F1: Všetko po starom?

10.05.2015 / Branislav Ježík
Nico Rosberg, víťaz kvalifikácie. V pozadí zadumaný výraz Vettela. (photo: SITA/AP Photo/Manu Fernandez)

Nico Rosberg, víťaz kvalifikácie. V pozadí zadumaný výraz Vettela. / (photo: SITA/AP Photo/Manu Fernandez)

Tri týždne mali tímy formuly 1 na to, aby si vylízali svoje rany a pripravili sa na európsku časť sezóny (ak nerátame krátke odskočenie do Kanady). Nastáva príjemnejšie obdobie roku, keď bude všetko trochu jednoduchšie: na preteky sa budú všetci presúvať kamiónmi a do tovární to tiež nebude ďaleko. Sezóna na najstaršom kontinente po vypadnutí talianskej Imoly už tradične začína na matke všetkých testovacích okruhov neďaleko katalánskej metropoly. Vitajte v krajine toreádorov, flamenca, El clásica a poludňajšej siesty.

Starý známy okruh

Aj keď minulý rok sa tu predsezónne testy nekonali, tento rok si to domáci vynahradili. Veď dve tretiny testovacích dní sa odohrali práve na miestnom okruhu. A testovať sa tu bude aj po pretekoch. Za dejisko prvých sezónnych testov si tímy vybrali práve toto miesto neďaleko dedinky Montmeló. Nájdete tu totiž všetko, čo môžete vidieť na ostatných tratiach: zmes stredne rýchlych a rýchlych zákrut v prvej časti, pomalé zákruty v poslednom sektore a medzi tým dve dlhé rovinky. To všetko je poskladané na úpätie hôr, takže si tu jazdci užijú väčšie prevýšenie, než v predchádzajúcich štyroch veľkých cenách dohromady. Nezaškodí si preto aj tento rok zopakovať starú otrepanú vetu, že ak je auto dobré tu, potom nemá problémy ani na väčšine ostatných okruhov.

Dlhé čakanie

Tento rok si práve na tomto okruhu pripomenie tím Williams už tri roky bez víťazstva. Pred dvoma rokmi tu zase zatiaľ posledný krát na najvyššom mieste na pódiu oslavoval miestny matador Fernando Alonso. A všetko nasvedčuje tomu, že tak britský tím, ako aj Španiel si na ďalšie prvé miesto budú musieť ešte nejaký ten piatok počkať. Formulovému svetu totiž naďalej vládnu Strieborné šípy. Minulý rok tu Hamilton s Rosbergom predviedli veľkú taktickú bitku. Víťazstvo nakoniec uhájil Angličan a potvrdil tak ďalšie nepísané pravidlo, že ak tu chcete vyhrať, mali by ste štartovať ak nie z prvého miesta na štarte, tak aspoň z prvej rady (existuje samozrejme aj pár výnimiek potvrdzujúcich toto pravidlo). A ak by ste si nevedeli spomenúť, čo sa tu minulý rok odohrávalo, máme tu pre vás už tradičnú videopripomienku:


McLaren v novom šate

Väčšina tímov si priniesla väčšie, či menšie vylepšenia. To najviditeľnejšie sme zaznamenali v McLarene. Netýka sa však aerodynamiky, či motora, ale farebného dizajnu. Ron Dennis sa nás síce na začiatku roka snažil presvedčiť, že chrómová strieborná, s ktorou McLaren jazdil od roku 1997, je tradičná farba britského tímu. Fanúšikovia však na prekvapenie wokingského manažmentu až príliš kritizovali farebnú schému, ktorá stále pripomínala spojenie s Mercedesom. Dennis navyše už začiatkom sezóny priznal, že vzdal hľadanie titulárneho sponzora, ktorý by mohol priniesť zmenu farieb. Podľa jeho názoru, ak by mal niekto o takúto poctu záujem, musel by vykryť polovicu ročného rozpočtu, čo je v súčasnosti nejakých smiešnych 100 miliónov. Určite sa tu nemusím rozpisovať o tom, že na svete neexistuje veľa firiem, ktoré by si takúto čiastku mohli dovoliť.

Keďže Dennis len veľmi nerád priznáva vlastné chyby, PR oddelenie prišlo s vysvetlením, že lakovanie museli prispôsobiť na nočné osvetlenie, keď to staré sa v ňom až príliš lesklo a nebolo vidieť logá sponzorov. Ak by sa vám zdalo, že McLaren je teraz čierny, musíme vás poopraviť: autá od tohto víkendu jazdia s grafitovo šedou karosériou doplnené o fluorescenčné „Speedmarky“ (to sú tie červené šmuhy vpredu a na bočniciach). Každopádne monopost McLarenu vyzerá teraz lepšie. Už len aby aj lepšie jazdil. Po kvalifikácii môžeme zatiaľ povedať, že od posledných pretekov aspoň o čosi zrýchlil, keď nechal za sebou okrem monopostov Force India aj autá Sauberu. Otázkou je, či to bude stačiť na zisk prvých tohtoročných bodov.

Ostatní

Domáce úlohy si podľa všetkého nespravili dobre u červených býkov, ktorých v kvalifikácii porazili aj obaja jazdci Baby Red Bullu, takže na Renault sa tentokrát vyhovárať nemôžu. Vytiahol sa najmä Carlos Sainz, ktorý pred domácimi fanúšikmi odštartuje z piateho miesta. Novinky zdá sa nezafungovali ani v tíme Lotus z Enstone a oba jeho monoposty skončili za prvou desiatkou pred autami McLaren. Veľké vylepšenia chystali aj vo Ferrari, kde vraj prepracovali 70% monopostu. Po kvalifikácii to ale vyzerá skôr ako keby Taliani prišli so starým autom. Navyše Kimi Räikkönenovi zhoreli v ohrievacích dečkách pneumatiky, ktoré mu chýbali pri jeho kvalifikačnom pokuse a tak bude Fín štartovať až zo siedmeho miesta.. Česť červených monopostov tak zachraňoval opäť raz Vettel.

Najväčšou novinkou je ale nový muž na čele štartového roštu. Prvýkrát v tejto sezóne ním nebude Lewis Hamilton. Vystrieda ho jeho tímový kolega Nico Rosberg. Ako sme už spomínali, toto sú pozície, z ktorých sa v Španielsku najčastejšie víťazí. O čosi lepšie je na tom ale víťaz kvalifikácie. Angličan vie, že to bude mať v pretekoch ťažké. Nič iné ako víťazstvo totiž neberie. Takého nevrlého ho novinári na tlačovej konferencii po kvalifikácii už dlho nevideli.

Či sa Ferrari v pretekoch priblíži Strieborným šípom na dostrel, alebo jazdca v červenej kombinéze na stupňoch víťazov vystrieda niekto iný, na to sa môžete pozrieť v tradičnom európskom čase o druhej popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár