Preteky na mieste, kde to všetko začalo Časť I.

04.07.2015 / Branislav Ježík
Nico Rosberg trénuje na Silverstone. (photo: SITA/AP Photo/Jon Supe)

Nico Rosberg trénuje na Silverstone. / (photo: SITA/AP Photo/Jon Supe)

Ak by som položil otázku, ktorá krajina má najviac priaznivcov motoristického športu, pravdepodobne by som dostal odpoveď, že je ňou tá, ktorá sa rozprestiera na Apeninskom polostrove. Existuje však jedna krajina, s ktorou sa v počte pretekárskych okruhov môže porovnávať máloktorá iná. A len jeden z týchto okruhov si môže hovoriť domov britského motoršportu.

Premiéra s kráľovským puncom

V polovici mája sme si mohli pripomenúť 65. výročie úplne prvých pretekov formuly 1. Bolo to na okruhu, ktorý je dodnes súčasťou kalendára kráľovnej motoršportu. Zúčastnilo sa ich aj Jej veličenstvo kráľovná Alžbeta II., vtedy ešte ako princezná so svojim otcom, kráľom Jurajom VI. Koníky pod kapotou kráľovnej pravdepodobne neučarovali tak, ako tie skutočné, pretože sa tu už nikdy potom neobjavila a to napriek tomu, že Britská Veľká cena je odvtedy pevnou súčasťou každej sezóny formuly 1. Aj keď o okruhu v Silverstone, o ktorom je reč, to celkom povedať nemožno.

Po prvých piatich ročníkoch na tejto trati sa preteky presťahovali na dostihovú trať Aintree v Liverpoole, s ktorou sa Silverstone striedalo v párnych rokoch. Výnimkou bol rok 1962, keď sa preteky formuly 1 v Aintree konali dva roky nasledujúce po sebe. Bolo to ale aj naposledy, kedy sem zavítali monoposty F1. Od nasledujúceho roku sa s britskou železnou pravidelnosťou Silverstone striedalo s okruhom Brands Hatch na juhovýchode Londýna, teraz ale v nepárnych rokoch. Tento stav trval až do roku 1986. Od toho nasledujúceho sa jazdí len na okruhu, ktorý bol postavený na jednom z bývalých letísk severozápadne od Londýna, ktoré využívala RAF pre štarty svojich bombardérov počas druhej svetovej vojny. Nezaškodí preto pripomenúť si históriu tohto dnes už legendárneho okruhu.

Medzi sudmi a slamou

Ako je to s láskou k motoršportu na ostrovoch Viliama Dobyvateľa dokazujú hneď prvé preteky, ktoré sa tu uskutočnili. Letisko v Silverstone tak, ako väčšina malých vojenských letísk, ostalo po vojne opustené. V septembri roku 1947 sa skupinka dvanástich mužov rozhodla, že sa pokúsia zistiť, ktorý z nich je najlepší jazdec. V Británii však vtedy neexistoval žiadny stály okruh a uzavrieť verejné komunikácie tak, ako sa to vtedy zvyklo robiť napríklad pri známych pretekoch na ostrove Man, bolo na pevnine nemožné. Jeden z týchto mužov býval v dedinke Silverstone a tak vedel, že letisko slúži už len ako paša pre ovce miestnych farmárov. Obslužné cesty, ktoré viedli po obvode letiska a v ktorých strede sa nachádzali tri štartovacie dráhy umiestnené do trojuholníka, sa zdali byť vhodným miestom pre uskutočnenie ich plánu. Od myšlienky nebolo ďaleko k činu. Počas pretekov Maurice Geoghegan, teda muž, ktorý to všetko vymyslel, zrazil jednu z ovcí a jeho auto bolo na odpis. História neskôr neformálne označila tieto preteky ako Mutton Grand Prix.

O rok neskôr už si letisko od ministerstva letectva vzal do prenájmu Kráľovský automobilový klub (RAC), ktorý tu pod vedením svojho prezidenta Wilfreda Andrewsa začal organizovať oficiálne preteky. Tie prvé dva sa uskutočnili na okruhu, ktorý kombinoval obslužné komunikácie s dvoma pristávacími dráhami. Za necelé dva mesiace ho pripravil istý James Brown, s ktorým Andrews uzatvoril v auguste zmluvu na štvrť roka. Svoju prácu odviedol na vtedajšie pomery dobre. Veď keď o štyridsať rokov neskôr zomieral, bol stále zamestnancom okruhu v Silverstone. Mimochodom, prvé preteky, ktoré sa uskutočnili v prvý októbrový víkend roku 1948, navštívilo 100 000 divákov. Len tak pre zaujímavosť nový okruh bol vtedy ohraničený len prázdnymi sudmi od oleja a balíkmi slamy. Divákov od trate oddeľovali lanové ploty a vedenie pretekov sídlilo v stanoch.

Okolo letiska

V roku 1949 počas pretekov International Trophy predstavitelia RAC rozhodli, že Veľká cena v nasledujúcom roku sa uskutoční na obslužných cestách okolo letiska, na ktorých sa uskutočnila  Mutton Grand Prix. Zhodou okolností sa tieto preteky, ako sme už spomínali v úvode, stali prvými v novozaložených majstrovstvách sveta formuly 1. Štart pretekov bol vtedy na rovinke Farm Straight pred zákrutou Woodcote a ako boxy sa využili pôvodné hangáre. Odtiaľ sa v roku 1952 cieľová rovinka presunula na rovinku spájajúcu zákruty Woodcote a Copse, pri ktorej boli vybudované nové boxy. V tejto konfigurácii sa okruh s malými zmenami používal nasledujúcich 38 rokov.

Silverstone vtedy patrilo spolu s Monzou k najrýchlejším okruhom sveta. Podobne, ako na talianskom okruhu, aj tu pribudla v polovici 70. rokov v poslednej zákrute Woodcote šikana, ktorá mala spomaliť čoraz rýchlejšie monoposty. Medzi rokmi 1986 a 1987 bola táto šikana zľahka upravená a vznikol úsek Bridge Corner. Prvé naozaj veľké zmeny prišli až po pretekoch v roku 1990. Následkom nich sa okruh stal viac technickejším. Prepracovaný bol profil každej zákruty okrem dvoch: Woodcote a Abbey. Z rýchlej zákruty Becketts medzi Maggotts a Chappel sa stalo esíčko (ktoré sa časom ukázalo byť pre jazdcov ešte náročnejším, ako pôvodné usporiadanie), medzi zákrutami Stowe a Club pribudol nový spomaľujúci úsek Vale. Rovinka Farm Straight bola skrátená a na jej konci pribudla technická pasáž so zákrutami Priory, Brooklands a Luffield Corner. Už o tri roky sa prerábalo znova: zmenil sa profil zákrut Stowe a Priory a pribudla šikana v zákrute Abbey.

SilverWing v Silverstone

Posledná veľká rekonštrukcia prišla v rokoch 2009-11. Po dlhých vyjednávaniach bola v roku 2007 oznámená investícia v hodnote 25 miliónov £ na prestavbu okruhu tak, aby vyhovoval aj predpisom FIM na usporiadanie motocyklových pretekov MotoGP. Ohrdnutý Bernie Ecclestone ale nasledujúce leto oznámil, že od sezóny 2010 sa veľká cena bude konať buď na zrekonštruovanom okruhu Donnington Park, alebo nikde. Stavebné úpravy na Donningtone však nepostupovali podľa plánu a tak nakoniec napriek Bernieho mediálnym hrám vyhrážkam formula 1 ostala na Silverstone. Medzi rokmi 2009-2010 bola vnútri okruhu vybudovaná nová sekcia Arena. Zákruta Abbey sa z ľavej stala pravou, pribudla rýchla ľavá zákruta Farm a samotný úsek Arena pozostávajúci z jednej pravej a dvoch ľavých zákrut, ktorá sa potom rovinkou v mieste jednej z pôvodných pristávacích dráh pripája v zákrute Brooklands na pôvodný okruh.

O rok neskôr pribudla medzi zákrutami Club a Abbey 390 metrov dlhá a 30 metrov vysoká moderná budova boxov so 41 garážami (s komfortnou plochou 5768 m²), novými priestormi pre riaditeľstvo pretekov a médiá, pohostinstvami, apartmánmi, konferenčnými sálami a multimediálnym centrom. Pre svoj tvar je prezývaná aj The Silver Wing. Po tretí krát v histórii sa tak štartová čiara sťahovala na iné miesto. Nuž a v tejto podobe sa okruh používa dodnes. A používať by sa mal najmenej do roku 2026, keď vyprší kontrakt FOM s okruhom Silverstone na usporiadanie Britskej Veľkej ceny.

Či už nový kontrakt bude podpisovať Bernie, alebo niekto iný, to je dnes ťažko povedať. Nezmar Ecclestone, ak bude vtedy ešte medzi živými, bude mať 96 rokov. A podľa toho, čo o sebe vyhlásil, bude stále pracovať. Nechajme sa prekvapiť!

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár