Motochart: Mercedes si ide v Malajzii po Pohár konštruktérov

01.10.2016 / Branislav Ježík
Pohľad dobre známy všetkým konkurentom Mercedesu v tejto sezóne F1. (photo: SITA/AP Photo/Joshua Paul)

Pohľad dobre známy všetkým konkurentom Mercedesu v tejto sezóne F1. / (photo: SITA/AP Photo/Joshua Paul)

Hneď prvé preteky z ázijského turné formuly 1 ponúkli zaujímavú zápletku. V hlavnej úlohe boli opäť pneumatiky, ku ktorým sa pridali ešte aj brzdy. Väčšina by asi chcela vidieť priame súboje koleso na koleso na okruhu. Aj keď strategické naťahovačky môžu byť pre niektorých fanúšikov nudné, majú svoje čaro. Ak by sme to obrátili na futbalovú terminológiu, Strieborné šípy si v Singapure so súpermi zahrali svoju tiki-taku a Nico Rosberg zavŕšil víťazný hattrick po letnej prestávke. V singapurskej saune sa musel potiť celých 116 minút, čo je o tretinu viac ako potreboval v Monze.

Všetkých schladil Rosberg

Pred pretekmi sa všeobecne očakávala odpoveď na otázku, ako sa v Mercedes dokázal vysporiadať so svojimi minuloročnými problémami na mestskom okruhu, prezývanom aj Monako juhovýchodnej Ázie. Z tímu pred víkendom prichádzali len opatrné vyhlásenia, ktoré ešte povzbudzovali nádeje súperov na prípadný úspech. Čo-to však naznačil Lewis Hamilton pred prvými tréningami, keď prezradil, že inžinieri v jeho tíme prišli na to, kde bol pes zakopaný. Aj tak bol však singapurský okruh svojou konfiguráciou jedným z tých, ktoré mali strieborným monopostom vyhovovať najmenej. Náladu súperom nepokazili ani Rosbergove prvé miesta v druhom a treťom voľnom tréningu, pretože vzhľadom na dĺžku okruhu, straty ostatných neboli až také veľké. Potom však prišla kvalifikácia, v ktorej to Nico Rosberg rozbalil a naplno ukázal potenciál Strieborných šípov. Zajazdil najrýchlejšie kolo, aké kto zaznamenal od roku 2008, odkedy sa na mestskom okruhu preteká. Druhý Daniel Ricciardo strácal 0,531 sekundy. Ako však potvrdil Mercedes po pretekoch, jazdiť takýmto tempom počas celých pretekov by bolo pre ich autá doslova vražedné. Dobrú formu nepotvrdil Lewis Hamilton, ktorý sa trápil s nastavením monopostu a tak pre preteky živili nádeje hlavne v Red Bulle. Ak by opäť zlyhala spojka Mercedesu na štarte, boli by na okruhu, kde sa len ťažko predbieha, o krôčik bližšie k víťazstvu.

Neľahká voľba

Všetkým bolo po sobote jasné, že na nedeľu sa chystá veľká strategická bitka. Keďže sa jednalo o mestský okruh, Pirelli priviezlo svoje tri najmäkšie zmesi pneumatík. Okruh v Singapure však nie je až taký náročný na pneumatiky a tak rozdiely medzi jednotlivými zmesami, hlavne čo sa výdrže týka, neboli až také veľké. Red Bull síce z druhej časti kvalifikácie, podobne ako v Monaku, postúpil na supermäkkých pneumatikách, ale v Mercedese už v piatok pri dlhých jazdách zistili, že opotrebenie ultramäkkej zmesi na ich autách je podobné, dokonca že v niektorých ohľadoch sú lepšie ako supermäkké gumy. Takže si s tým v kvalifikácii ani nelámali hlavu. Ich predpoklad sa nakoniec potvrdil aj v pretekoch, keď vedúci Rosberg zastavil v boxoch až o jedno kolo neskôr, ako Ricciardo. Aj to bolo len preto, aby ho Austrálčan nepodsekol. Vtedy ešte prebiehali preteky v pokojnom tempe a každý ako keby vyčkával na druhý výjazd bezpečnostného vozidla, ktoré neodmysliteľne patrí k týmto pretekom už od ich prvého ročníka. Trojzastávková stratégia bola teoreticky najrýchlejšia, keďže sa však jedná o mestský okruh, má aj tento variant svoje úskalia. Stratégovia museli dávať veľký pozor na premávku po okruhu a rozostupy medzi jednotlivými autami, pretože jazdci by mohli veľmi ľahko prísť o svoje pozície. Po piatku bolo jasné, že Mercedes to skúsi s dvoma zastávkami a vo Force India po výjazde bezpečnostného vozidla a rýchlej výmene gúm v na začiatku pretekov prakticky odjazdili veľkú cenu s jednou výmenou pneumatík.

Nezamýšľané oživenie

Celá stratégia Červených býkov bola postavená na tom, že sa na štarte dostanú pred Nica Rosberga a bezpečnostné vozidlo pomôže natiahnuť ich stinty. Všetko však stroskotalo hneď na začiatku, keď Nemec bezchybne odštartoval a Bernd Mayländer musel vo svojej 300. veľkej cene v pozícii šoféra Safety Caru na trať už po prvom kole. Preto to až do 45. kola na špici vyzeralo na pokojné, až takmer nudné preteky. Všetko zmenila snaha Mercedesu dostať Lewisa Hamiltona späť na pódiové umiestnenie, o ktoré prišiel v priamom súboji s Kimim Räikkönenom pred druhými zastávkami v boxoch. Keďže súperi za ním boli ďaleko, majstra sveta povolali do boxov po čerstvé pneumatiky, aby v závere Fína trochu popreháňal. Vtedy ešte stratégovia Mercedesu netušili, že si svojím rozhodnutím takmer strelili vlastný gól. Spustili totiž reťazovú reakciu, na konci ktorej takmer prišli o víťazstvo. Sami totiž nepredpokladali, že Ferrari sa chytí na túto hru a nechá Räikkönena podseknúť Hamiltonom. Keď to videli v Red Bulle, cítili ohrozenie svojho druhého miesta a hoci Daniel Ricciardo mal plánovanú ešte jednu zastávku v boxoch, putoval do boxov už v 47. kole.

Dráma na koniec

Na to už musel reagovať aj Mercedes so svojím jazdcom na čele pretekov. Na Rosbergovu smolu sa mu však v 48. kole priplietli do cesty oneskorenci, ktorých musel predbiehať o kolo a jeho náskok sa scvrkol na takú hodnotu, že by po prípadnej zastávke spadol až za Daniela Ricciarda. A to by v Singapure znamenalo dosť veľké komplikácie. V Mercedese však na rozdiel od ostatných nestratili hlavu a tak Rosberg ostal na trati. To, za čo bol nakoniec po pretekoch Nico Rosberg najviac vyzdvihovaný, postrehli len máloktorí diváci pri obrazovkách. Posledných štrnásť kôl nesmel s autom ísť príliš rýchlo, aby si neodrovnal pneumatiky a brzdy, ale zase nie príliš pomaly, aby sa Austrálčan nedostal hneď za neho. Musel jazdiť tak akurát. Na papieri to síce vyzerá ľahko, ale preniesť to na dráhu dokážu len tí najlepší. Pneumatiky nestačilo šetriť len na dojazd do cieľa, ale aj pre prípadný reštart za bezpečnostným vozidlom. Na obrazovke to vyzeralo ľahko, vlastne ako keby sa len Nemec šuchtal so svojím autom do cieľa. Ako sme však už písali, Mercedes mal na to, aby jazdil rýchlejšie. A tak to celé bolo len o tom, že Nico Rosberg musel udržať na uzde svoje pretekárske vášne a zapojiť svoj jazdecký um a inteligenciu. That’s all. Dramatické na tom všetkom bolo akurát to, či Nemec dokáže splniť naordinovanú taktiku a či to vydrží jeho monopost. Nenechajte sa mýliť minimálnym rozdielom medzi ním a druhým Danielom Ricciardom v cieli. Mercedes mal po celú dobu všetko pod kontrolou a aj keď jazdec Červených býkov po výmene pneumatík prakticky zmazal Nemcov viac ako dvadsaťsekundový náskok, nikdy sa k nemu nepriblížil natoľko, aby mohol využiť systém DRS. Potvrdila sa tak stará známa pravda automobilových pretekov: jedna vec je súpera dohnať a druhá predbehnúť.

11. Manor – Mercedes (16/18)

Manor rovnako ako pred rokom, aj teraz hľadal už od piatku viac prítlaku pre svoje monoposty. A až do nedele ho nenašiel. Takže je z toho nakoniec posledné miesto, keď aspoň Pascal Wehrlein zdolal jeden zo Sauberov. Esteban Ocon len potvrdzuje ako ťažko sa nastupuje do rozbehnutého kolotoča veľkých cien. V kvalifikácii stratil na svojho tímového kolegu 0,629 sekundy a to je aj na chvost štartového poľa dosť. V pretekoch bol jediným jazdcom, ktorého víťazný Nico Rosberg predbehol dvakrát. Pomohli mu k tomu síce aj mechanici (v Manore tento rok vôbec nie prvý krát), ktorí pokazili obidve jeho zastávky v boxoch, pričom prvej sa inak ako katastrofe povedať nedá. Dúfajme, že mladému Francúzovi po prvej tretine jeho tohtoročného vystúpenia v F1 ešte neznechutili pretekanie sa.

10. Sauber – Ferrari (13/17)

Po tom, ako sa Marcus Ericsson prebojoval do druhej časti kvalifikácie, asi v nedeľu od Švéda v Sauberi očakávali trochu lepší výsledok. Helvéti to však nakoniec spackali sami, keď mu trochu neuvážene naordinovali trojzastávkovú stratégiu. V druhom stnite ostal visieť za pomalšími jazdcami a stratil možno najväčšiu šancu na majstrovský bod v tomto roku. Namiesto toho sa márne pokúšal nájsť recept na Manor Pascala Wehrleina. Rozdiel medzi nimi v cieli bol ešte menší ako medzi prvým Rosbergom a druhým Ricciardom. Aké boli možnosti Sauberu ukázal tento víkend nevýrazný Felipe Nasr, keď skončil nikým neohrozovaný o celých devätnásť sekúnd za svojim menovcom a krajanom na trinástom mieste.

9. Williams – Mercedes  (12/NC)

Od Williamsu sa žiadne zázraky na mestskom okruhu, vyžadujúcom veľký prítlak, neočakávali. Valtteri Bottas sa síce dostal až do tretej časti kvalifikácie, ale bol jedným z tých jazdcov, ktorí doplatili na pomalý Verstappenov štart. Jeden zo súperov totiž trafil jeho ľavú zadnú pneumatiku a Fín už nebol schopný s poškodeným monopostom jazdiť rýchlo. K tomu sa ešte pridali aj trochu nezvyčajné problémy s bezpečnostnými pásmi, ktoré sa uvoľnili počas pretekov a tak jeho trápenie nakoniec ukončili tímoví šéfovia.

Česť bielych monopostov zachraňoval Felipe Massa, ktorý napriek nie príliš podarenej trojzastávkovej stratégii, oproti štartu stratil v cieli len jedno miesto. Cieľom však bol Perez, proti bol ale Esteban Gutiérrez, ktorý po posledných zastávkach v boxoch vystavil Brazílčanovi stopku. A tak je z toho tohtoročné najhoršie umiestnenie Williamsu v #motocharte a v Pohári konštruktérov znovu pád na piate miesto.

8. Haas – Ferrari (11/NC)

Zemiakovú medailu #motochartu získal už po šiesty krát z pätnástich pokusov tím Haas. Z toho o štyri sa postaral Esteban Gutiérrez. Ten si v Singapure išiel svoje a vôbec ho nezaujímal nejaký súboj medzi Rosbergom a Ricciardom. Trošku ich síce zdržal, keď ho v závere míňali o jedno kolo, ale čo sa mu tam má kto prevážať, keď on bojuje s Felipem Massom?

S Romainom Grosjeanom to ide v druhej polovici sezóny od desiatich k piatim. Jeho singapurský víkend skončil s nasledovnou bilanciou: prvý tréning – technické problémy, druhý tréning – havária, kvalifikácia – havária, po nej penalizácia za výmenu prevodovky. Už druhý krát v rade tak prehral kvalifikačný súboj s tímovým kolegom. Do pretekov sa mu ani nepodarilo odštartovať kvôli zlyhaniu brzdového systému brake-by-wire, ktoré stálo aj za jeho haváriou v kvalifikácii. Horšie to snáď už ani nemohlo byť. Takto sa veru do Ferrari nedostane.

7. Renault 1 bod (10/15)

Renault nasadil k veľkému trháku a od Manoru ho opäť delia dva body. V Enstone si spomenuli na staré dobré časy a vďaka stratégii sa posunuli až do bodovanej desiatky. Opäť sa o to postaral Kevin Magnussen, ktorý ale začína byť nervózny, pretože nevie, čo s ním bude v budúcej sezóne. Už raz ho nechal na ocot McLaren a nerád by si to zažil znova. Bodík by mu mohol u Francúzov pomôcť k zmluve aj na budúci rok, pretože ostatní sa príliš o ich sedačky netrhajú.

Naopak Jolyon Palmer je celkom pokojný, hoci sa môže stať, že čierny Peter nakoniec ostane v rukách práve jemu. Zmes smoly a technických problémov ho síce už párkrát pripravili o prvé body, ale všetko nasvedčuje tomu, že jeho prvá sezóna v F1 bude zároveň tou poslednou. Zachrániť ho môže len niečo nezvyčajné v posledných šiestich pretekoch.

6. Toro Rosso – Ferrari 2 body (9/14)

Najväčšiu šancu na bodový úlovok po letnej prestávke cítili mladé býčky práve v Singapure. To je okruh, kde výkon ich rok starého motora nie je až taký dôležitý. Po troch pretekoch sa síce nakoniec bodov skutočne dočkali, ale po nedeli odchádzali aj tak trochu rozčarovaní. Dôvodom bol Carlos Sainz, ktorý na štarte postrčil Nica Hülkenberga a sám si pri tom poškodil monopost, ktorý sa stal nedotáčavým, čo na mestskom okruhu nie je žiadna výhra. Vedenie pretekov ho nakoniec čiernooranžovou vlajkou poslalo na kontrolu do boxov, čo sa len tak často v F1 nevidí. K tomu sa ešte pridala porucha ERS a inak flegmatický Španiel vyzeral po pretekoch ako tlakový hrniec pred výbuchom.

Naopak, spokojný bol Daniil Kvjat, ktorý síce oproti štartu klesol o dve priečky, ale schuti si zabojoval s Maxom Verstappenom, ktorému musel uvoľniť miesto v Red Bulle. Z pohľadu techniky to bol trochu nevyrovnaný súboj, ale napriek tomu Rus hviezde budúcnosti dlho odolával. Či mu to zachráni kariéru v F1 nevedno, v Toro Rosso však určite nie.

5. Force India – Mercedes 4 body (8/NC)

Nicovi Hülkenbergovi sa po dlhej dobe konečne podaril štart, ale paradoxne na to hneď aj doplatil. Dostal sa medzi obidvoch jazdcov Toro Rosso, ktorí stáli na štarte pred ním. Všetci traja sa ale zároveň vyhýbali pomalému Maxovi Verstappenovi, takže zrazu bolo na cieľovej rovinke dosť tesno. Najhoršie si to odniesol práve Nemec, ktorého monopost sa stočil priamo do múrika oddeľujúceho boxy od okruhu a preteky sa pre neho skončili hneď na začiatku.

Česť tímu tak musel zachraňovať Sergio Perez, ktorý po kvalifikácii dostal penalizáciu ôsmych miest na štarte za to, že pri žltých vlajkách dostatočne nespomalil. K tomu mu ešte komisári pribalili tri trestné body. Mexičan nakoniec v nedeľu do Pohára konštruktérov vydoloval ešte o jeden bod viac a tak je Force India vďaka výpadku Williamsu späť na štvrtom mieste. Opäť ukázal ako dobre vie pracovať s pneumatikami. Ak nerátame jeho zastávku v 1. Kole, v boxoch sme ho videli už len raz. Aj preto si ho chce tím zo Silverstone za každú cenu udržať aj na budúci rok. Posledné slovo však budú mať jeho sponzori.

4. McLaren – Honda 6 bodov (7/NC)

Zaujímavá strategická bitka sa odohrala aj v strede štartového poľa. Ostala však trochu v tieni súboja o pódiové umiestnenia. Zapletení v nej boli jazdci Toro Rosso, Force India a McLarenu. Víťazne z nej vyšiel práve posledne menovaný. Hlavnú úlohu tu zohral Fernando Alonso, ktorý do bodky splnil to, čo od neho stratégovia druhého najstaršieho tímu požadovali. Tí sa taktiež nemýlili, takže Španiel sa elegantne vyhol Daniilovi Kvjatovi a v boxoch bol práve včas, aby sa pred posledným stintom na okruh vrátil pred Sergiom Perezom, ktorý bol na inej stratégii. A to sa Španiel dosť dlho vozil na piatom mieste, pričom poškuľoval aj po stupňoch víťazov. Nakoniec však musel uvoľniť pozície monopostom so silnejšími motormi. Honda však má do konca sezóny pripravené ešte jedno vylepšenie svojej pohonnej jednotky. Ale aj bez nej sa podľa predpokladov McLaren pomaly začína vzďaľovať Toro Rosso v Pohári konštruktérov.

3. Ferrari 22 bodov (4/5)

Opäť tu máme na pretrase stratégov Ferrari. Zahodilo Ferrari stupne víťazov, alebo nie? V prípade Sebastiana Vettela cibrili stratégiu celú noc a tá im nakoniec celkom dobre vyšla, keď ho dokázali z posledného miesta dostať až na piate. V súboji o pódium však museli zareagovať veľmi rýchlo. Už prvá Fínova zastávka prišla vzhľadom na výkonnosť pneumatík dosť neskoro. Po Hamiltonovej výmene pneumatík v 45. kole mali kapitáni na veliteľskom mostíku Ferrari len približne 36 sekúnd na rozhodnutie, či Kimiho Räikkönena zavolať do boxov, alebo nie. Vtedy bolo ťažko predpovedať, kde skončí Fín po zastávke. Predtým jazdil s náskokom 1,8 sekundy pred Mercedesom, ktorého nové pneumatiky boli dostatočne zahriate až v poslednom sektore po výjazde z boxov. Keď sa majster sveta doňho dostal, bol Räikkönen už dávno v priestore štartu a cieľa. Zlaté pravidlo stratégov v takýchto situáciách je spraviť presný opak toho, čo váš súper. Vo Ferrari sa ho však nedržali a tak to dopadlo tak, ako to dopadlo. V opačnom prípade by Hamilton skončil pravdepodobne podobne ako Ricciardo so zničenými pneumatikami a zvädnutými brzdami v záverečných kolách. A Kimi by sa podľa všetkého radoval z pódia.

2. Red Bull – TAG Heuer 26 bodov (2/6)

Červené býky išli do Singapuru s nádejou na víťazstvo povzbudení minuloročnými výsledkami, ale aj tohtoročnou Veľkou cenou Monaka. V kvalifikácii im však Nico Rosberg jasne ukázal, kto je tu tento rok pánom. Všetko mohli ešte zmeniť problémy Mercedesu so spojkou na štarte, tie sa však tento raz nedostavili. Naopak, práve spojka bola na vine pomalého štartu Maxa Verstappena. Ten mohol byť nakoniec rád, že preteky dokončil, pretože monopost Nica Hülkenberga sa zastavil o boxový múrik tesne pred Holanďanovým predným krídlom. Keď už sa zdalo, že je všetko stratené, ponúkli Strieborné šípy nečakane Red Bullu nádej na druhý tohtoročný triumf. Tí si však nakoniec všetko postrážili a tak si Daniel Ricciardo pripísal „len“ tretie druhé miesto v štvrtých pretekoch.

1. Mercedes 40 bodov (1/3)

Mercedes bol k svojim monopostom v Singapure až príliš úzkostlivý a už od začiatku krotil pretekárske vášne svojich jazdcov. A tak sme mohli hneď od začiatku počuť vo vysielačkách, že sa majú starať o svoje brzdy. Neznamenalo to však, že by s nimi mali nejaký problém, ale len to, aby sa zbytočne nehnali dopredu, lebo potom by nejaký problém nastať mohol. Svojich súperov si držal od tela len tak akurát a relatívne v pohode nakoniec obaja jazdci skončili na stupňoch víťazov.

Tretie miesto v F1 by možno bral hocikto iný ako úspech, ale keď na ňom skončil Lewis Hamilton, hneď sa naňho zniesla spŕška kritiky. Nico Rosberg ho totiž vo svojej 200. veľkej cene úplne zatienil a zaslúžene mohol osláviť svoje prvé víťazstvo v Singapure. Majster sveta ale len nemal svoj deň. Aj tak však svoju stratu celkom slušne minimalizoval a  súboj o titul je stále otvorený. Nemec vyzerá byť silný a sám Hamilton uznal, že tento rok to nebude také jednoduché.

Ak by sa Pohár konštruktérov odovzdával hneď po jeho zisku, podobne ako je tomu vo futbale, alebo v hokeji, musela by ho FIA pribaliť už na nasledujúce preteky v Malajzii. Medzinárodná motoristická federácia má však svoj galavečer, kde ešte pred Vianocami odovzdáva trofeje vo všetkých súťažiach, ktoré zastrešuje. A tak si budú zatiaľ môcť v Mercedese v predstihu rezervovať letenky a ubytovanie. Oslavy môžu ešte oddialiť Red Bull a Ferrari. Stačí im k tomu maličkosť: v našom #motocharte skončiť pred Mercedesom za podmienky, že: a) Red Bull získa o osem bodov viac; b) Ferrari získa o 23 bodov viac ako Strieborné šípy. Aby ste sa nemuseli prehrabávať v starších vydaniach #motochartu (aj keď v rámci zobrazenia reklamy by ste tak spraviť mohli), tak vám prezradíme, že tento rok sa tak stalo presne raz: vo Veľkej cene Španielska, ktorú jazdci Mercedesu darovali svojim súperom po vzájomnej kolízii v štvrtej zákrute. Ako to dopadne v Malajzii, na to sa môžete pozrieť v nedeľu o deviatej hodine rannej.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár