Motochart: Zlyhá Mercedesu spojka aj po siedmy krát?

18.09.2016 / Branislav Ježík
Mercedesovci, Hamilton s Rosbergom. (photo: SITA/AP Photo/Wong Maye-E)

Mercedesovci, Hamilton s Rosbergom. / (photo: SITA/AP Photo/Wong Maye-E)

Po pretekoch v belgickom Spa mala formula 1 tri dni na to, aby sa presťahovala do talianskeho chrámu rýchlosti v Monze. Ako obstáli jednotlivé tímy pri svojej poslednej európskej zastávke, to si môžete prečítať v našom #motocharte. Hoci Monza bývala najrýchlejším okruhom, rekord v dosiahnutej maximálnej rýchlosti z azerbajdžanského Baku ostal neprekonaný. O primát najrýchlejších pretekov však taliansky okruh neprišiel: víťazný Nico Rosberg cieľom prefrčal po necelých 78 minútach.

Žlté vs. červené

Na Monze oveľa viac, ako na iných okruhoch záležalo, s akými pneumatikami zajazdia monoposty svoje najlepšie časy v druhej časti kvalifikácie. Len Strieborným šípom sa to podarilo na žltej mäkkej zmesi. Ostatní, najmä Ferrari a Red Bull to skúšali tiež, ale nakoniec boli nútené použiť červené supermäkké, pretože hrozilo, že nepostúpia medzi najlepšiu desiatku. Tie boli totiž až o osem desatín sekundy rýchlejšie, ako žlté. Tým bola daná aj stratégia pre nedeľu, pretože s rovnakými gumami sa autá museli postaviť na štart. Vo Ferrari sa dokonca na základe časov, ktoré zajazdili jej jazdci v prvej časti kvalifikácie na žltých gumách, rozhodli, že v druhej časti svojim jazdcom rovno nasadia červené. A to napriek tomu, že obaja jazdci v meraných okruhoch spravili zopár chýb, ktoré výsledný čas trochu skreslili. Inak Ferrari malo v Monze rýchlosť na to, aby sa mu podobne, ako Mercedesu, aj keď tesne, ale predsa podobný kúsok podaril. Monza teda odhalila, kde sa strieborné monoposty, čo sa rýchlosti týka, nachádzajú oproti ostatným tímom. Nemecko-anglický tím ťažil hlavne z toho, že v predsezónnych testoch odkrúžil na mäkkých pneumatikách najviac kilometrov. Mercedesu stačila v pretekoch jedna zastávka, zatiaľ čo ostatní sa museli v boxoch zastaviť dvakrát. A to je na Monze dosť veľký hendikep. Preteky v Taliansku by sme mohli označiť skôr za šprint, kde každé spomalenie znamená stratu. Rozdiel medzi maximálnou rýchlosťou na cieľovej rovinke a povolenou rýchlosťou v boxovej uličke tu predstavuje 280 km/h. Nico Rosberg si tak prišiel pre ďalšie ľahké víťazstvo. Pomohli mu k tomu aj problémy so spojkou, ktoré sa už po niekoľký krát v tejto sezóne objavili na lepšie postavenom striebornom monoposte na štarte. Nemec si tak zobral späť požičané z domácich pretekov.

11. Manor – Mercedes (18/NC)

Po dlhšiom čase sa nám Manoru prepadol na začiatok #motochartu. U nás je totiž posledný prvým. Pascal Wehrlein pravdepodobne cíti oveľa väčší tlak zo strany mladého Francúza Estebana Ocona ako od Ria Haryanta. Už druhýkrát po sebe sa prebojoval do druhej časti kvalifikácie a na štarte z toho bolo pekné trináste miesto. Druhýkrát po sebe ale nevidel šachovnicovú vlajku. V Taliansku ho zastavili technické problémy. Podobne bol na tom aj Esteban Ocon, ktorého monopost postihli problémy s elektronikou v piatok, aj v sobotu. V kvalifikácii nedosiahol žiadny čas a musel štartovať z posledného miesta. A aj keď mu tím naordinoval rovnakú stratégiu ako Mercedesy svojim pilotom, žiadne ďalšie pozície k dobru sa mu získať nepodarilo. Príčinu môžeme hľadať v tom, že Manor nie je k mäkkým pneumatikám taký šetrný, ako majstrovské monoposty. Navyše jediná zastávka v boxoch prišla až ďaleko za polovicou pretekov v 32. kole.

10. Renault (17/NC)

Jolyon Palmer porazil svojho tímového kolegu už v tretej kvalifikácii z posledných štyroch. Veľmi mu to ale platné nebolo, pretože žlté monoposty boli v Monze najpomalšie. Možno aj preto si dáva Renault s oznámením svojej jazdeckej dvojice pre budúcu sezóny dosť načas. Postupne, ako z trhu jazdcov ubúdajú tie najlepšie mená, sa tak dostáva do čoraz nezávidaniahodnejšej situácie. Nádejným jazdcom totiž okrem účasti v pretekoch zase nemá veľmi čo ponúknuť. Renault by chcel skúseného pilota, ktorý by mu pomohol s vývojom monopostu, ale málokto má chuť voziť sa na konci štartového poľa. Istotu nemá ani súčasné duo. Podľa všetkého však aspoň jeden z nich bude v tíme pokračovať aj budúci rok. Ktorý z nich to bude, o tom rozhodne pravdepodobne až záverečná tretina šampionátu.

9. Sauber – Ferrari (16/NC)

Sauber pomaly zdvíha hlavu, ale od bodov je stále ďaleko. Okrem jazdcov Mercedesu a Estebana Ocona použil strednú bielu zmes pneumatík už len Marcus Ericsson. A ten na nej jazdil časy o dve sekundy na kolo pomalšie ako Strieborné šípy. Pohodlne mu to stačilo na to, aby bol najlepšie umiestneným jazdcom z trojky najpomalších tímov v štartovom poli. Jeho tímový kolega Felipe Nasr si tak trochu zaspomínal na svoje súboje s Jolyonom Palmerom v GP2 spred dvoch rokov a v 2. kole sa obaja stretli vo vzájomnom súboji pred prvou šikanou. Po ňom ani jeden v pretekoch už pokračovať nemohol. Komisári označili za vinníka Brazílčana, tím sa ale postavil zaňho a podľa šéfky Sauberu Monishe Kaltenbornovej bol bez viny.

8. Toro Rosso – Ferrari (15/NC)

Na štarte to bola opäť bieda – pätnáste a šestnáste miesto nie sú tie, kde by Dieter Mateschitz chcel vidieť autá svojho druhého tímu. Ale aspoň Daniil Kvjat si polepšil a skončil hneď za svojím tímovým kolegom a nie medzi monopostmi Manor. O nič lepšie to nebolo ani v pretekoch. Rus musel nakoniec svoje Toro Rosso odstaviť po tom, keď si ho poškodil v prvej šikane hneď po štarte a prehrievali sa mu batérie. Ako sme sa mohli dozvedieť po pretekoch, problém postupného prepadu mladých býčkov nepredstavuje len minuloročný motor Ferrari, ale aj nefungujúce aerodynamické vylepšenia, ktoré tím nasadil ešte pred letnou prestávkou v Nemecku. Preto v Taliansku jazdil Kvjat s autom, ktoré bolo vo verzii pred vylepšením a podobné porovnanie si Toro Rosso nachystalo aj do Singapuru.

7. McLaren – Honda (12/14)

Na okruhu tento raz McLaren nepredviedol nič svetoborné, čo sa dalo vzhľadom na výkon pohonnej jednotky Honda aj očakávať. O to viac sa však snažil starý lišiak Ron Dennis v zákulisí. V situácii, keď sa o Stoffela Vandoornea začali zaujímať ostatné tímy a Jensona Buttona sa veľmi snažili získať do svojho tímu vo Williamse, si dokázal udržať oboch. V McLarene samozrejme zostáva aj Fernando Alonso, ktorého zmluva má platnosť do konca budúceho roka. A práve Španiel sa zatiaľ nerozhodol, či bude v F1 pokračovať aj potom. Jenson Button bude zatiaľ čakať v zálohe na jeho rozhodnutie. Nebude to samozrejme zadarmo, ale Angličan je populárny nielen doma, ale aj v Japonsku a keď nebude jazdiť, bude mať (okrem iného) viac času na sponzorov. Mimochodom Španiel v pretekoch až príliš skoro odrovnal pneumatiky a ako jediný musel tri kolá pred koncom do boxov aj po tretí krát. Všetko zlé je ale na niečo dobré a tak s ľahkým autom na najmäkších pneumatikách zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov. Pre seba prvé po takmer troch rokoch, pre McLaren prvé po viac ako troch rokoch a pre Hondu (a aj kombináciu McLaren-Honda) prvé po 23 rokoch 11 mesiacoch a ôsmich dňoch.

6. Haas – Ferrari (11/13)

Piatykrát v tejto sezóne skončil Haas s jedným so svojich monopostov na jedenástom mieste. To sa v F1 rovná zemiakovej medaile. Lepším z oboch bol tento raz Romain Grosjean. Jeho tímový kolega Esteban Gutiérrez dostal americké monoposty prvý krát do tretej časti kvalifikácie. Štart však zbabral a z desiateho miesta spadol až na osemnáste a na konci prvého kola bol ešte o dve pozície nižšie. Naopak Francúzovi sa štart podaril a dlho sa držal Fernanda Alonsa s Nicom Hülkenbergom. Jeho tím ho však nepochopiteľne nechal vymeniť pneumatiky až v 28. kole, napriek tomu že jeho časy na opotrebovaných pneumatikách klesali už dlhšie predtým. Nakoniec stratil toľko, že sa pred neho dostal aj Nico Hülkenberg, ktorý absolvoval o jednu zastávku v boxoch viac. A bezbodová šnúra tak pokračuje ďalej...

5. Force India – Mercedes 5 bodov (8/10)

Monza je okruh, ktorý monopostom Force India príliš nevyhovuje a tak sa nenechajte klamať tým, že v Pohári konštruktérov spadli späť za Williams. Do Talianska išli len minimalizovať škody, čo sa im celkom dobre podarilo. Nica Hülkenberga zdržal úvode zle štartujúci Max Verstappen, takže si oproti štartu, na rozdiel od svojho tímového kolegu, ešte o jednu pozíciu pohoršil. Nakoniec bol posledným jazdcom, ktorý absolvoval rovnaký počet okruhov, ako víťazný jazdec. Už po nasledujúcich pretekoch môže byť Force India zase späť.

4. Williams – Mercedes 10 bodov (6/9)

Nízky prítlak bol v posledných rokoch tým, čo Williamsom svedčalo. Čiastočne to bolo tak aj tento rok, ale ostatní medzitým urobili trochu väčšie pokroky. V tíme napriek tomu očakávali väčšiu bodovú nádielku ako v posledných pretekoch. Aj keď Valtteri Bottas v závere stratil piate miesto v prospech Daniela Ricciarda, nakoniec to stačilo na to, aby sa v tabuľke pohára konštruktérov Williams posunul späť pred Force India. Horšou správou je, že okruhy, ktoré budú nasledovať, svojou konfiguráciou budú vyhovovať skôr ich súperom. Je teda ľahké predpovedať, čo bude asi nasledovať. Navyše odchádzajúci Felipe Massa vyzerá, akoby mal túto sezónu dokončiť už len z povinnosti.

3. Red Bull – TAG Heuer 16 bodov (5/7)

Monza je jeden z mála okruhov, na ktorých Red Bull nemôže nahradiť chýbajúci výkon motoru Renault vyšším prítlakom. Čo stratili na rovinkách, dokázali dohnať v zákrutách. Tých má ale taliansky okruh málo a tak sem Červení býci neprichádzali s veľkými očami. V piate miesto možno ani nedúfali a tak sa ich náskok na Ferrari scvrkol na prijateľných jedenásť bodov. Ďakovať za to môžu najmä bojovnému Danielovi Ricciardovi, ktorý sa nevzdával do konca pretekov. A mohlo to dopadnúť ešte lepšie, keby Red Bull neprekoučoval jeho zastávky v boxoch. Austrálčan bol totiž až nečakane šetrný k pneumatikám a pred svojou prvou zastávkou nikým neohrozovaný stále jazdil konkurencieschopné časy. Vtedy sa v Red Bulle mohli pokúsiť prejsť na jednozastávkovú stratégiu a určite by potrápili aj štvrtého Kimiho Räikkönena. Po vojne je však každý generálom a tak to dopadlo tak ako to dopadlo.

2. Ferrari 27 bodov (3/4)

Ferrari podľa očakávania nasadilo doma vylepšený motor. Ale tímu akoby pred očami svojho najvyššieho šéfa Sergia Marchionneho chýbala sebadôvera. V druhej časti kvalifikácie sa ani nepokúsili zajazdiť čas na žlto označených pneumatikách. Už počas piatkových tréningov bolo pritom jasné, že Mercedes pôjde v kvalifikácii s touto stratégiou. Sami seba tak odsúdili len na boj o posledné miesto na stupňoch víťazov, hoci svoju stratégiu označili za agresívnu. Dokonca nedokázali nič vyťažiť ani z problémov Lewisa Hamiltona na štarte pretekov. Obaja jazdci dostali naordinovanú rovnakú stratégiu. Pritom sa vo Ferrari mohli pokúsiť aspoň s jedným pilotom prejsť na jednozastávkovú stratégiu na bielych pneumatikách. Ostatní totiž za červenými monopostami zaostávali až príliš. Aspoň že tifosi boli vďační aj za tretie miesto na stupňoch víťazov. Veď niektorého z jazdcov v červeno-bielych overaloch sme na nich predtým naposledy videli 3. júla.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Posledných šesť veľkých cien v Monze vždy vyhral jazdec, ktorý stál na štarte na prvom mieste. Tento rok sa to však zmenilo. Lewis Hamilton sa, podobne ako pred dvoma rokmi, na štarte prepadol. Tentokrát ešte o niečo nižšie - až na šieste miesto. Ale dobýjanie stratených pozícií vôbec nebolo také ľahké, ako vtedy. K svojmu tímovému kolegovi sa ani len nepriblížil na dohľad a tak sa nakoniec musel zmieriť s tým, že jeho náskok v súboji o titul sa scvrkol na púhe dva body. A to napriek tomu, že Nicovi Rosbergovi v kvalifikácii nadelil priepastných 0,478 sekundy. Príliš sa však sťažovať nemohol, pretože presne to isté sa Nemcovi stalo v domácich pretekoch.

Preteky v Monze nám ukázali, že napriek dominancii Strieborných šípov v tejto sezóne, nikdy nie je nič dopredu rozhodnuté. Najväčšia slabina ich monopostu je spojka. Hnevá síce len pár sekúnd, ale stáva sa tak v tých najdôležitejších chvíľach pretekárskeho víkendu. Napriek tomu si ich súperi zatiaľ nevedeli so striebornými monopostami poradiť. Či sa tak stane už v nasledujúcich pretekoch, na to sa môžete pozrieť v tradičnom európskom čase o druhej popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár