Motochart: Zastaví Rosberg doma rozbehnutého Hamiltona?

31.07.2016 / Branislav Ježík
Nico Rosberg ide hore. (photo: SITA/AP Photo/Michael Probst)

Nico Rosberg ide hore. / (photo: SITA/AP Photo/Michael Probst)

Dve tváre nám minulý víkend ukázal Hungaroring. Ak je na tomto okruhu mokro, je vždy na čo sa pozerať. Ale akonáhle vyjde slniečko, začínajú všetci zívať od nudy. A tak hoci sa jazdci snažili, ako len mohli, úzka trať im svojou konfiguráciou s množstvom zákrut a krátkych roviniek, príliš veľa možností na predbiehanie nedávala a to ani so systémom DRS. Podobne napínavé preteky, aké sme mohli vidieť minulý rok v premenlivom počasí, sa v nedeľu nekonali.

Stratégia, ktorá nie celkom vyšla

Fanúšikovia boli po sobotnej divočine v kvalifikácii akiste nažhavení na ďalšiu nedeľnú pochúťku. Všetko ale bolo úplne inak. V nedeľu bolo v Maďarsku horúco, ako zvykne v tejto časti roka bývať, ale jazdecká stopa nebola pogumovaná. Sobotný dážď totiž zmyl zvyšky gumy, ktorá sa na okruhu nazbierala za dva dni. A keďže v kvalifikácii sa jazdilo zväčša na mokrých pneumatikách, jazdci mali k dispozícii pre nedeľu o niečo viac nepoužitých sád. Mohli si tak vyberať rôzne stratégie.

Nasadenie najtvrdšej strednej zmesi sa zdalo byť pre víťaznú stratégiu nesprávnou voľbou. Ale ak chcel jazdec hlbšie v poli získať pár pozícií k dobru tým, že absolvuje o niekoľko zastávok v boxoch menej, bola práve táto zmes ideálna. Ferrari po posledných nezdaroch v nedeľu aspoň trochu pozdvihlo hlavu a pre svojich jazdcov pripravilo dve odlišné stratégie, s ktorými Red Bullu dýchali stále na krk. Konečný výsledok ale nevyzeral až tak dobre.

Kimi Räikkönen síce poskočil zo 14. miesta na štarte až na šieste, ale Sebastian Vettel sa oproti štartu polepšil len o jednu priečku. Práve on začal prvú sériu zastávok v boxoch s jediným zámerom: podseknúť oba Red Bully. Podarilo sa mu to ale len v prípade Maxa Verstappena, potom už si naňho dávali stratégovia Červených býkov pozor. Presne s opačnou stratégiou jazdil Fín, ktorý mal veľmi dlhý prvý stint a tak sa v Red Bulle museli mať na pozore aj pred ním. Ľahko sa totiž mohlo stať, že by skončil pred ich monopostami. Preto museli rozdeliť stratégie svojim jazdcom aj oni. Tentoraz na to, na rozdiel od Španielska, doplatil Max Verstappen. Aj keď v Maďarsku bol v hre len najnižší stupienok na pódiu. Holanďan bol však po pretekoch kritizovaný za neprimerané obranné manévre, za ktoré mal byť podľa niektorých súčasných, ale aj bývalých jazdcov penalizovaný. Stewardi to však ponechali tak a Verstappen nakoniec zubami-nechtami piatu priečku uhájil. V budúcnosti však môže mať problém, ak sa za ním objaví jazdec Hamiltonovho typu, ktorý až taký ohľaduplný ako Räikkönen k svojím súperom nebýva.

To boli v skratke hlavné hviezdy nedele. Ako si počínali ostatné tímy, to nám ukáže náš #motochart

11. Manor – Mercedes (19/21)

Manor patrí medzi tie tímy, ktorým pomalé zákruty Hungaroringu príliš nevyhovujú. A tak si obaja jeho jazdci víkend skôr odtrpeli. Pascal Wehrlein síce poskočil na štarte o tri miesta, ale potom už sa začal jeho pomalý prepad na spodné priečky. Jediný, kto ho nedokázal predbehnúť bol Marcus Ericsson na Sauberi. A samozrejme jeho tímový kolega. Mala to byť posledná veľká cena Ria Haryanta, ale ten, zdá sa, vyzbieral v Indonézii prostredníctvom DMSiek peniaze ešte na výlet do Nemecka. Takže si to s ním užite, po letnej prestávke už ho v kokpite Manoru s najväčšou pravdepodobnosťou neuvidíme.

10. Sauber – Ferrari (17/20)

Felipe Nasr sa predviedol hlavne v prvej časti kvalifikácie, ktorá sa odjazdila s pneumatikami do dažďa. Tu skončil na deviatom mieste, ale ako trať osychala, padala aj konkurencieschopnosť Sauberu. Nakoniec z toho bolo beznádejné posledné miesto v druhej časti súbojov o štartové pozície. Naopak ďalšiu haváriu na vode predviedol v kvalifikácii Marcus Ericsson, ktorý si potom v nedeľu pripísal na svoje konto najhoršie umiestnenie v kariére jazdca F1. Určite mu nepomohli ani tri zastávky v boxoch po tom, čo jeho náhradné šasi asi nebolo správne vyvážené a až príliš opotrebovávalo pneumatiky. Novinári medzitým stihli vypátrať, že finančná skupina, ktorá odkúpila tím Sauber, má prepojenie aj do Švédska, takže blonďáka podľa všetkého uvidíme v tíme aj v budúcom roku.

9. Haas – Ferrari (13/14)

Esteban Gutiérrez videl vztýčený prostredník, ktorý mu adresoval Lewis Hamilton, keď ho predbiehal o jedno kolo, pretože Mexičan mu nespravil miesto v miestach, kde si to jazdec s číslom 44 predstavoval. Udalosť ostala takmer bez povšimnutia, kým sa na ňu Gutiérrez neposťažoval na svojom twitrovom účte. A hoci v iných športoch by také niečo aj pre majstra sveta znamenalo ak nie rozviazanie zmluvy, tak minimálne finančný postih spojený s verejnoprospešnými prácami v prospech fanúšikov, F1 je v takýchto situáciách ešte stále tak trochu na našej stredoeurópskej úrovni. Romain Grosjean sa pred víkendom hotoval dostať Haas do poslednej časti kvalifikácie, ale jeho cieľ mu len tesne ušiel, keď skončil jedenásty. V pretekoch, ktoré označil za najhoršie v sezóne, mu to už tak nešlo a nakoniec bol v cieli aj za svojím tímovým kolegom.

8. Renault (12/16)

Francúzi nasadili v Maďarsku nové zadné závesy kolies a takmer z toho bol ďalší bod. To by ale nesmel Jolyon Palmer vykrúžiť perfektné hodiny po druhých zastávkach v boxoch v štvrtej zákrute 48. kola. A to všetko pred očami svojho otca, bývalého pretekára F1. Pravdepodobne tak zabil ďalší kliniec do rakvy svojho pôsobenia v F1. Napriek tomu, že s Kevinom Magnussenom si hravo poradil v kvalifikácii, aj v pretekoch a zažil jeden z najlepších víkendov. Navyše v Renaulte vyhlásili, že to boli posledné novinky na ich tohtoročnom monoposte a všetky sily presúvajú na vývoj auta pre budúcu sezónu. Takže príležitostí na rozšírenie bodového zisku už tento rok až tak veľa nebude.

7. Force India – Mercedes 1 bod (10/11)

Nico Hülkenberg bol po celý víkend lepším z dvojice jazdcov Force India. Veľkú dieru do sveta však nespravil. Na štarte stratil jedno miesto a po prvej zastávke v boxoch sa zasekol za Kvjatom a Massom. To ho rozhodilo tak, že pri druhej výmene nezastavil úplne ideálne pri mechanikoch a tí mali problém s jednou z pneumatík. Aj tak sa naňho usmialo šťastie a po chybe Jolyona Palmera prišiel do cieľa na poslednej bodovanej priečke. So Sergiom Perezom Indovia chceli skúsiť absolvovať preteky len s jednou zastávkou v boxoch. So strednou zmesou si ale Mexičanovo auto vôbec nerozumelo a ten sa potom rozhodol absolvovať aj druhú zastávku. Na svoje prekvapenie však zastihol mechanikov nepripravených. Že by to bola len chyba v komunikácii?

6. Williams – Mercedes 2 body (9/18)

Ešte v polovici júna skončil Williams na pódiu a vyzeralo to, že ešte chytí druhý dych a potrápi Red Bull. Neprešli ani dva mesiace a stajňa z anglického Grove je vďačná za každé umiestnenie v bodovanej desiatke. Valtteri Bottas našťastie dokázal získať jednu priečku k dobru hneď na štarte, ale inak si obaja jazdci počas celých pretekov držali pozície, na ktorých sme ich videli v prvom kole. Hungaroring síce nebol traťou, ktorá by bielym monopostom mala vyhovovať a tak sa vo Williamse utešujú aspoň tým, že získali o jeden bodík viac, ako Force India, ktorá im je stále v pätách v boji o štvrtú priečku Pohára konštruktérov.

5. Toro Rosso – Ferrari 4 body (8/16)

Ôsme miesto má v júli ako keby predplatené Carlos Sainz. Toro Rosso sa len zmohlo na kopírovanie stratégie McLarenu a tak namiesto toho, aby si mladý Španiel mohol s chuťou zabojovať so svojim krajanom a veľkým vzorom, po celý čas sa len vozil za jeho zadným krídlom. Snáď sa aspoň niečo priučil z jeho jazdeckého štýlu, lebo inak to boli aj podľa jeho vlastných slov nudné preteky. Zato trápenie Daniila Kvjata pokračuje ďalej a ruské médiá už otvorene hovoria o konci jeho kariéry jazdca formuly 1. Otázkou tak naďalej ostáva, či sa tak stane ešte pred koncom sezóny, alebo až po nej.

4. McLaren – Honda 6 bodov (7/NC)

McLaren sa síce hrdí titulom najlepšieho tímu stredu poľa v maďarskej Veľkej cene. Podľa počtu získaných bodov však vyzerá ako jednooký medzi slepými. On sa totiž takýto výsledok od McLarenu na okruhu, ktorý jeho monopostom mal vyhovovať asi najviac z celého kalendára, tak trochu očakával. Navyše tím Toro Rosso, ktorý bude do konca sezóny jeho najbližším súperom, získal len o dva body menej. Potešujúce bolo hlavne to, že v divokej kvalifikácii sa oba grafitovo čierne monoposty dostali do jej záverečnej časti. Fernando Alonso odviedol svoj štandard, zatiaľ čo Jensona Buttona v nedeľu potrápila technika a ako jediný nevidel v Maďarsku šachovnicovú vlajku. Inak mohlo byť tých bodov o trochu viac. Počkajme si so slovami chvály radšej ešte jeden víkend a uvidíme, či sa tímu z Wokingu podarí zopakovať výsledky aj na rýchlom okruhu, akým je Hockenheimring.

3. Ferrari 20 bodov (4/6)

Scuderia behom troch súťažných víkendov dokázala takmer úplne premrhať 34 bodový náskok, ktorý mala v Pohári konštruktérov najazdený od začiatku sezóny na Red Bull. Už v štvrtých pretekoch v rade skončil štvornásobný majster sveta mimo pódium, čo je najdlhšia séria od jeho príchodu k Talianom. Napriek tomu ostáva Sebastian Vettel stále pozitívne naladený. Ferrari sa z posledných troch pretekov ukázalo asi v najlepšom svetle, ale aj tak bolo na Red Bull krátke. Nestačilo ani to, že Kimi Räikkönen predviedol jeden z najlepších výkonov po svojom návrate do Ferrari. Ako jeden z mála dokázal na Hungaroringu predbiehať a len vďaka nemu diváci nedriemali pri obrazovkách. Stopku mu ale vystavil Max Verstappen, ktorý môže byť rád, že si pri jednom z obranných manévrov nerozrezal zadnú pneumatiku o predné krídlo Fínovho Ferrari.

2. Red Bull – TAG Heuer 25 bodov (3/5)

Ďalších päť bodov k dobru získali Červené býky na Ferrari v Maďarsku. Rozdiel medzi nimi je tak už len jeden bod. Ťažko povedať, ako by dopadol ich súboj na inom okruhu. Zvlášť keď Red Bull hneď ako zacítil, že Mercedes stráca tempo, v Ricciardovom prípade skorou druhou zastávkou trochu zariskoval. Jeho pneumatiky mali toho na konci pretekov už naozaj dosť a tak sa k nemu Sebastian Vettel, ktorý mal o osem kôl čerstvejšie pneumatiky, rýchlo približoval. Všetko však nakoniec dopadlo dobre a tak po tom, čo autá s býkom na kapote skončili na striedačku pred tými so skákajúcim koníkom, mohol rakúsky tím odchádzať spokojný. Max Verstappen si tento krát zažil slabší víkend, keď vôbec nestačil svojmu tímovému kolegovi. Po pretekoch sa doňho pustili aj obaja jazdci Ferrari a tak si vyskúšal slávu aj z druhej, tej menej príjemnej strany.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Strieborné šípy po dlhých šiestich pretekoch priviezli plný počet bodov. Všetko to prebehlo v relatívnom pokoji, bez vzájomných kontaktov. Nico Rosberg sa po nie príliš vydarenom štarte v prvej zákrute trochu stiahol, pretože sa nevedel rozhodnúť, ktorú stranu si strážiť skôr. Sprava sa tlačil jeho tímový kolega a zľava Daniel Ricciardo. Nakoniec musel pustiť oboch, ale aspoň od Ricciarda si stratenú pozíciu v ďalších zákrutách vybojoval späť. Na začiatku druhej polovice sezóny tak prišiel nielen o víťazstvo, ale aj o priebežné vedenie v šampionáte. O jediné vzrušenie z pohľadu Mercedesu sa postaral akurát Lewis Hamilton, ktorý podľa vlastných slov šetril monopost v horúcom maďarskom počasí. Zozadu sa však nebezpečne rýchlo začali blížiť Ricciardo s Vettelom a tímoví stratégovia boli zrazu ako na ihlách. Ak by sa totiž na trati objavilo bezpečnostné vozidlo, bolo by ich dvojité víťazstvo v ohrození. Ferrari by sa v tom prípade dokonca mohlo dostať až na čelo pretekov. A tak bol majster sveta požiadaný, aby zrýchlil tempo. To sa aj stalo a behom šiestich kôl bolo nebezpečenstvo zažehnané.

Víťazstvo Hamiltona v Maďarsku síce nepatrí medzi tie, na ktoré sa bude spomínať. Majster sveta išiel len tak, ako potreboval, aby si svojho najväčšieho súpera v boji o titul držal po celý čas od tela. Ďalšie pokračovanie ich súboja je na programe už tento víkend.

Presúvame sa na domáce ihrisko korunného princa. Víťazstvo spred dvoch rokov tu obhajuje práve Nico Rosberg. Jeho tímový kolega má z Hockenheimringu tiež víťazný pohár, ale na jeho podstavci svieti rok 2008. Rosberg kvalifikáciu zvládol a odštartuje z prvého miesta. Na to, či sa Nemcovi doma podarí zastaviť nástup Lewisa Hamiltona, ktorý vyhral päť z posledných šiestich pretekov, sa môžete pozrieť ako vždy, keď sa jazdí v Európe – o druhej popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár