Motochart: Misky váh sa prikláňajú na Hamiltonovu stranu

07.08.2016 / Branislav Ježík
Vysmiaty Lewis. (photo: SITA/AP Photo/Michael Probst)

Vysmiaty Lewis. / (photo: SITA/AP Photo/Michael Probst)

Štvrtá júlová formulová nedeľa priniesla rovnakého víťaza, ako predchádzajúce tri. Opäť sa o výsledku, rovnako ako pred týždňom v Maďarsku, rozhodlo už na štarte. Karta sa oproti začiatku sezóny obrátila a na koni je momentálne Lewis Hamilton. Nielen, že sa mu podarilo vymazať náskok svojho tímového kolegu, ale pred letnou prestávkou nasadil k bodovému trháku. Nico Rosberg má teraz štyri týždne na to, aby porozmýšľal, ako zastaviť svojho jediného súpera v boji o titul.

Pneumatikový poker

V Nemecku sme videli skôr strategické, ako akčné preteky, takže nie všetkým pripadali až také napínavé a strhujúce, ako napríklad Veľká cena v Rakúsku. Dôvodom boli, ako inak, pneumatiky Pirelli, ktoré v nedeľu oproti ostatnému víkendu opäť raz zmenili svoje vlastnosti. Dopoludnia bolo totiž zamračené a teplota trate začala stúpať až hodinu pred pretekmi, keď vyšlo slnko. Aj najlepšie pripravené tímy tak museli revidovať svoje stratégie, ktoré si pripravili zo soboty na nedeľu na základe údajov nazbieraných počas piatkových voľných tréningov. Samotný výrobca pneumatík predpovedal, že najrýchlejšou bude trojzastávková stratégia, ale napríklad Red Bull to chcel skúsiť len s dvoma zastávkami, s červenými gumami v prvých dvoch stintoch. Niektorí jazdci tak na rozhodnutiach ľudí v boxovej uličke prerobili, iní naopak získali zopár pozícií k dobru. Žltá mäkká zmes pneumatík sa totiž po prvých zastávkach v boxoch ukázala byť paradoxne rýchlejšou, oproti červenej supermäkkej, ktorá trpela tepelnou degradáciou. Tá bola ale zase rýchlejšia v úplnom závere, keď monoposty spotrebovali väčšinu svojho paliva a asfalt už dosahoval teploty, pri ktorých sa jazdilo v piatok. O víťazstve Lewisa Hamiltona nebolo pochýb počas celých pretekov. Ešte v prvej zákrute sa dostal do vedenia a nikoho na prvé miesto až do cieľa nepustil. Zaujímavejšie súboje ale prebiehali za jeho zadným krídlom. Úlohou dňa tak pre Mercedes nebolo vybojovať víťazstvo, ale dostať na druhé miesto Nica Rosberga, ktorý stratil tri pozície na štarte. To sa mu v priebehu pretekov síce podarilo, ale späť ho zrazila ďalšia diskutovaná penalizácia a následné zmätky v boxoch Strieborných šípov. Aj z tohto dôvodu došlo k rozdielnemu použitiu pneumatík v prípade pilotov v monopostoch s trojcípou hviezdou, na čo Red Bull už po niekoľký krát v tejto sezóne zareagoval úpravou stratégie jedného zo svojich jazdcov. Rovnako ako Mercedes, aj oni po prvej výmene pneumatík poslali jedného jazdca na žlto označených pneumatikách a druhého na červenej zmesi.

Cit pána stratéga pre pneumatiky

A tak sa na druhú priečku mohol prepracovať Daniel Ricciardo. V prípade Maxa Verstappena Red Bull v nasledujúcich dvoch stintoch kopíroval stratégiu Nica Rosberga a snažil sa ho udržať za sebou. Mercedes sa síce snažil podseknúť tínedžera, ale prvá zastávka v boxoch sa jeho mechanikom vôbec nepodarila a Nemec tu stratil takmer sekundu. Pri poslednej zastávke, keď si Rosberg musel odpykať svoju penalizáciu, zase Strieborným šípom zlyhali stopky a jazdec s číslom šesť stratil ďalšie takmer štyri sekundy. Navyše, záver už nemecký tím absolvoval s oboma autami na žltých pneumatikách, zatiaľ čo Rakúšania sa rozhodli pre červenú zmes, ktorá ako sme už písali, bola najrýchlejšia práve na konci pretekov. Nico Rosberg tak mal okrem úvodnej štvrtiny v každej ďalšej fáze pretekov na svojom monoposte obuté tie nesprávne pneumatiky. Na záver sa mu preto ani nepodarilo priblížiť k Holanďanovi do tej miery, aby mohol uvažovať aspoň s útokom na posledné miesto na pódiu. Dvojzastávkovú stratégiu skúšal aj Williams v súboji Valtteriho Bottasa a Nica Hülkenberga o siedmu priečku. Fínovi v 33. kole nasadili žlto označené pneumatiky, s ktorými mal vydržať až do cieľa. Ich plány sa však začali rúcať, keď po ôsmych odjazdených kolách bolo jasné, že degradácia pneumatík dosahuje hodnoty, s ktorými si svoju výkonnosť nebudú schopné udržať až do konca. Napriek tomu, už po niekoľký krát v tomto roku, ostali u Williamsa konzervatívni a Bottasa do boxov nezavolali. Výsledkom bola strata dvoch pozícií a ani desiaty Perez nebol ďaleko od toho, aby si na konci pretekov vychutnal stále pomalší biely monopost.

Ako sa vodilo ostatným tímom na Veľkej cene Nemecka, si môžete prečítať v tradičnom #motocharte.

11. Sauber – Ferrari (18/NC)

Hlbšie sa už asi spadnúť nedá. Štart z poslednej rady na štarte, to sa za dlhých 24 rokov v F1 tímu Sauber stalo vôbec po prvý krát. Helvéti to však nevzdávajú a pripravujú ešte nejaké vylepšenia svojho tohtoročného monopostu. Na tie doteraz peniaze neboli, ale podľa všetkého, nový majiteľ už bol so situáciou oboznámený a začína konať. V pretekoch to nebolo o nič lepšie. Felipe Nasr bol jedným z dvoch Brazílčanov, ktorí v Nemecku nevideli šachovnicovú vlajku. Marcus Ericsson je na jazdenie na chvoste štratového poľa zvyknutý ešte zo svojho pôsobenia v Caterhame. Zo svojích výsledkov si preto určite ťažkú hlavu nerobí. Aspoň, že v pretekoch sa dokázal dostať pred jeden Manor a pred jeden Renault.

10. Manor – Mercedes (17/20)

Pascal Wehrlein okruh v Hockenheime dôverne pozná zo svojho pôsobenia v nižších súťažiach a v DTM. Preto domov prichádzal s veľkými nádejami. V kvalifikácii síce dokázal okrem oboch Sauberov zdolať aj odovzdaného Kvjata, ale viac mu jeho monopost nedovolil. V pretekoch sa snažil, ako vedel, ale po vzájomnom kontakte s Riom Haryantom si obaja poškodili predné krídla. Indonézčan dokonca až do tej miery, že mu muselo byť vymenené. A tak opäť raz skončil v cieli posledný. V letnej prestávke si bude musieť zrátať všetky svoje aktíva, takže ešte teraz naisto nevieme povedať, či to bola aj jeho definitívna rozlúčka s F1.

9. Renault (16/19)

Jolyon Palmer sa v kvalifikácii síce dostal na úkor svojho tímového kolegu do druhej časti, ale preteky si opäť raz pokazil vlastnou chybou. Štart bol výborný, keď získal niekoľko pozícií k dobru. Potom však v druhej zákrute prebrzdil a zozadu narazil do Williamsu Felipeho Massu. Výsledkom bolo poškodené predné krídlo a vibrácie monopostu spôsobené plôškami na prebrzdených pneumatikách. Stal sa tak ľahkým sústom pre ostatných z chvosta poľa. V prípade Kevina Magnussena sa Renault rozhodol pre dvojzastávkovú stratégiu, ktorá ako sme už spomínali v úvode, nebola v nedeľu tou najrýchlejšou. A tak aj keď sme ho v pretekoch mohli zaregistrovať na trinástom mieste, nakoniec skončil tam, kde začal – na šestnástej priečke.

8. Toro Rosso – Ferrari (14/15)

Takto si to asi v talianskej juniorke Červených býkov nepredstavovali. Z Nemecka odchádzajú s prázdnymi rukami. Minuloročný motor Ferrari začína na tohtoročné pohonné jednotky strácať čoraz viac, čo sa pred sezónou tak trochu aj očakávalo. Nepomáhajú ani vylepšenia monopostu a tak to vyzerá, že v Pohári konštruktérov sa stanú ľahkou korisťou McLarenu. S týmto tímom majú z posledných piatich pretekov už zápornú bodovú bilanciu. Carlosovi Sainzovi pokazila víkend penalizácia troch miest na štarte za blokovanie Felipeho Massu v kvalifikácii a v pretekoch ho dorazila zbabraná zastávka v boxoch. Tragický výkon podčiarkol Daniil Kvjat, ktorý po kvalifikácii otvorene priznal, že má F1 už plné zuby. V sobotu dokázal poraziť len oba Saubery a slabší z Manorov. Je jedným z tých jazdcov, ktorí letnú prestávku potrebujú ako soľ. Uvidíme, či sa po nej vráti do kokpitu Toro Rosso, alebo do jeho sedačky na konci augusta Helmut Marko posadí niekoho iného.

7. Haas – Ferrari (11/13)

Bezbodová šnúra Estebana Gutiérreza pokračuje, keď ho od desiatej priečky delilo necelých sedem sekúnd. V kvalifikácii skončil tesne pred bránami tretej časti. Do pretekov ako jediný odštartoval na mäkkej zmesi pneumatík, ktorá sa ukázala byť v tejto fáze pretekov najrýchlejšou. Na jeho škodu však zbabral práve štart a stratil sedem pozícií v prospech svojich súperov. Potom sa síce snažil napraviť pokazené, ale stratu v prvých zákrutách už nedohnal a to aj preto, že v závere už musel šetriť palivo. O tom, kde by skončil, keby dobre odštartoval tak môžeme už len špekulovať. Ani Romain Grosjean v Nemecku nezažil práve najideálnejší víkend. Na štarte klesol o päť priečok za výmenu prevodovky, potom sa v prostrednom stinite zasekol za Kevinom Magnussenom. K tomu sa pridali ešte problémy s brzdami v prvej fáze pretekov. Aj tak to však Francúz nevzdával a nakoniec skončil len dve miesta za svojím tímovým kolegom.

6. Williams – Mercedes 2 body (9/NC)

Po pretekoch v Nemecku sa rozoberala hlavne kríza vo Ferrari, ale v podobnej situácii sa ocitol aj Williams. Jeho bodové skóre s Force Indiou bolo v júli 6:22. A hoci je Williams s pätnásťbodovým náskokom v Pohári konštruktérov stále pred indicko-anglickou stajňou, cez letnú prestávku sa v Grove určite bude počítať, či by boli prípadné náklady na ďalší vývoj tohtoročného monopostu nižšie, ako rozdiel v odmenách vyplácaných po sezóne za umiestnenie medzi štvrtým a piatym miestom. Zdravý rozum, ktorým sa v tíme Franka Williamsa vždy riadili, hovorí, že skôr nie. A tak bude športový výsledok obetovaný v prospech čiernych čísel v ekonomike. Nuž, ako sa hovorí, „kde nič nie je, tam ani čert neberie“.

5. McLaren – Honda 4 body (8/12)

McLaren pomalými krôčikmi stúpa nahor. Motor od Hondy však pri výkonovom porovnaní na svojich konkurentov stále stráca. Takže dlhé rovinky, akých je na Hockenheime viac než dosť, či nemecká Parabolica, jeho autu príliš nesvedčali. Ani jeden grafitovo čierny monopost sa preto v kvalifikácii nedostal do tretej časti. Aj napriek tomu si pred letnou prestávkou anglický tím odváža z Nemecka body. Ďakovať za to môže hlavne Jensonovi Buttonovi, ktorý podal podobne dobrý výkon ako v Rakúsku. Základ položil už na štarte, keď si polepšil o tri priečky. Jeho starostlivosť o pneumatiky bola príkladná a napriek tomu, že v závere musel šetriť palivo, vychutnal si ešte šesť kôl pred koncom trápiaceho sa Valtteriho Bottasa, ktorý by bol za normálnych okolností pre McLareny asi príliš veľkým sústom. Úplne opačne bol na tom Fernando Alonso. Dlho s Angličanom držal krok a vyzeralo to, že to bude on, kto získa posledný bod. Na rozdiel od tímového kolegu však na záverečný stint dostal už použitú sadu supermäkkých pneumatík. K tomu sa pridala nutnosť šetriť v posledných desiatich kolách palivo a Španiel v priebehu troch okruhov stratil dve pozície. Asi sa mu nikto nečudoval, keď po prejazde cieľom označil preteky v Nemecku za jedny z najťažších v tejto sezóne.

4. Force India – Mercedes 7 bodov (7/10)

Súboj medzi zbytkom sveta vyhrala na Hockenheime Force India. Tím opäť potiahol Nico Hülkenberg, ktorý porazil svojho tímového kolegu už šiesty krát z posledných siedmych kvalifikácií. V prvej časti pretekov držal pozíciu za hlavným súperom Force Indie - Bottasovým Williamsom. Podobne ako on, aj Nemec mal v pláne absolvovať len dve zastávky v boxoch. Počas tých druhých sa dokonca prepracoval pred Fína. Tím však veľmi skoro zistil, že táto stratégia nebude fungovať a tak povolal Hülkenberga do boxov aj po tretí krát. Ako vidno – vyplatilo sa a Force India ukrojila ďalších päť bodov z náskoku Williamsa v Pohári konštruktérov. Naopak, Sergio Perez sa už na štarte prepadol o šesť pozícií. Dôvodom podľa jeho tímu bola vraj diera v asfalte, ktorá bola práve na mieste, z ktorého sa Mexičan vydal do pretekov a mala spôsobiť pretočenie kolies na jeho monoposte. Nakoniec však predsa len vybojoval jeden bod. A keby preteky trvali dlhšie, možno by zdolal aj Bottasa, za ktorým skončil v cieli s rozdielom len 1,5 sekundy.

3. Ferrari 18 bodov (5/6)

Scuderia absolvovala osamelé preteky. Ďaleko od monopostov Red Bull a Mercedes a neohrozovaná Force Indiou Nica Hülkenberga a Williamsom Valtteriho Bottasa. Autu chýba prítlak, či už mechanický, tak aj aerodynamický. Tím sa ho bude snažiť do konca sezóny nájsť – na to sú Taliani až príliš hrdí, aby vzdávali sezónu tesne za jej polovicou. Všetko úsilie tak bude pravdepodobne Scuderia smerovať na domáce preteky v Monze, kde sa monoposty nastavujú na najnižší prítlak zo všetkých okruhov na ktorých sa tento rok jazdí. A ak je pravdou, že motor Ferrari stráca na Mercedes len päť konských síl, mohli by práve tu priniesť Sergiovi Marchionnemu toľko očakávané víťazstvo. Každopádne Scuderiu napriek letnej prestávke podľa všetkého čaká horúce leto, pretože manažment bude musieť rozdýchať zosun na tretiu priečku v Pohári konštruktérov.

2. Red Bull – TAG Heuer 33 bodov (2/3)

Red Bull tlačí na pílu čoraz viac. A samozrejme aj na svojho dodávateľa motorov, ktorým je Renault. Pretože to je momentálne ich najslabšie miesto a jediná príčina, prečo nedokážu poraziť Strieborné šípy, pokiaľ tie nemajú problémy. A to išli Červené býky na Hockenheim s tým, aby nepokazili dobrý dojem z Maďarska. Nemecký okruh ich autám vraj vôbec nemal vyhovovať. Nakoniec vyťažili z danej situácie maximum a celkom pohodlne sa dostali cez Ferrari v Pohári konštruktérov. Tým šťastnejším z dvojice jazdcov, ktorému tento krát vyšla stratégia lepšie bol Daniel Ricciardo. Max Verstappen vôbec nefrfľal a za tímový prístup bol nakoniec aj pochválený. Odmenou mu bol najnižší stupienok na stupňoch víťazov, pretože aj s pomocou traťových komisárov udržal za sebou Nica Rosberga. Na letnú dovolenku môže Austrálčan odchádzať so svojim typickým úsmevom. Dve pódiá v posledných dvoch pretekoch, v ktorých navyše zakaždým skončil pred svojím tímovým kolegom nielen v kvalifikácii, ale aj v pretekoch. Takým niečím sa nemôže pochváliť ani Lewis Hamilton. Verte tomu, že pitím sektu z vlastnej topánky na pódiu (to je vraj nejaký austrálsky zvyk, ktorý sa volá shoey) sa oslavy jeho stej veľkej ceny a päťdesiatej v Red Bulle ešte len začali.

1. Mercedes 37 bodov (1/4)

Nico Rosberg mal domáci víkend rozbehnutý perfektne. Najrýchlejší bol vo všetkých voľných tréningoch a aj v sobotňajšej kvalifikácii. A to napriek tomu, že na to, aby zajazdil svoj najrýchlejší čas, mal k dispozícii na rozdiel od ostatných len jeden pokus. Už tam však prišiel prvý náznak problémov, keď musel riešiť problémy s elektronikou svojho auta. V nedeľu sa už pokazilo všetko, čo sa pokaziť mohlo. Opäť raz vychladnutá spojka Mercedesu na prvom mieste na štarte, spôsobila pomalší rozbeh ako jeho súperi. Po odlepení sa z miesta zaštrajkovala aj prevodovka a nasledovalo pretočenie kolies pri preradení na tretí prevodový stupeň. Kým sa to všetko odohralo, boli už v prvej zákrute pred ním traja jazdci. To bol však len začiatok zlého Rosbergovho popoludnia. Jeho úlohou teraz bolo dostať sa čo najbližšie k svojmu tímovému kolegovi, aby bodová strata v boji o titul narástla čo najmenej. Aj napriek zle zvoleným pneumatikám sa mu to na chvíľu podarilo. Traťoví komisári však posúdili jeho predbiehací manéver na mladého Verstappena ako nedovolený a zrazili ho v jeho ceste do cieľa späť na štvrté miesto. A vzhľadom na rozdielne pneumatikové stratégie sa už dopredu neprepracoval.

Nádej pre Rosberga

A tak zatiaľ, čo Lewis Hamilton zažil skvelý júl, v ktorom si pripísal štyri víťazstvá, pre Nica Rosberga bol júl takmer katastrofálny. Za tú istú dobu dostal v Nemecku už tretiu penalizáciu. V nedeľu stratil celých trinásť bodov. Vzájomné skóre jazdcov Mercedesu bolo v júli celkovo 100:57. Rozdiel je 43 bodov. Presne také isté bolo bodové skóre po prvých štyroch pretekoch sezóny, akurát s tým rozdielom, že to bolo v prospech Nemca. Lewis Hamilton je v strede sezóny ako keby na neudržanie. V jednej zo štyroch júlových veľkých cien ho mal Nico Rosberg takmer na lopatkách, v dvoch ho dokázal poraziť v kvalifikácii. No Angličan aj tak zakaždým bral plný počet bodov. Keď sa pozrieme ďalej dozadu, vyzerá to ešte hrozivejšie: vyhral šesť z posledných siedmych pretekov. Je ako rozbehnutý parný valec, ktorý nedokáže nikto zastaviť. Štvortýždňová letná prestávka preto príde Nemcovi iste vhod. Na Ibizu, kde má Rosberg svoj druhý domov sa chystá aj Niki Lauda, aby mu pomohol prinavrátiť stratené sebavedomie. Skvelú príležitosť na to bude mať už v nasledujúcich pretekoch, v ktorých sa chystá Lewis Hamilton vybrať penalizáciu za prekročenie povoleného počtu súčastí motora. Je to následok jeho porúch z úvodu sezóny. Podľa správ z Mercedesu nasadí Angličan počas víkendu rovno dva nové motory, aby si trest odbil v jedných pretekoch. Nové pohonné jednotky by mu už mali vydržať do konca sezóny. V Belgicku ale bude musieť štartovať ako posledný, navyše z boxovej uličky.

Formula 1 sa teraz odoberie na už tradičnú letnú dovolenku. Médiá budú aj tak plné olympijských hier v Riu. A starší formuloví fanúšikovia už budú len s nostalgiou pozerať na olympijský park, ktorý vyrástol na mieste, kde sa ešte v roku 1989 preháňali monoposty kráľovnej motoršportu. Prvú časť z Autódromo Internacional Nelson Piquet, pomenovanom po miestnom rodákovi a trojnásobnom majstrovi sveta, si v roku 2005 odkrojili športoviská budované pre Panamerické hry. Zvyšok bol dokonaný v novembri 2012, keď okruh, na ktorom stihol ešte vyrásť ovál pre americké preteky Indy, musel uvoľniť miesto športoviskám pre práve prebiehajúcu olympiádu. Nuž, aj takéto bývajú občas osudy niektorých stavieb. Motory F1 sa opäť rozozvučia v posledný augustový víkend v belgickom Spa Fracorchamps.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár