Motochart F1 2016: Pred testami

22.02.2016 / B.J. Texo
Lewis Hamilton a Nico Rosberg odhaľujú nový monopost Mercedesu. (photo: SITA/AP Photo/Siu Wu)

Lewis Hamilton a Nico Rosberg odhaľujú nový monopost Mercedesu. / (photo: SITA/AP Photo/Siu Wu)

Rok 2015 bol unikátny v tom, že sme vám na Takurčitee nepriniesli náš pravidelne nepravidelný rebríček tímov formuly 1. Ten predchádzajúci mal totiž dátum predposledného dňa letopočtu 2014. Aby sme v hanbe neostali, poďme sa rýchlo pozrieť, čo sa za poslednú sezónu zmenilo a s akými cieľmi vstupujú jednotlivé tímy do predsezónnych testov. Práve teraz si môžete pozrieť ako si podľa našich neobjektívnych názorov stoja tímy po zimnej prestávke. 

11. Manor – Mercedes (—) / — Caterham – Renault (10.)

Na konci roka 2014 sme pochovali vtedy ešte Marussiu, dnes Manor (a zajtra, keď už bude Béčkom Mercedesu, možno niečo iné). To, čo sme vtedy napísali o Caterhame nakoniec presne sedí na britský Manor, ktorý zázračne vstal z popola len pár týždňov pred lanskou sezónou. Bernie Ecclestone totiž garantuje televíznym spoločnostiam 20 monopostov na štarte a tak pomohol Johnovi Boothovi, zakladateľovi britskej stajne známej z nižších formulových súťaží, nájsť chlapíka, ktorý by to všetko zatiahol. Oným záchrancom sa stal Stephen Fitzpatrick, Severný Ír, ktorý začínal podobne ako istý slovenský politik s bezplatnými inzertnými novinami v Škótsku a nakoniec zbohatol v Londýne na obchodoch s akciami. Pomohla aj prémia za umiestnenie na desiatom mieste Pohára konštruktérov, za ktorú mohli vďačiť Julesovi Bianchimu, ktorý nás navždy opustil v auguste.

Diagnóza: Platiaci piloti jazdiaci na chvoste.

10. Sauber – Ferrari (9.)

Čakanie na bohatého sponzora sa predlžuje aj na túto sezónu. Technologicky je na tom švajčiarska stajňa v porovnaní s Manorom asi ako v slovenskom hokeji Slovan a Skalica. Nuž a rozpočtom asi tak, ako belasí v porovnaní s ostatnými v KHL. Takže možno z toho nejaké play-off (body) budú, ale priečky na stupňoch víťazov sú vzdialené asi tak, ako finále Gagarinovho pohára pre hráčov z hlavného mesta. Sauber sa tak pridal k zástupu tých, ktorí k strýčkovi Berniemu naťahujú ruku s prosbou o skoršie vyplatenie prize money za uplynulý rok. V prvých testoch sa navyše tím z krajiny s veľkým pluskom na vlajke predstaví len s minuloročným monopostom. A to je teda veľké mínus.

Diagnóza: Konkurencia bude na tom tento rok lepšie

9. Renault (7.)

Automobilka s kosoštvorcom v znaku si kúpila späť továreň, ktorej sa zbavila v roku 2010. Dala si pri tom poriadne na čas, ktorý jej teraz chýba. Pôvodne anglický tím počas svojej existencie vystriedal v závislosti od majiteľov už štyri názvy. Až do polovice 80. rokov minulého storočia bojoval proti originálnemu francúzskemu Renaultu, a teraz sa vracia k názvu z prvej dekády tohto tisícročia. Preto týmto svojím počinom ešte viac zamotá hlavy štatistikom. Po roku s motormi od trojcípej hviezdy sa v zadnej časti opäť objaví pohonná jednotka z francúzskeho chovu, o ktorú stratili všetci záujem. V Renaulte sa pokúsia postaviť turbomotor, ktorý by konečne dobyl majstrovský titul a nadviazal tak na svojho atmosférického predchodcu. Čaká ho však ešte dlhá cesta a v tejto sezóne skôr budovanie nového tímu. Tým pádom potácanie sa v druhej polovici štartového poľa.

Diagnóza: Až na úroveň McLaren-Hondy v minulej sezóne nespadnú.

8. Haas – Ferrari (—)

Nováčik spoza veľkej mláky nie je vo svete motoršportu úplne neznámym pojmom. Dobré meno si vybudoval na amerických okruhoch a ováloch. Gene Haas sa rozhodol, že jeho tím zanechá v histórii výraznejšiu stopu, ako jeho predchodcovia z krajiny hviezd a pruhov. Išiel na to celkom lišiacky, keď si maximum možných súčiastok kúpil vo Ferrari a o ostatné sa postará Dallara, ktorá svoje autá dodáva do všetkých možných pretekárskych sérií. V F1 jej monopost naposledy prevádzkoval tím HRT a nebola to žiadna sláva. Keďže sa však jedná o talianskeho výrobcu, súperi sa možno právom obávajú, že Ferrari by okrem súčiastok mohlo prispieť aj nejakým tým know-how. Ak si to všetko podčiarknete a zrátate, nebudete sa asi čudovať, že mnohí nováčika pasujú za čierneho koňa stredu poľa. Tam je však dosť tesno a rozdiely veľmi malé. My teda ostávame nohami pri zemi. A na záver ešte jedna chuťovka pre štatistikov. Vlastníkom tímu Haas Lola z polovice 80. rokov minulého storočia bol Carl, ktorý nemá s Genem nič spoločné.

Diagnóza: From zero to hero?

7. Force India – Mercedes (6.)

Pytačky s automobilkou Aston Martin sú nateraz odložené na neurčito. Do sobáša s pochybnou nevestou by sa hrnul len bezhlavo zamilovaný blázon a toto mala byť skôr svadba z rozumu. Aby ste boli v obraze, prečo je to také zamotané: Vidžaj Malja dal ako záruku pri pôžičke pre svoje aerolinky tím formuly 1. Tie však nakoniec v roku 2013 prišli o licenciu a následne skrachovali. Lenže indický veľkopodnikateľ so splácaním 81 melónov britských peňazí akosi otáľal. Našťastie má dobrých právnikov, ktorí vedia písať zmluvy, a tak jeho podiel zatiaľ neskončil v rukách výrobcu alkoholických nápojov Diageo, ktorý túto pôžičku poskytol. Ďalší spolumajiteľ Subrata Roy je už druhý rok v indickom väzení, čo zase nie je v F1 až taká rarita. Tím však čaká tučná odmena za minuloročné najlepšie umiestnenie v Pohári konštruktérov v jeho osemročnej histórii.

Diagnóza: Tento rok by bolo úspechom aj šieste miesto.

6. Red Bull – Renault (3.)

Red Bull podľa vlastných slov nečaká veľmi radostná sezóna. Časy sa menia a Dietrich Mateschitz si už nemôže pre svoje monoposty vyberať motory podľa ľubovôle. Všetkých totiž ešte mátajú štyri tituly v rade zo začiatku tohto desaťročia za ktoré mohol posledný veľký konštruktér v F1 Adrian Newey. A tak budú aj v tejto sezóne pod kapotou s červeným býkom motory Renault, ale nálepku s názvom francúzskej automobilky budete hľadať márne. Motor bude niesť označenie TAG Heuer a týmto počinom sa opäť dostávame ku kamarátom štatistikom: mala to byť pomsta pre Rona Dennisa za to, že vetoval dodávku motorov Hondy pre rakúsky tím. Ten však ani nehol brvou, pretože výrobca hodiniek a dlhoročný sponzor McLarenu nemá so spoločnosťou Techniques d'Avant Garde, ktorá v 80. rokoch minulého storočia platila motory Porsche označené jej  začiatočnými písmenami, už nejaký ten rok nič spoločné. Že je to príliš zamotané? Skúsime to jednoduchšie: holding TAG Group (podnikajúci v leteckom priemysle) ostáva spolumajiteľom skupiny McLaren a TAG Heuer (výrobca hodiniek) dá meno pohonným jednotkám, ktoré sa budú uvádzať aj v štatistikách. Ale nebude to ten TAG, ktorý je v historických tabuľkách uvedený pri majstrovských monopostoch z rokov 1984-86.

Diagnóza: Bude motor ako švajčiarske hodinky? Pôjde bez poruchy, ale nikdy nie dopredu.

5. Toro Rosso – Ferrari (8.)

Najsilnejší jazdeckí nováčikovia za posledné roky budú pokračovať spolu. Ich úlohou bude nepodliezť latku, ktorú si v uplynulej sezóne nasadili celkom vysoko. Pomôcť by im mal motor Ferrari a know-how materského tímu (čítaj Adriana Neweya). Táto kombinácia robí z červených býčkov čiernych koňov sezóny. Obaja mladíci sa budú snažiť napodobniť Sebastiana Vettela, s ktorým sú neustále porovnávaní. Od jediného víťazstva, ktoré pre tento tím dosiahol práve Nemec, uplynie na jeseň už osem rokov. Po sezóne však podľa zvykovej tradície aspoň jeden z nich bude musieť uvoľniť miesto pre nového jazdca.

Diagnóza: Nejaké to pódium by mohlo byť reálne.

4. McLaren – Honda (6.)

V Honde už vedia, kde spravili chybu. Vedeli to už na začiatku minulej sezóny, ale pravidlá im nedovoľovali tieto nedostatky odstrániť. Tie mali pôvodne zabrániť nadmernému utrácaniu automobiliek za vývoj, ale každá minca má dve strany. Japonci síce za pohonné jednotky utratili asi trojročný (pôvodne zamýšľaný) rozpočet a to bez výrazného výsledkového efektu. A kto na to všetko doplatil najviac? Samozrejme fanúšik, ale koho by už ten v dnešnej F1 zaujímal. Navyše pre ľudí z krajiny vychádzajúceho slnka je absolútne nemysliteľné nejaké obchádzanie pravidiel. No a ak spravili inžinieri opäť niekde chybu, môže to pokojne dopadnúť podobne ako vlani.

Diagnóza: Všetky plány sa posúvajú minimálne o jeden rok doprava.

3. Williams – Mercedes (2.)

Jedno suché Martini. S Williamsom. Nemiešať, pretrepať. Ale len tak mierne, aby ste ich nevyviedli z rovnováhy. Vlani si jazdili svoju ligu. Škoda, že to bola až druhá. Tento rok nám asi ukáže, či chceme od nich veľa muziky za málo peňazí. Alebo že peniaze nie sú v F1 až také dôležité. Nové auto by už nemalo trpieť chybami predchodcov a malo by generovať dostatok prítlaku. Pridajte k tomu majstrovský motor a dvoch vyrovnaných jazdcov. S týmto mixom už musia tento rok preraziť. Keď vidíte ich snahu ukázať nám, že sa to dá aj ináč, tak ich nemôžete nemať radi.

Diagnóza: Chcelo by to víťazstvo, ale aj tak si jazdia nad pomery.

2. Ferrari (5.)

Majitelia televízií, ktoré si zakúpili práva na prenosy z pretekov zo športu, ktorý sám seba kladie na úroveň olympijských hier a majstrovstiev sveta vo futbale, sa spolu s fanúšikmi a Berniem Ecclestoneom modlia už od prvej adventnej nedele, aby v Maranelle po siedmych rokoch konečne postavili konkurencieschopný monopost. Snáď ešte nikdy formula 1 nepotrebovala silné Ferrari tak ako tento rok. Ten prešedivelý chlapík s briadkou a tetovaním na pravom predlaktí ale vyzerá, že dobre vie, čo robí. Lebo ak nie...

Diagnóza: Aj keby z toho nebol titul, Strieborné šípy by mali potrápiť viac, ako vlani.

1. Mercedes (1.)

Ladné krivky nového monopostu W07 prezrádzajú, že v Brackley opäť odviedli kus dobrej práce, čo vôbec nie je dobrá správa pre súperov. Toto Wolff drží opraty tímu pevne v rukách a pravdepodobne len na ňom bude záležať, ako sa bude volať majster sveta pre rok 2016. Napriek tomu si aj u strieborných želajú silnejšie Ferrari. Ale nie veľmi silné. Len tak, aby ich slabúčko hryzkalo. Pretože všetkého veľa škodí. O víťazstvách Mercedesu to platí bez výnimky tiež.

Diagnóza: Ďalšia dominantná sezóna bude baviť už len Lewisa Hamiltona.

B.J. Texo

B.J. Texo

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár