pretože podľa jeho slov vidí istú podobnosť aj medzi Kimim Räikkönenom a Daniilom Vjačeslavovičom Kvjatom. Ak sa pozrieme na začiatky oboch v F1, bude mať asi Rakúšan pravdu – po jednej sezóne v aute zo stredu poľa rovno do top tímu. Časy sa však menia a Rus to také ľahké mať nebude. Adriana Neweya už F1 veľmi nemotivuje a odchádza si splniť svoj dávny sen v konštruovaní jácht. Na rozlúčku pripravil monopost, s ktorým sa červení býci predstavia v sezóne 2015. Málokto verí, že bude majstrovským kúskom (opýtajte sa v Renaulte). My si naopak myslíme, že pohonná jednotka bude aj tento rok asi najväčším kameňom úrazu.

Diagnóza: Snáď sa už konečne Francúzom s anglickým know-how podarí postaviť poriadny turbomotor.

2. Williams – Mercedes (3.)

Pri hodnotení Williamsu sme boli po predsezónnych testoch až príliš optimistickí. Angličania musia opäť nájsť recept na víťazenie. Ich posledný zápis do štatistík zo Španielska roku Pána 2012 patrí do kategórie náhodných a v tíme je už len málo ľudí, ktorí si pamätajú víťazstvo Juana Pabla Montoyu v Brazílii v roku 2004. Ako hovoril bývalý Williamsov šéfinžinier Frank Dernie, tím musí vedieť nájsť v sebe víťazného ducha, aby dokázal pochopiť, prečo jeho auto vyhralo, a mohol to nabudúce zopakovať. Investície Sira Franka do angažovania Pata Symondsa a Roba Smedleya začínajú konečne prinášať ovocie a v nasledujúcej sezóne by biele monoposty mali Strieborným šípom dýchať viac na chrbát.

Diagnóza: Budúcoročný čierny kôň šampionátu.

1. Mercedes (1.)

Triumvirát Wolff-Lauda-Lowe si už, zdá sa, rozdelil kompetencie pri riadení Strieborných šípov, takže sme v druhej polovici sezóny nevideli až toľko kiksov, ako v tej prvej. Pravda je ale taká, že zatiaľ sa nikomu v histórii nepodarilo zopakovať dve také dominantné sezóny, akú sme videli v práve končiacom roku. Monoposty s trojcípou hviezdou síce majú stále na to, aby vyhrali viac ako polovicu pretekov, ale až také jednoznačné to nebude. Uvidíme, či v tejto situácii budú mať obaja jazdci takú voľnosť, ako doteraz.

Diagnóza: Za obhajobou titulov bude tím ťahať Hamilton.

—. Marussia – Ferrari (10.)

Na záver ešte vysvetlenie pre nezainteresovaných, prečo tu máme 10 naj, keď tímov bolo jedenásť. Nuž Marussia to už má za sebou, nech je jej zem ľahká. Bernie Ecclestone si môže mädliť ruky. Nebude totiž musieť vyplácať prémiu za umiestnenie na desiatom mieste Pohára konštruktérov. Podmienkou totiž je, aby tím dokončil sezónu, čo sa tomuto anglicko-ruskému tímu nepodarilo. Jeho továreň a duševné vlastníctvo s tým spojené navyše kúpil pre svoj novovznikajúci tím Gene Haas. Johnovi Boothovi tak už ostáva len predať licenciu na účasť v šampionáte kráľovnej motoršportu.

Diagnóza: Requiescat in pace.

B.J. Texo

B.J. Texo

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2014. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár