Lístky na predáááj

21.06.2015 / Branislav Ježík
Sebastian Vettel vo Ferrari sa bude snažiť, či to ale bude stačiť na Mercedesy, nevedno. (photo: SITA/AP Photo/Darko Bandic)

Sebastian Vettel vo Ferrari sa bude snažiť, či to ale bude stačiť na Mercedesy, nevedno. / (photo: SITA/AP Photo/Darko Bandic)

Wimbledon sa ešte nezačal, Tour de France je tiež predo dvermi, Copa America je ďaleko a tak tento víkend môže dieru na športovom trhu zaplniť formula 1. Po výlete na americký kontinent si svoj stan rozložila priamo pod Alpami. Vitajte v krajine fialových kravičiek, Mozartových gulí a cisárovnej Sisi. Veľká cena Rakúska pod malebnými končiarmi Álp je na programe už túto nedeľu.

O histórii štajerského okruhu ste si mohli u nás prečítať už pred rokom. Ako to nakoniec celé minulý rok dopadlo, sa môžete pozrieť v tradične efektnom videu priamo od Formula One Management: 

Viac muziky za menej peňazí (alebo naopak)

Formula 1 sa v Rakúsku okukala veľmi rýchlo. Povedal by laik. Zatiaľ čo minulý rok sa po všetkých lístkoch na internete zaprášilo do dvoch minút, teraz si ich môžete kúpiť za dumpingové ceny. Kde sa stala chyba? Podľa všetkého v plánovaní sezónnych testov. Kým však na to naši juhozápadní susedia prišli, bolo už pravdepodobne neskoro. Ľudia nie sú hlúpi a tak sa vykašľali na drahé vstupenky na preteky a radšej si kúpili za zlomok ich ceny vstupenky na testovanie, ktoré prebehne v týždni po pretekoch. Budú vidieť krúžiť po trati tie isté autá, akurát väčšina jazdcov bude kvôli pravidlám iná. Ale na prilby sa tu asi chodí pozerať málokto. A za túto cenu sa dostanú k autám možno trochu bližšie, ako za normálnych okolností počas víkendu. Nehovoriac o tom, že sa rátalo ešte s fanúšikmi z Nemecka, kde sa tento rok jazdiť nebude vôbec. Organizátori si tento problém uvedomili možno trochu neskoro a tak vo štvrtok vyhlásili, že na testy pustia len tých ktorí budú mať vstupenku aj na pretekársky víkend. Čo s tými, čo už dovtedy mali zakúpené vstupenky na testy sa nám zistiť nepodarilo. Ale ťažko si predstaviť, že by si niekto po jednom oddychovom dni nasledujúcom po víkendovom burácaní motorov (áno stále si myslím, že súčasné turbomotory hlučné sú, v porovnaní s minulotýždňovými #LEMANS #LM24 určite, ale vo Francúzsku to nikto nerieši), doprial ešte ďalšie štyri ako bonus.

Ako cez kopirák

Divákom nielen z Nemecka sa teda nie je čo čudovať. Ono to krúženie pri súčasnom paranoidnom svete formuly 1, keď si tímy starostlivo strážia, aby súper náhodou neprišiel s nejakou prevratnou novinkou, ktorá by ho mohla posunúť v poradí vyššie, nie je až také rozdielne oproti krúženiu počas testov. Rozostupy medzi jednotlivými tímami sú ako keby zakonzervované. Mercedes je pred Ferrari a to je zase pred Williamsom. Poradie v prvej šestke je dané už dopredu a pokiaľ nepríde k ľudskému zlyhaniu, či už na strane jazdcov, mechanikov v boxoch, alebo inžinierov v boxovej uličke, piloti si v tomto poradí odkrúžia svoje preteky. Navyše ani jazdci v týchto tímoch nie sú takí vyrovnaní, ako v minulom roku. Rosbergovi tohtoročný monopost nesedí tak, ako ten v minulej sezóne a zvyčajne je o pretekoch rozhodnuté už v kvalifikácii. Podobná je situácia aj vo Ferrari, kde sú sklamaním hlavne výkony Kimiho Räikkönena v kvalifikáciách. Najvyrovnanejšie je to medzi jazdcami Williamsu, ale tí už sú od prvenstva v pretekoch vzdialení viac, ako by im bolo milé. Poradím by mohlo zamiešať ešte počasie v podobe dažďa. Ten sme však v tomto roku, okrem pár výnimiek v meraných tréningoch, zatiaľ nevideli. A tak je rozhodovanie, či sa vydať na preteky, alebo testy, keď počas nich máte monoposty na trati počas celého dňa a nie len necelé dve hodinky počas pretekov, vcelku jednoduché.

Divácke utrpenie

Predvídateľnosť výsledkov je to, čo diváka asi najviac odrádza od sledovania športu. A je jedno, či sa jedná o formulu 1, alebo iný šport.  Lewis Hamilton na prvom mieste na štarte – to už je aj pre tipujúcich istota rovnajúca sa takmer stopercentnej výhre. Podobné je to tento rok aj so zložením stupňov víťazov, keď jazdcov v strieborných kombinézach doplní niekto v červenej so skákajúcim koníkom (väčšinou tým tretím do partie býva Sebastian Vettel). Len raz to tento rok skončilo inak – v posledných pretekoch v Kanade jazdcov Mercedesu na pódiu doplnil Vatteri Bottas a v kvalifikácii prišla výnimka potvrdzujúca pravidlo v Španielsku, kde vyhral Rosberg. Ak sa pozrieme ešte ďalej, tak už celý jeden rok sme na prvom mieste na štarte nevideli iný monopost, ako ten strieborný s trojcípou hviezdou na nose. Práve Rakúsko minulý rok videlo naposledy na čele štartového poľa iné meno, ako Hamilton, alebo Rosberg. Nič sa na tejto situácii nemení ani po tomto víkende. A to aj napriek chybám týchto dvoch v poslednom meranom kole kvalifikácie, keď skončili mimo trate. Ferrari jednoducho na Mercedes stále nemá. Pripočítajme k tomu ešte penalizácie jazdcov jazdiacich s inými motormi, ako Mercedes a Ferrari a snaha zbytku štartového poľa dostihnúť špičku dostáva ďalšiu facku. Penalizácia 25 štartových miest pre oba McLareny v čase, keď celé štartové pole má vrátane týchto dvoch monopostov dvadsať účastníkov, znamená, že príde v pretekoch ďalší trest v podobe nútenej zastávky v boxoch. Ak niekto drží palce práve druhému najstaršiemu tímu formuly 1, nedeľné preteky budú pre neho pravdepodobne nočnou morou.

Hegemóniu troch najlepších tímov narušil akurát čerstvý víťaz pretekov v LeMans Nico Hülkenberg, ktorý bude štartovať z piateho miesta. Nico Rosberg chybou v predposlednej zákrute premrhal šancu na prvé miesto na štarte a tak je tip na víťaza pretekov celkom jasný. Predpoveď počasia zdramatizovanie v podobe dažďa nesľubuje a aktuálny majster sveta, ktorý sa v počte prvých miest na štarte v sobotu dostal na tretie miesto (je na ňom spolu so Sebastianom Vettelom) sa o prípadnú výhru môže pripraviť len vlastnou chybou. Ako sa s rakúskym okruhom popasuje, si môžete pozrieť tradične o druhej popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár