Motochart F1: Strategická vojna v Bahrajne

08.04.2016 / Branislav Ježík
Takto vošiel do cieľa VC Bahrajnu jej víťaz. (photo: SITA/AP Photo/Andrej Isacovic)

Takto vošiel do cieľa VC Bahrajnu jej víťaz. / (photo: SITA/AP Photo/Andrej Isacovic)

Druhé preteky sezóny formuly 1 čo to napovedali o šanciach niektorých jazdcov na titul majstra sveta. Stále však nemožno nad nikým lámať palicu, kým sa seriál kráľovnej motoršportu nevráti na rodnú európsku hrudu, kam tímy chystajú prvé výrazné vylepšenia svojich monopostov.

Tohtoročné preteky v Sáchire sa konali v o dva týždne skoršom termíne ako vlani. V Perzskom zálive preto panovalo ešte relatívne chladné počasie (čo by teraz u nás niektorí dali za dvadsaťstupňový večer). Táto skutočnosť stačila na to, aby niektorých tímových stratégov, spoliehajúcich sa až príliš na minuloročné údaje, pristihla nepripravených. Tento rok mali tímy navyše k dispozícii ešte o jednu zmes pneumatík naviac. Niektoré z nich na to škaredo doplatili. Čím dlhšie sa totiž v Bahrajne jazdilo, tým väčšou výhodou bola mäkká zmes pneumatík, ktorá bola v pretekoch až o 1,5 sekundy rýchlejšia ako stredne tvrdá zmes. Aj preto sa v nedeľu najrýchlejšou ukázala byť trojzastávková stratégia. Ani pri Veľkej cene Bahrajnu tak nemuseli diváci pri obrazovkách zívať nudou. Možnosť výberu z až troch zmesí pneumatík na jedny preteky totiž vniesla do pretekov istý prvok nepredvídateľnosti, keď sa dramaticky zvýšil počet možných kombinácií, ako dosiahnuť dobrý výsledok. Tímové programy na simuláciu stratégie v pretekoch sa tak určite minimálne v prvej polovici sezóny ešte poriadne zapotia.

11. Force India – Mercedes 6 bodov (15/16)

Sergio Pérez to dotiahol z osemnásteho miesta na štarte až na šestnáste v cieli. A nebyť kolízie v druhom kole s Carlosom Sainzom, mohlo to byť ešte lepšie. Déjà vu sa konalo aj v prípade jeho tímového kolegu Nica Hülkenberga, akurát že ten spadol z ôsmeho miesta na štarte na pätnáste v cieli. Zato mal ale nehodu už o jedno kolo skôr ako Mexičan, a to hneď v prvej zákrute. Obom tak hneď na začiatku ušlo celé štartové pole a preto to dopadlo tak, ako to dopadlo.

10. Manor – Mercedes (13/17)

Pascal Wehrlein bol po pretekoch v Austrálii asi na koberčeku u šéfov Mercedesu v Stuttgarte. V Melbourne ho totiž v kvalifikácii porazil aj platiaci tímový kolega z Indonézie a to by sa teda budúcej nemeckej hviezde a potencionálnemu jazdcovi Strieborných šípov veru stávať nemalo. V Perzskom zálive už bol ako vymenený a v kvalifikácii mu nadelil takmer 1,4 sekundy, čo je u tímových kolegov fakt dosť. A aby zatvoril ústa všetkým pochybovačom, v pretekoch sa smelo pustil do súboja s jazdcami Sauberu, ktorého stratégovia stavili na nesprávnu taktiku.

9. Sauber – Ferrari (12/14)

Po Austrálii to vyzeralo, že Sauber na tom nie je až tak zle, aby sa musel obávať pádu na absolútne dno. Po druhých pretekoch to už také isté nie je. Česť helvétskeho kríža zachraňoval Marcus Ericsson a aj on mal šťastie, že ho pri jeho dvojzastávkovej stratégii nezdolal Wehrlein na Manore, ktorý mal na predbiehací manéver len obmedzený priestor, kým mu odišla najmäkšia zmes pneumatík. Takže inžinieri Sauberu sa budú musieť mať na pozore, aby to nabudúce niekde neprepískli, lebo ich chlapci z Manoru nachytajú na hruškách.

8. Renault (11/NC)

Rovnaký výsledok ako pred dvoma týždňami pre francúzsku automobilku. Kde by mohli byť, ukazujú výsledky Red Bullu. Ale to sa dalo čakať, keď mozgy z továrne v Enstone postupne posledné tri roky odchádzali. Od bodovaných priečok však nie sú až tak vzdialení, takže im stačí popriať trpezlivosť pri čakaní. Ak ostane niekto z popredných tímov v problémoch, nemusí to trvať až tak dlho. Vylepšený motor by tiež mohol pomôcť. À Propos, matné lakovanie vraj vyzeralo pod umelým osvetlením perfektne. Mňa nepresvedčilo.

7. McLaren – Honda 1 bod (10/NC)

Medzi jazdcami McLarenu zavládla panika. Nečudujte sa, že Fernando Alonso sa snažil ešte v sobotu spolu s Ronom Dennisom presvedčiť lekárov FIA, aby mohol nastúpiť do pretekov. Do svojho revíru si totiž s Jensonom Buttonom pustili škodnú v podobe mladého Belgičana Stoffela Vandoorna. A ten dokázal s autom, do ktorého sa v piatok posadil prvýkrát, hneď získať pre tím prvý bod. Samozrejme za zlomok platu majstrov sveta. A tak sme mohli len čítať vyhlásenia, že Jenson Button mohol v kvalifikácii skončiť vyššie a v pretekoch dokonca aj na piatom mieste. Mohol... ale neskončil. V jeho aute totiž nejakí škriatkovia robili zvláštny hluk a tak ho radšej Button odstavil. Inžinieri Hondy tak majú na ďalšie dva týždne o prácu postarané. Budú hľadať tých škriatkov.

6. Williams – Mercedes 6 bodov (8/9)

Super štart tento raz nepredviedlo Ferrari, ale Williams. To bolo asi tak všetko, čo nám chlapci v bielych monopostoch ukázali. Ak teda nerátame Bottasovu šťuchanicu s Hamiltonom v prvej zákrute. Bodovali síce opäť oboma autami, ale spokojní určite nie sú. Krúženie za vedúcim Rosbergom si obaja jazdci dlho neužili. Stratégovia ich preteky totiž prekaučovali, keď ich rozhodila veľmi skorá zastávka Daniela Ricciarda a keď zároveň stavili na stredne tvrdú zmes pneumatík a dve zastávky v boxoch. Felipe Massa síce v Bahrajne predviedol najdlhší stint (takmer polovicu pretekov) na stredne tvrdých pneumatikách, ale bolo mu to málo platné. Niektorí ich ani nepoužili, pretože sa ukázali ako pomalé. Nakoniec zákonite nasledoval zosun až na priečky s poradovými číslami 8. a 9. A to nám mechanici z Williamsu už v druhých pretekoch predviedli najrýchlejšie zastávky v boxoch. Tak určite si čítali náš predsezónny #Motochart.

5. Toro Rosso – Ferrari 8 bodov (6/NC)

Carlos Sainz mal opäť raz smolu, keď ho v druhom kole zostrelil Sergio Pérez a musel skončiť. Možno aj preto ostal Max Verstappen v Sáchire (s)pokojný, čo sa odrazilo aj na celkom dobrom výsledku. A to musíme zobrať ešte do úvahy fakt, s ktorým prišli inžinieri Mercedesu a síce, že monoposty Toro Rosso poháňa najslabší motor v štartovom poli. Na to sa hneď ozval Christian Horner, ktorý vyhlásil, že keby ho mal vo svojich monopostoch materský tím, sú ešte o 0,8 sekundy rýchlejší. Tak si z toho vyberte. S vylepšeným motorom Ferrari však v Toro Rosso nemôžu počítať a tak bude v priebehu roka nasledovať pomalý zosun v o niekoľko priečok nižšie.

4. Haas – Ferrari 10 bodov (5/NC)

Bolo že to slávy pred dvoma týždňami v Melbourne. Prišli ďalšie preteky a výsledok je ešte o jednu pozíciu lepší. Šťastie totiž praje pripraveným. A Grosjean mal šťastie, že po štarte neostal zaseknutý za Nicom Hülkenbergom, v prospech ktorého Amíci obetovali ôsme miesto na štarte, aby ušetrili jednu sadu mäkkých pneumatík. Inak by tak vysoko neskončili. Ale na to sa dnes už nikto nepýta. Manželstvo z rozumu medzi Genem Haasom a Romainom Grosjeanom sa ukázalo ako veľmi prospešné pre obidve strany, veď po dvoch pretekoch nováčik medzi tímami figuruje na priebežnom piatom mieste Pohára konštruktérov. Podobne je na tom aj Francúz, ktorý vo svojej kariére ešte nezažil lepší začiatok sezóny. Je jasné, že keď súperi vyriešia problémy so spoľahlivosťou, už si takto vysoko vyskakovať nebudú. Ale nie je úplne nereálne, že Haas zopakuje úspešnú nováčikovskú sezónu tímu Jordan z roku 1991. Tak ich teda nechajme snívať ten americký sen.

3. Red Bull – TAG Heuer 18 bodov (4/7)

Konečne zabodoval aj Danil Kvjat a Red Bull v Bahrajne získal rovnaký počet bodov ako Ferrari. Aj keď Rus ešte poriadne zaostáva za kvalifikačnými očakávaniami. Pätnáste miesto, je predsa len trochu ďaleko od čela štartového poľa. Práve v tejto sezóne potrebuje potvrdiť svoju povesť kvalitného jazdca. Inak bude musieť uvoľniť miesto nedočkavému juniorskému býčkovi Maxovi Verstappenovi, o ktorého sa už zaujímajú veľké tímy. A len zmluva v materskom tíme by ho mohla odradiť od toho, aby zdupkal od býkov. Daniel Ricciardo má vraj s Red Bullom nepriestrelný kontrakt. Ale ak by som bol šéfom tímu ja, strážil by som si hlavne jeho. Pretože ak je monopost s červeným býkom na kapote skutočne taký pomalý, ako sa nám to Helmut Marko & Co. snažia nahovoriť, jazdí s ním Austrálčan v tejto sezóne výrazne nad pomery. A to zo súčasných jazdcov dokáže už iba Fernando Alonso.

2. Ferrari 18 bodov (2/NC)

Raketový štart v Melbourne sa v podaní Ferrari neopakoval. Aj napriek tomu získal tím z Maranella o tri body viac ako v Austrálii. V zahrievacom kole sa motor za chrbtom Sebastiana Vettela zahrial až natoľko, že za sebou nechal kúdoľ dymu ako z rakety. Vďaka druhému vypadnutiu niektorého z červených monopostov v druhých pretekoch sezóny si už Mercedes vybudoval slušný náskok na čele Pohára konštruktérov. Ak to pôjde takto ďalej, začne sa červeným čoskoro vzďaľovať aj jazdecký titul. Kimi Räikkönen sa síce na štarte prepadol až na piate miesto, ale nalejme si čistého Chianti: ak by sa to isté neprihodilo Hamiltonovi, asi by v cieli skončil ešte o priečku nižšie.

1. Mercedes 40 bodov (1/3)

Víťazstvo Rosberga vo vychádzkovom tempe po tom, čo sa všetci jeho najvážnejší súperi prepadli v poradí už na štarte (a aj pred ním), mu určite o ďalší kúsok pozdvihlo sebadôveru. Dve zastávky v boxoch mu inžinieri Strieborných šípov v reakcii na Räikkönenovu stratégiu pohotovo zmenili na tri. Mechanici si dovolili dokonca taký luxus, že ani jednu z jeho zastávok nezvládli pod tri sekundy. Tá druhá trvala dokonca sekúnd viac ako päť. Aj tak sa Nico ani na chvíľu nemusel o prvé miesto obávať. Hamiltonov monopost bol po kolízii s Bottasom v prvom kole natoľko poškodený, že podľa inžinierov Mercedesu strácal v každom kole až sekundu. Sympatické je, že ani za tejto situácie u Strieborných šípov nikto nehodil flintu do žita. Napriek problémom sa ho tím na mäkkej sade pneumatík snažil dostať až na druhé miesto. Nakoniec sa im to nepodarilo, aj tak však nemusí Lewis vešať hlavu.

V posledných piatich pretekoch si Nico Rosberg pripísal rovnaký počet víťazstiev, ako jeho otec, inak majster sveta z roku 1982, získal za celú svoju kariéru. Na jeho smolu sa však v boji o tohtoročný titul počítajú len posledné dve z nich. Lewis Hamilton to dobre vie a tak zatiaľ všetko berie s pokojom Angličana. Sezóna je dlhá a za posledné dva roky sa mu už podarilo stiahnuť aj väčší Nemcov bodový náskok. Diváci sa tak môžu tešiť na zaujímavý súboj o majstrovskú korunu.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár