Patricia nechce pustiť jazdcov na trať

25.10.2015 / Branislav Ježík
Upršané počasie v Austine. (photo: SITA/AP Photo/Jay Janner/Austin American-Statesman)

Upršané počasie v Austine. / (photo: SITA/AP Photo/Jay Janner/Austin American-Statesman)

Formula 1 si pred tohtoročným finále v Abú Zabí odskočila ešte na americký kontinent. Prvá zastávka je v krajine, ktorá dala svetu napríklad Coca Colu, hamburgery, hotdogy a iné špeciality rýchleho občerstvenia. Vitajte v krajine neobmedzených možností, v jej druhom najväčšom štáte, kde len 24 kilometrov od hlavného mesta Texasu leží Okruh Amerík. Prvý krát od roku 2012, kedy sa na ňom začalo jazdiť, môže byť na ňom korunovaný nový majster sveta.

O samotnom okruhu ste sa mohli na stránkach takurčitee.sk dočítať už pred rokom. A ako vtedy dopadli preteky, na to sa môžete pozrieť na  oficiálnom zostrihu od FOM:

Spláchnutý program

Okruh jazdci počas troch ročníkov spoznali relatívne dobre. Jedno tu však nikdy nezažili: mokrý povrch. Čo nie je – môže byť, akoby si povedala príroda a tento rok si štartové pole môže vyskúšať aj túto variantu. Problém je, že tej vody je akosi príliš veľa. V Mexickom zálive totiž vyvádza Patricia. Nejedná sa o žiadnu ohrdnutú ženu, ale o hurikán piatej, najvyššej kategórie. Texas sa síce nachádza len na okraji tejto megabúrky, aj tak je tej vody padajúcej z neba až až. Nie že by formula 1 nemala skúsenosti s takýmto počasím. Ale monoposty formuly 1 sú príliš ľahké na to, aby si dokázali poradiť s akýmkoľvek množstvom vody. A tak ostali počas väčšiny víkendu autá odstavené v garáži. V piatok doobeda si síce jazdci počas prvého tréningu vyskúšali mokrý okruh, ale pred druhým popoludňajším sa intenzita zrážok výrazne zvýšila, k tomu sa pridali aj blesky a predstavitelia FIA ho radšej zrušili. Na druhý deň sa v podobných podmienkach, ale bez asistencie bleskov odohral tretí tréning aj napriek tomu, že usporiadatelia z bezpečnostných dôvodov uzatvorili okruh pre divákov. Všetkým bolo ale jasné, že v počasí aké vládlo v sobotu neďaleko Austinu, nebude možné odjazdiť kvalifikáciu. FIA napriek tomu tvrdohlavo každých 30 minút odkladala jej štart počas celých troch hodín. Až potom prišiel na rad scenár, aký sme zažili v roku 2010 v Japonsku, keď vyčíňal tajfún (čo je len iné pomenovanie toho istého javu, zaužívané v týchto zemepisných šírkach) Ma-on. Aj vtedy sa kvalifikácia musela odjazdiť v nedeľu dopoludnia. Uvidíme teda, ako sa s nami príroda pohrá tento krát, aj keď podľa meteorológov by malo nastať mierne zlepšenie. Všetci však majú v živej pamäti minuloročný tajfún Phanfone aj s jeho obeťou – Julesom Bianchim.

Hamiltonov mečbal

Počasie tak trochu vytlačilo do úzadia hlavnú tému tohto víkendu, ktorou mala byť otázka, či sa Lewisovi Hamiltonovi podarí získať svoj tretí titul už teraz, alebo si naň bude musieť ešte nejaký ten piatok počkať. Matematika je celkom jednoduchá: šancu majú okrem neho ešte dvaja Nemci – Sebastian Vettel a Nico Rosberg. Angličan si ich oboch potrebuje udržať za chrbtom. V prípade jeho víťazstva mu postačí, ak mu jeho tímový kolega bude kryť chrbát na druhej priečke a titul má vo vrecku. Ak však bude bodovať prvý menovaný, nemôže skončiť horšie, ako na piatom mieste. Všetky kombinácie vám tu rozpisovať nebudem, určite ich komentátori počas pretekov ešte niekoľkokrát spomenú. Hamilton by však istotne rád oslávil titul v krajine, kde našiel svoj druhý domov a kde je vďaka svojim známostiam s niekoľkými hudobníkmi (a speváčkami) veľmi populárny. Nedávno prezradil, že si zaobstaral vilu v Skalistých horách v Colorade, kde by chcel stráviť zvyšok svojho života. Zatiaľ v nej trávieva len dlhé zimné večery.

Kúpte si Ferrari

Ako sme už spomenuli, do bitky o titul výrazne zasiahlo počasie, ktoré by ešte mohlo oddialiť korunováciu staronového majstra sveta. Zdalo sa, že Sebastian Vettel vypadne z hry o titul ešte pred štartom nedeľných pretekov. Ferrari sa totiž rozhodlo, že obom svojim jazdcom vymení ich pohonné jednotky. Okruh Amerík je totiž štvrtým najnáročnejším v kalendári, čo sa týka požiadaviek na výkon motora. No a keďže sa jedná už o piatu takúto výmenu v tomto roku, budú musieť obaja na štarte putovať o desať priečok nižšie. Za normálnych okolností je dosť ťažké v pretekoch dohnať takúto stratu. Dážď však pretláča do popredia jazdecké umenie na úkor vlastností monopostu a tak ešte ani Hamilton nemá nič isté.

Zaujímavé je, že aj keď sa v prestávke medzi pretekmi šírili správy, že Ferrari sa chystá použiť vylepšený motor, na ktorý by minulo svoje posledné vývojové žetóny, nakoniec sa Taliani rozhodli, že použijú aktuálnu špecifikáciu, ktorá sa prvý krát objavila na Monze. Okrem toho si šéfovia Ferrari Sergio Marchionne, John Elkann, Piero Ferrari a Amedeo Fellisa počas cesty na preteky odskočili v stredu ráno na burzu v New Yorku, kde sa prvý krát v histórii objavili v ponuke akcie tejto talianskej automobilky. Nie však všetky, ale len približne 9 % podiel, ktorý zo svojich deväťdesiatich ponúkla talianska automobilka FIAT. Ferrari tak z tohto obchodu neuvidí ani cent. Ruky si ale mädlia v Turíne. Po akciách, ktoré sa začali predávať za cenu 52 amerických peňazí, sa len tak zaprášilo a FIATu na konci dňa cinklo na účte sympatických 963 melónov. Z biedy ich to však zatiaľ nevytrhlo, pretože na splatenie svojho dlhu a oživenie ostatných značiek koncernu potrebujú približne 48 miliárd. Ak ste teda až takým fanúšikom, že musíte vlastniť aspoň jednu akciu svojej obľúbenej automobilky, ostaňte v strehu. Do obehu sa po skvelom začiatku určite dostane väčší balík akcií. Hľadajte ich pod označením RACE, poprípade ENZO.

Na to či sa bude zapíjať vstup Ferrari na burzu šampanským, alebo budeme svedkami korunovácie šampióna pre tento rok, si budeme musieť počkať na koniec pretekov. Minimálne dva tímy však majú aký-taký dôvod na oslavu už teraz. Red Bull (ktorý si pravdepodobne nechcel kaziť oslavy a pohrdol vylepšenými motormi Renault) totiž absolvuje svoj pretekársky víkend s poradovým číslom 200 a Sauber ich má na svojom konte raz toľko, teda presne 400. Ako to celé dopadne si môžete pozrieť dnes večer. Štart je naplánovaný na ôsmu hodinu večernú. A ešte predtým si môžete dať predkrm v podobe kvalifikácie, ktorá začína o tretej popoludní. Údaje sú samozrejme v už aktuálnom stredoeurópskom čase.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2015. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár