Kto pokazí štart v Spa?

23.08.2015 / Branislav Ježík
Salutjúci Lewis Hamilton po ďalšej pole-position v Belgicku. (photo: SITA/AP Photo/Martin Meissner)

Salutjúci Lewis Hamilton po ďalšej pole-position v Belgicku. / (photo: SITA/AP Photo/Martin Meissner)

Ani sme sa nenazdali a pomaly tu máme koniec prázdnin. A s nimi aj koniec letnej formulovej prestávky, pri ktorej tímy povinne na dva týždne zatvorili svoje továrne. A zbytok voľného času využili na finalizáciu nových súčiastok, ktoré použijú na dvoch z najrýchlejších okruhov, ktoré uzatvoria európsku sezónu formuly 1.

Lanský obrat v boji o titul

Prvým z nich je Spa-Francorchamps – okruh, ktorého zaujímavú históriu sme vám na stránkach takurčitee predstavili už minulý rok. Ten aj v horúcom lete dokázal mnohokrát pripraviť jazdcom ľadovú sprchu v podobe nevyspytateľného sychravého ardenského počasia. Aj keď v tomto roku to podľa predpovede vyzerá tak, že prehánka, ktorá tu vždy dokáže postaviť preteky na hlavu, príde až večer. Ale niekedy netreba ani to. Pre príklad ani nemusíme chodiť tak ďaleko. V minulom roku víťaz kvalifikácie Nico Rosberg pokazil svoj štart, dostal sa pred neho jeho tímový kolega a Nemec trochu uponáhľal svoju snahu o návrat na čelo pretekov. Po jeho nepodarenom pokuse Lewis Hamilton dostal defekt a nakoniec musel odstúpiť úplne. Angličan po pretekoch vyvolal veľkú mediálnu búrku, keď povedal, že Nemec doňho vrazil úmyselne a blonďatý Nico musel na koberček pred šéfov pretekárskeho tímu Mercedesu. Tí mu ukázali varovný prst a odvtedy sa začal jeho výkonnostný prepad. Nico bol už do konca sezóny len tieňom samého seba a dokázal získať už len jedno víťazstvo oproti Hamiltonovým šiestim. Ako prišlo k onomu bodu zlomu, si môžete pripomenúť na ako vždy efektom videu z dielne FOM:

Nico v očakávaní

V podobnom duchu prebieha aj aktuálna sezóna. Stav na víťazstvá je zatiaľ 5:3 v prospech majstra sveta a dve z tých troch víťazstiev môžeme pripísať skôr na vrub Hamiltonových zlyhaní. Ešte hrozivejšie vyzerá porovnanie oboch jazdcov v kvalifikačných súbojoch. Nico Rosberg dokázal svojho tímového kolegu v súboji s časom poraziť len jeden jediný krát. A nič sa na tom nemení ani po tomto víkende. Uvidíme, či podobnú prevahu ako vlani, bude mať Angličan v pretekoch aj tento rok. Spôsobil by tak zopár vrások navyše na už aj tak dosť zvráskavenej tvári Bernieho Ecclestonea, ktorý by bol najradšej, keby sa o titule rozhodovalo až v posledných pretekoch v Abú Zabí. K tomu všetkému ešte manželka Nica Rosberga v najbližších dňoch očakáva narodenie spoločného potomka. A takýto novorodenci podľa niektorých teórií dokážu narobiť peknú šarapatu v podvedomí novopečených oteckov, ktorí vraj zrazu ostanú jazdiť o pár desatiniek sekundy pomalšie.

900

Malé jubileum oslavujú vo Ferrari, ktoré absolvuje svoj pretekársky víkend s poradovým číslom 900. Ak sa na to pozrieme celkovo, tak Ferrari v celej histórii z rôznych dôvodov chýbalo len v 27 prípadoch. Oslavu však trochu kazí dojem, ktorý oba červené monoposty zanechali v kvalifikácii. Technická porucha vyradila Fína Kimiho Räikkönena, ktorý na okruhu v Ardenách dokázal zvíťaziť najviac krát spomedzi súčasných jazdcov. A záverečnú časť pokazil aj víťaz posledných pretekov Sebastian Vettel. Ten len vďaka penalizácii Romaina Grosjeana odštartuje do nedeľných pretekov z ôsmeho miesta. Prvé miesto z Maďarska sa tak podľa všetkého v Belgicku opakovať nebude. Preteky sú však vždy o niečom inom a oslavy šampanským na stupňoch víťazov zase nie sú až také nemožné. Stačí si spomenúť na preteky na Silverstone, kde to s maranellskými monopostami tiež nevyzeralo ružovo.

Trápenie McLarenu pokračuje

Keď sme už načali penalizácie, tak sa musíme zastaviť pri tíme McLaren. Honda priviezla do Belgicka vylepšený motor, ale svoju kvótu nových pohonných jednotiek pre túto sezónu si McLaren už dávno vyčerpal. A tak si stewardi museli zobrať kalkulačky, aby sa nepomýlili pri počítaní trestov za výmenu jednotlivých komponentov motora. Už pred začiatkom kvalifikácie bolo teda jasné, že obaja majstri sveta budú opäť raz štartovať z konca štartového poľa. V britskom tíme si to spočítali už predtým a obom jazdcom počas víkendu vymenili motory hneď dvakrát, aby sa zosunu v štartovom poli vyhli v niektorom z nasledujúcich pretekov. Len tak pre zaujímavosť Jenson Button dostal penalizáciu straty 50 štartových miest za použitie ôsmej a deviatej pohonnej jednotky a Fernando Alonso ešte o päť miest naviac. Poznámka pod čiarou: štartové pole má v tejto sezóne dvadsať miest. Ťažko však povedať, či im to v niečom pomôže. Napriek sľubovanému zvýšenému výkonu nových motorov totiž ostávajú jazdci McLarenu podľa dosahovaných časov stále druhým najpomalším tímom. Všetkým vo Wokingu tak ostáva už asi len pretrpieť zvyšok sezóny a počkať si na nové auto.

Ak si pred popoludňajšou prechádzkou v peknom počasí natiahnete nedeľný obed až do druhej popoludňajšej hodiny, určite si pozrite aspoň štart klasických pretekov v Belgicku. FIA jazdcom zakázala využívanie technických vychytávok na štarte, čo ešte viac zvyšuje pravdepodobnosť zlyhania niektorého z jazdcov. A tým pádom aj možnosť zaujímavého priebehu pretekov. Preto po jednoznačnej sobotnej kvalifikácii v podaní Strieborných šípov ešte nelámte nad formulou 1 palicu.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár