Začínajú sa majstrovstvá Mercedesu

14.03.2015 / Branislav Ježík
Mercedes Lewisa Hamiltona vyráža do novej sezóny F1. (photo: SITA/AP Photo/Mark Dadswell)

Mercedes Lewisa Hamiltona vyráža do novej sezóny F1. / (photo: SITA/AP Photo/Mark Dadswell)

Niektorí sa už nevedia dočkať letných teplôt, aby mohli na ne nadávať. A sú aj takí, ktorí sa nevedia dočkať nového ročníka majstrovstiev sveta F1. Tí, ktorí sú v prieniku týchto dvoch skupín, by mali byť teraz v austrálskom Melbourne, kde práve vrcholí leto. My ostatní si budeme musieť vystačiť s televíznym prenosom. Predpoveď počasia sľubuje na nedeľu polooblačno a nie až tak teplo, ako bolo v sobotnej kvalifikácii. Ale aj tých predpovedaných príjemných 20 °C nie je na zahodenie. Takurčitee ale nie je portál o počasí, takže poďme pekne na vec.

Dve otázky

Nedočkavci trpiaci abstinenčnými príznakmi od predposlednej novembrovej nedele si konečne môžu vydýchnuť. Dvanásť predsezónnych testovacích dní ich snáď uchránilo od totálneho kolapsu. Čo-to pred nadchádzajúcou sezónou naznačili, ale skutočné rozloženie síl sa dozvieme až tento víkend. Ak sa teda niekomu niečo nepokazí. #McLaren 

Všetky tri tréningy a aj kvalifikáciu už máme za sebou. Sme teda o niečo múdrejší, ale ako sa hovorí, body sa rozdávajú až v nedeľu. Isté nemá nikto, nič pokiaľ neprejde cieľom. A to aj napriek rýchlosti. Všetci sa ale zhodujú na tom, že tým loveným tímom bude aj v tomto roku Mercedes AMG. A tak hlavné otázky, na ktoré sa budú snažiť všetci komentátori tento víkend nájsť odpovede, sú tieto dve:

1. O koľko sa ostatní priblížili k Strieborným šípom?

2. Kto bude tento rok ich hlavným vyzývateľom (a tým pádom najlepším zo zbytku sveta)?

Peniaze nie sú všetko

Niektoré iné otázky už boli medzičasom zodpovedané. Napríklad ktorý z troch jazdcov Sauberu, s ktorými má platné zmluvy,  nastúpi do dvoch voľných kokpitov. Minuloročný pilot Giedo van der Garde sa doňho snažil dostať súdnym rozhodnutím. V F1 sa síce zmluvy až tak striktne nedodržujú a vždy sa dá dohodnúť finančná kompenzácia, Holanďanovi však išlo o kariéru a nie o peniaze. Najskôr to skúsil po skončení sezóny na Britských ostrovoch a vo Švajčiarsku, kde Sauber sídli. A keď mu to nebolo nič platné, obrátil sa na austrálske súdy. U protinožcov je predsa len ich rýchlosť a vymožiteľnosť práva trochu iná, ako v starej dobrej Strednej Európe. Tímu dokonca hrozilo zabavenie majetku, alebo šesť mesiacov vo väzení pre jeho šéfku Monishu Kaltenbornovú. Všetko ale elegantne vyriešila FIA. Van der Garde si totiž popri všetkých tých súdoch zabudol požiadať o vydanie superlicencie a bez tej vás veru nikto na štartový rošt nikto nepustí. A tak si budeme musieť počkať na definitívne rozriešenie tohto rébusu ešte niekoľko týždňov.

20 alebo 18?

Tým, ktorí nesledujú správy z formuly 1 pravidelne sa bude možno zdať, že na štarte stojí akosi málo áut. Nuž, pravda je taká, že chýbajú len dve. Zariadenie tímu Caterham (nech mu je zem ľahká) sa v týchto dňoch rozpredáva v aukcii. O niečo lepšie dopadol tím Marussia, po novom Manor. Vlastne po starom, pretože pod týmto názvom ho FIA prijala do šampionátu. Jej „štedrý“ sponzor Nikolaj Fomenko to minulý rok vydržal presne do Veľkej ceny Ruska a potom už sme čierno-červeno-biele monoposty v pretekoch nevideli. Cez zimu sa však našiel iný chlapík, ochotný naliať do tímu potrebné peniaze. Je ním bývalý obchodník banky JP Morgan Stephen Fitzpatrick, v súčasnosti majiteľ Ovo Energy. Všetko sa ale robilo na poslednú chvíľu a v tom zhone sa akosi pozabudlo na to, že v počítačoch, ktoré mali ísť do dražby, už bol medzičasom vymazaný softvér. Monoposty u komisárov síce prešli technickou prebierkou, ale bez potrebných gigabajtov dát sú nefunkčné. Nič sa však nedeje. De iure je sa tím Marussia/Manor Veľkej ceny Austrálie zúčastní (a môže si tak nárokovať odmenu za umiestnenia v predchádzajúcich ročníkoch), de facto ho ale na štarte v nedeľu neuvidíme.

Rozhodnuté bude až v cieli

Zábava to ale v Melbourne bude aj s menším počtom áut. Jazdí sa tu už od roku 1996 a môžeme sa tešiť na klasickú formulu 1, kde nikto nemá nič dopredu isté. Trať prechádza mestským parkom, takže sa nejedná o pernamentný okruh. Aj to je jedným z dôvodov, prečo každé preteky prinesú zopár nehôd. Vylúčený nie je ani výjazd bezpečnostného vozidla (pravdepodobnosť 50%), takže aj keby Mercedesy na začiatku ušli, nemusí to nič znamenať. Na druhej strane mestský okruh nám nedá úplný obraz o tom, ako sú rozložené sily medzi jednotlivými tímami. Isté je snáď len to, že pre McLaren a Hondu to bude len predĺženie testovania (zatiaľ sa im nepodarilo odjazdiť dĺžku veľkej ceny). Takže posledné miesta až tak neprekvapujú. Ale pre celú sezónu ich ešte neodpisujte. Kým sa formula 1 vráti do Európy, mali by svoje problémy vyriešiť. Len o niečo lepšie ako tradičná britská stajňa je na tom Force India. Na opačnom konci sú Williamsy a Ferrari, ktoré  by sa mali pobiť o posledné miesto na pódiu. Ale aj zbytok poľa sa príjemne vyrovnal.

Ako si tu vlastne počínali stajne v doterajšej histórii? Dvakrát tu vyhral tím z Brackley. V roku 2009 ešte pod názvom Brawn GP, v minulej sezóne ako Mercedes. Jeden krát tu vyhral Red Bull a Williams, trikrát sa tešil tím z Enstone (dvakrát ako Renault, predminulý rok ako Lotus). Pred všetkými sú ale McLaren a Ferrari, ktorí si rozdelili po šesť víťazstiev. Z aktívnych jazdcov má vo svojej vitríne najviac víťazných pohárov z Melbourne Jenson Button – tri (len o jeden menej ako rekordný Michael Schumacher), dva získal Kimi Räikkönen, po jednom Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Nico Rosberg (obhajuje minuloročné prvenstvo). Uvidíme nového víťaza, alebo si niekto z nich rozšíri svoju zbierku trofejí?

Ingrediencie na zaujímavé preteky sú teda namiešané. Treba si na ne ale tradične privstať. Tento rok ešte o hodinu skôr, kvôli novým predpisom FIA, ktoré boli zavedené ako dôsledok nehody Julesa Bianchiho. Ale nezúfajte, stále ešte žijú pamätníci, ktorí boli ochotní vstávať kvôli štartu austrálskej Veľkej ceny o pol štvrtej ráno... Tento rok si budík nastavte na šiestu.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár