Mercedes si ide naprávať reputáciu

26.09.2015 / Branislav Ježík
Pneumatiky pre Mercedes prichádzajú na Grand Prix na okruhu Suzuka v Japonsku. (photo: SITA/AP Photo/Shizuo Kambayashi)

Pneumatiky pre Mercedes prichádzajú na Grand Prix na okruhu Suzuka v Japonsku. / (photo: SITA/AP Photo/Shizuo Kambayashi)

Po týždni sme tu opäť s formulou 1. Preteky sa presťahovali do krajiny suši, bonsajov, suma, karate a sakúr. Keď sa kráľovná motoršportu vydala so svojim cirkusom po prvýkrát na východ, vybrala si práve Japonsko. Bolo to zoznamovanie sa tak trochu opatrné, ale od druhej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia je krajina s treťou najväčšou ekonomikou na svete pevnou súčasťou najprestížnejšieho motoristického kalendára.

Zradná Suzuka

Samotný okruh na predmestí Suzuky, ktorý tento víkend načal štvrtú desiatku sťaby hostiteľ rýchlych monopostov sme vám na stránkach takurčitee.sk predstavili už pred rokom. Tajfún Phanfone, ktorý bol vtedy spomínaný aj v nadpise si nakoniec vybral svoju daň v podobe života Julesa Bianchiho, ktorý následkom svojej havárie v závere pretekov podľahol o deväť mesiacov neskôr v nemocnici v rodnom Nice. Aj preto sa nesie tohtoročná veľká cena v znamení spomienky na tohto talentovaného jazdca. Snáď z úcty k nemu FOM nezverejnil na svojich stránkach oficiálny zostrih týchto pretekov (vy si ho ale môžete pozrieť napríklad tu), ktoré ostanú navždy zapísané čiernym písmom v kronike formuly 1. Nie že by bol dovtedy Medzinárodný okruh v Suzuke, ako znie jeho oficiálny názov, k jazdcom priveľmi zhovievavý. Svoju životnú púť tu pred francúzskym pretekárom ukončilo sedemnásť jazdcov. Až do minulého roka sa vždy jednalo o domácich matadorov. Desiati zahynuli za volantom automobilov a siedmim sa stali osudné riadidlá motocyklov. K týmto všetkým môžeme ešte pridať jedno kuriózne úmrtie Američana Elmo Langleya, ktorý v roku 1996 počas pretekov americkej série NASCAR šoféroval bezpečnostné vozidlo, ktoré odstavil v esíčkach, pričom sa sťažoval na bolesť v hrudi. Okamžite ho previezli do nemocnice v Mie, ale jeho srdce na následky infarktu zlyhalo ešte počas cesty.

Mlčanie Mercedesu

To že Strieborným šípom budú súperi v Singapure dýchať na krk sa tak trochu očakávalo. Nikto však ani len netušil, že Mercedesy budú mimo hry o víťazstvo už po sobotnej kvalifikácii. Nedeľné preteky už len potvrdili, že kvalifikačné víťazstvo Sebastiana Vettela nebolo vôbec náhodné. Mercedesy sa pasovali s problémom, ktorý v Singapure nevedeli vyriešiť a ktorý doteraz pred verejnosťou taja. Pneumatiky to vraj neboli, alebo ako sa vyjadrili v nemeckom tíme, boli len časťou tohto problému, ktorý spustil dominový efekt následných udalostí. Na odhalenie skutočnej príčiny si tak budeme musieť pravdepodobne nejaký čas počkať, pretože v Mercedese podľa všetkého nechcú ostatným ukázať svoje slabé miesta. Práve preteky v Japonsku by mali ukázať, či sa jednalo len o jednorazové zakopnutie, alebo má tím s trojcípou hviezdou problém trvalejšieho charakteru, ktorý by mohol zdramatizovať záver tohtoročného súboja o korunu šampióna. Piatkové tréningy poznačil dážď a tak všetci čakajú, ako to bude vyzerať v sobotu a v nedeľu, keď už by pršať nemalo.

Quo Vadis Renault?

Situácia okolo francúzskeho automobilového výrobcu ostáva stále zamotaná. Jediné, čo Renault zatiaľ potvrdil bola informácia, že v budúcom roku nebude dodávať motory Červeným býkom a ani ich juniorke, ktorá preteká s talianskou jazykovou mutáciou tohto názvu. Dlhy tímu Lotus z Enstone narastajú každým dňom a exekútorske supy už krúžia nad jeho továrňou s vidinou výdatnej hostiny. Jeho terajší majitelia museli preto konať. Po pretekoch v Singapure sa ponáhľali s vyhlásením, že Pastor Maldonado bude za tím pretekať aj v budúcej sezóne. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby Venezuelčan nemal podpísaný trojročný kontrakt, pričom teraz ešte len končí druhú tretinu jeho platnosti. Pes bol zakopaný inde. Petrolejárska spoločnosť PDVSA, ktorá Maldonada kryje výdatným príspevkom 40 melónov amerických petropeňazí totiž vyplatila len polovicu tejto sumy. Druhú podmieňovala zotrvaním Juhoameričana v enstonskom kokpite aj v nasledujúcej sezóne. Papier znesie všetko, peniaze už pravdepodobne dorazili na ten správny účet, aby z neho zase mohli byť uspokojené pohľadávky veriteľov (medzi nimi je aj Britský daňový úrad, ktorému v Enstone tiež dlžia nejaký ten milión). Ak ale Francúzi ukážu formuliam chrbát, bude sa Pastor Maldonado len smutne pozerať, ako tím z Enstone rozpredávajú exekútori. Situácia už sa nepáči ani Berniemu Ecclestoneovi, ktorý sa snaží dať šéfovi aliancie Renault-Nissan Carlosovi Ghosnovi ultimátum na odkúpenie tímu z Enstone. Jeho účasť po letnej prestávke totiž podporuje z vlastného vrecka. Ako sme už spomínali aj na našich stránkach, uhradil výplaty 400 zamestnancom, čo ho stálo nejakých 1,5 milióna £. Dopravu na mimoeurópske preteky hradí Bernie všetkým tímom. Ďalší problém je, že v Enstone nenašli peniaze na prepravu materiálu z letiska na okruh a tak si prepravná spoločnosť ponechala v zálohe tímový motorhome. Mechanici sa tak nemajú ani kde stravovať. V štvrtok ich prichýlili u dodávateľa pneumatík Pirelli a pre zbytok víkendu im otvoril Bernie brány Paddock Clubu, ktorý slúži pre VIP hostí (trojdňová vstupenka do Paddock Clubu sa predáva za 4600 – 4800 €). Niet sa čo čudovať, že Bernie už má tejto šarády plné zuby.

Nico sa ešte nevzdáva

Na najvyššiu priečku si brúsi zuby Nico Rosberg, ktorý už pomaly zabudol, ako chutí šampanské na stupňoch víťazov. Aby si nemohol  sťažovať, že ho Mercedes pripravil o body na Monze, postihla jeho tímového kolegu technická porucha pred týždňom v Singapure. Nemec však z nej aj vďaka poklesu formy strieborných monopostov nedokázal vyťažiť toľko, ako aktuálny majster sveta na Monze. A navyše v porovnaní s Hamiltonom jazdil Rosberg v Singapure až príliš odovzdane, ako keby sa už dopredu zmieril s tým, že na jazdcov Ferrari a Red Bullu nemá. To je v úplnom kontraste s Angličanovými vyhláseniami, že nebyť vypadnutia mohol vyhrať (čo bolo z jeho strany zase až príliš optimistické). Kvalifikáciu nakoniec vyhral Nemec. Strieborné šípy sú tak zdá sa definitívne späť a s podobnými problémami, aké mali pred týždňom sa tento víkend pre zmenu musí vysporiadať Ferrari.

Či Lewis Hamilton bodovo zase o kúsok odskočí svojim prenasledovateľom a priblíži sa tak o ďalší krôčik k obhajobe titulu majstra sveta, alebo si Nico Rosberg pripíše prvé japonské víťazstvo, uvidíme až v nedeľu. Sme v krajine vychádzajúceho slnka. To znamená, že prichádza čas ranného vstávania pred pretekmi, ktoré sa budú konať práve vtedy, keď u nás bude vychádzať slnko. Ak nie ste ranné vtáča, tak odporúčam nastaviť si budík na siedmu hodinu rannú. V tomto roku naposledy.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár