Motochart: Dážď môže zamiešať karty

13.11.2016 / Branislav Ježík
Nico Rosberg má stále najbližšie k titulu majstra sveta. (photo: SITA/AP Photo/Andre Penner)

Nico Rosberg má stále najbližšie k titulu majstra sveta. / (photo: SITA/AP Photo/Andre Penner)

Okruh bratov Rodriguezovcov sme si na stránkach takurcitee predstavili vlani pri jeho obnovenej premiére. Vtedy už bolo o tituloch rozhodnuté. Tento rok je dobojované zatiaľ len medzi tímami. Matematicky sa však v Mexiku mohol tešiť aj Nico Rosberg. Jeho tímový kolega však nemieni predať svoju kožu lacno. Nečudo, že Lewisa Hamiltona má Bernie Ecclestone tak rád. Angličan robí čo môže, aby Nemcovi čo najviac sťažil cestu za prvým titulom. Bernie sa tak môže tešiť, že šampionát ostáva otvorený až do samotného záveru.

Zákopová vojna v Mexiku

V Mexiku prišlo počas troch dní na tribúny takmer 340 tisíc divákov. Usporiadatelia kvôli zvýšenému záujmu o vstupenky museli narýchlo inštalovať nové tribúny. Nový asfalt sa už po roku mal zbaviť olejov. Navyše, čo sa týka pretekania, bolo tu od poslednej veľkej ceny celkom rušno. Preto sa očakávalo, že trať bude mať väčšiu priľnavosť ako vlani. Opak bol však pravdou. Navyše malo byť teplo, keďže v Mexiku práve začína obdobie sucha. Na prekvapenie všetkých však v hlavnom meste vládlo na toto ročné obdobie dosť chladné počasie s teplotami okolo dvadsať stupňov. Až v závere pretekov, keď občas spoza mrakov vykuklo slnko, stúpla teplota okruhu takmer o desať stupňov.

V posledný októbrový víkend prichádzali tímy do hlavného mesta Mexika lepšie pripravené, pretože pred rokom sa viacerým z nich stalo, že podcenili požiadavky na brzdový systém. V redšom vzduchu, ktorý je v tamojšej nadmorskej výške, totiž autá napriek maximálnemu prítlaku jazdia rovnako rýchlo ako na Monze. Predbiehanie tak bolo v tomto roku o poznanie ťažšie, s čím si museli poradiť hlavne stratégovia. K tomu sa priradila ešte aj zhustená premávka na relatívne krátkom okruhu a zastávka v boxoch, ktorá s príjazdom aj odjazdom trvala len niečo málo nad osemnásť sekúnd, takže pri vymýšľaní taktiky mali stratégovia dosť zviazané ruky. Výhodou sa tak, na rozdiel od iných okruhov, neboli rýchlejšie, ale trvanlivejšie pneumatiky.

Nečakane trvanlivé pneumatiky

Rozhodujúcou neznámou sa tak stala bielooznačená zmes pneumatík Medium. Išlo hlavne o to, ako dlho vydrží v samotných pretekoch. Minulý rok pri slnečných pretekoch s ňou v Mexiku jazdci dokázali zvládnuť 40 kôl. Už pred týždňom v Austine ale viacerí postrehli, že pri nízkych teplotách sa extrémne zvyšuje ich životnosť. Niektorí ju porovnávajú s pneumatikami, ktoré dodávalo tímom Bridgestone v poslednom roku svojho pôsobenia. A pri týchto gumách sa nezriedka stávalo, že auto na nich bolo schopné odjazdiť celé preteky. To sa nakoniec potvrdilo aj na okruhu bratov Rodriguezovcov, keď Marcus Ericsson a Jolyon Palmer na stredne tvrdých pneumatikách absolvovali 69 zo 71 odjazdených kôl. Tých, ktorí si to dovtedy nevšimli, stálo toto prehliadnutie v Mexiku dobrý výsledok.

Problémom pneumatík Pirelli je v tom, že po čase jazdcovi pripadajú, akoby boli na konci svojej životnosti. Opak bol ale pravdou a tímy, ktoré hlásenia svojich jazdcov ignorovali, z toho vedeli vyťažiť relatívne veľa. Na príčine bol už spomínaný asfalt, ktorý bol síce pri rekonštrukcii okruhu položený už pred viac ako rokom, ale stále sa správal ako nový.

Na rozdiel od predchádzajúcej, pribudla v tejto sezóne aj supermäkká červená zmes pneumatík. Tú využili v druhej časti kvalifikácie všetky tímy okrem Ferrari a Mercedesu, ktoré nasadili svojim jazdcom mäkké žltooznačené gumy. Od červených pneumatík si sľubovali veľa najmä Červené býky, ktoré sa aj v Mexiku snažili podobne, ako v niekoľkých predchádzajúcich veľkých cenách, uchmatnúť lepšie pódiové umiestnenie na úkor Mercedesu. Ten navyše, kvôli svojim jazdcom bojujúcim o titul, jazdí v závere sezóny s kozervatívnymi stratégiami. Najmäkšia zmes pneumatík mala Red Bullu zabezpečiť na takmer kilometer dlhej rovinke, ktorá nasleduje po štarte, aby sa dostali aspoň pred jeden zo strieborných monopostov. Experti dokonca spočítali, že na konci rovinky by mali mať autá Red Bullu náskok dvanásť metrov.

Rozhodujúca prvá zákruta

Prax bola však úplne iná ako teória. Limonádnici mali na muške najmä Nica Rosberga, ktorý už od začiatku víkendu jazdil zjavne opatrne, aby si nepoškodil svoj monopost, čo by ho v krajnom prípade mohlo stáť penalizáciu za výmenu prevodovky. Dlho to vyzeralo, že ašpirant na tohtoročný titul majstra volantu skončí na štarte až za nimi, ale v poslednom meranom kole sa ako jediný z poslednej desiatky jazdcov dokázal zlepšiť a pohodlne sa dostal do prvej rady na štarte.

V Mexiku to bol Max Verstappen, ktorý na štarte skúšal jeho nervy. Ale Nico Rosberg si aj napriek kontaktu oboch áut v prvej zákrute a nutnom výlete mimo trať, druhú pozíciu postrážil. Nervózne vyzeral na štarte aj druhý kandidát na titul Lewis Hamilton. Ten pri zatáčaní do prvej zákruty išiel až príliš neskoro na brzdy, pričom minul druhú zákrutu. Čo však bolo z jeho pohľadu horšie, prebrzdil pravú prednú pneumatiku, ktorá začala pri rýchlej jazde nepríjemne vibrovať. To mohlo spôsobiť až zlomenie zavesenia kolies. Úlohou inžinierov v jeho prípade bolo sledovať tieto vibrácie, aby ho v prípade nebezpečenstva vedeli včas zavolať do boxov na výmenu pneumatík. Angličan mal zase jazdiť tak, aby s takto poškodenou pneumatikou absolvoval aspoň osemnásť kôl, čo malo podľa prepočtov stratégov Mercedesu  stačiť na absolvovanie pretekov s jednou zastávkou v boxoch.

Po nepodarenom štarte z pohľadu očakávaní Červených býkov, sa v Red Bulle ostali sústrediť už len na Nica Rosberga. Po výjazde bezpečnostného vozidla v prvom kole šikovne obom jazdcom rozdelili stratégie, keď povolali do boxov Daniela Ricciarda, ktorému obuli bielu zmes pneumatík. Na okruh sa vrátil so stratou 22 sekúnd, čo v prípade nutnej Nemcovej zastávky vyzeralo dosť tesne. Rosberg si však napriek opotrebeniu mäkkej zmesi, dokázal tento rozostup až do svojej jedinej zastávky v boxoch pohodlne udržiavať. A to napriek tomu, že ani nevyužíval naplno potenciál svojho monopostu.

Scuderia opäť nezvyčajne

Stratégia Ferrari bola podobná ako u Strieborných šípov: vydržať na mäkkých pneumatikách čo najdlhšie a získať tak výhodu pre záver pretekov. Problém v Mexiku bol taký, že v tejto fáze bol rozdiel vo výkonnosti medzi desať kôl starými pneumatikami len 0,4 sekundy, čo nestačilo na to, aby ste dokázali predbehnúť súpera pred sebou. Ferrari bolo navyše jedným z tímov, ktoré dali na pocity svojich jazdcov hlásiacim cez vysielačky, že ich biele pneumatiky strácajú výkon. Hoci Kimi Räikkönen zastavoval v boxoch medzi poslednými štyrmi jazdcami v 20. kole, Sebastian Vettel dokázal svoj prvý stint natiahnuť ešte o dvanásť kôl. Fín sa však už po ďalších 25 kolách začal sťažovať na to, že jeho biele pneumatiky strácajú výkon. Scuderia ho tak neplánovane povolala aj druhý krát do boxov. Dáta z piatku pritom ukazovali, že práve biele pneumatiky mali veľkú životnosť a nezaznamenávali takmer žiadnu degradáciu. Po druhej zastávke však opäť mnohí neveriacky krútili hlavou: vo Ferrari sa v Räikkönenovom prípade nerozhodli pre mäkkú zmes (ako to spravil o päť kôl neskôr Red Bull v prípade Ricciarda), ale Fín dostal ďalšiu, už použitú zmes bielych pneumatík. Na nich potom musel zachraňovať aspoň šieste miesto, ktoré si nakoniec vybojoval od Nica Hülkenberga pekným predbiehacím manévrom štyri kolá pred koncom.

11. Manor – Mercedes (21/NC)

Proč?! Irenko, já se ptám proč?! Tým, kto sa pýta, je Pascal Wehrlein. Je to on, kto ostal na trhu jazdcov na ocot a reálne mu hrozí, že si v budúcej sezóne nezajazdí. Zato Esteban Ocon má vo vrecku čerstvú zmluvu s Force India. Niektorí síce za jeho prestupom vidia rôzne konšpirácie, ale ako sme už aj na našich stránkach písali, mladý Francúz pred dvoma rokmi dokázal v európskom šampionáte formuly 3 poraziť aj Maxa Verstappena. Nakoniec ale rozhodla jeho spätná väzba s inžiniermi pri testoch, ktoré tento rok absolvoval aj vo Force India. Pascal Wehrlein síce v Rakúsku priniesol tímu bod, ktorý môže mať cenu niekoľkých miliónov dolárov, ale už svojho prvého tímového kolegu, ktorým bol Rio Haryanto, mal rozniesť na kopytách. A ako ste si zopárkrát mohli v #motocharte prečítať, nie vždy sa tak stalo...

10. Haas – Ferrari (19/20)

Jedno veľké trápenie predviedli Amíci počas víkendu v Mexiku. Romain Grosjean bol najpomalší v kvalifikácii a do pretekov nakoniec odštartoval z boxov za Jolyonom Palmerom po tom, čo sa jeho tím rozhodol, že mu vymení podlahu. Francúz sa aj tak v pretekoch sťažoval na nedostatok prítlaku na zadnej náprave. Sklamaný odchádzal hlavne Esteban Gutiérrez, ktorý sa chcel pred domácim publikom vytiahnuť. Na štarte doňho ale vrazil Pascal Wehrlein a dielo skazy dokonala dvojzastávková stratégia. Nakoniec obidve autá v cieli skončili pred Estebanom Oconom, ktorý mal ako jediný stratu dvoch kôl. Snáď si mladý Mexičan napravil náladu na svojej svadbe, ktorá sa konala medzi pretekárskymi víkendmi v Mexiku a Brazílii.

9. Toro Rosso – Ferrari (16/18)

Vďaka problému s elektronikou uviazol Daniil Kvjat už v prvej časti kvalifikácie. V pretekoch sa k tomu pridala penalizácia za opustenie trate pri súboji s Estebanom Gutiérrezom a vo výsledku z toho bola až osemnásta priečka v cieli.

O niečo lepšie bol na tom Carlos Sainz, ktorý sa predviedol v dobrom svetle už v Austine. Rovnako ako tam, aj v Mexiku dostal Toro Rosso do poslednej časti kvalifikácie. V nedeľu však už v zahrievacom kole prišli problémy s prevodovkou, a aby toho nebolo málo, v prvých kolách ho hnevali aj brzdy a poškodené predné krídlo po kontakte s Felipem Massom v prvej zákrute. Ešte predtým sa mu na rovinke podarilo vytlačiť na trávu Fernanda Alonsa, ktorého pravdepodobne v spätných zrkadlách vôbec nevidel. Aj tak si aj on za tento manéver vyslúžil penalizáciu a nakoniec skončil len o dve priečky vyššie, ako tímový kolega. Pre Španiela jednoducho deň blbec.

8. Renault (14/17)

Kevinovi Magnussenovi už došla s Renaultom trpezlivosť a po tom, čo mu ponúkli len ročnú zmluvu, urazený odchádza do Haasu. Francúzi teda na zmluve prepísali meno a istotu pre budúcu sezónu v žltom monoposte bude mať Jolyon Palmer.

Angličan aj tak v závere sezóny pôsobí o niečo lepším dojmom. A hoci Magnussen dostal v Mexiku Renault do druhej časti kvalifikácie, v pretekoch skončil až tri miesta za Palmerom. Ten v treťom voľnom tréningu poškodil svoje šasi a do kvalifikácie ho už mechanici nestihli vymeniť. Do pretekov teda musel štartovať z boxov. Rovnako ako Ericsson aj Angličan prezul pneumatiky už po prvom kole a na bielych pneumatikách dokázal prísť až do cieľa na solídnom štrnástom mieste.

7. McLaren – Honda (12/13)

Ako na hojdačke je to s McLarenom. Svetlé chvíľky striedajú horšie výkony s takmer železnou pravidelnosťou. Fernando Alonso sa síce tešil z jedenásteho miesta na štarte, keď Jensona Buttona nechal za sebou o 0,4 sekundy. V pretekoch už to ale žiadna sláva nebola a v cieli skončil dokonca až za Angličanom. Dôvodom boli rozdielne stratégie. Rýchlejšou sa v Mexiku ukázala tá jednozastávková a s tou jazdil práve Jenson Button. Problémom oboch McLarenov (a nielen ich) však bolo, že na okruhu nedokázali nikoho predbehnúť. A tak do Brazílie tím z Wokingu odchádzal bez bodu.

6. Sauber – Ferrari (11/15)

Sauber sa zúfalo snaží získať aspoň jeden bod a v Mexiku k tomu mal veľmi blízko. Marcus Ericsson aj tak vyjazdil najlepší výsledok pre helvétske monoposty v tomto roku. Dokázal to veľmi zaujímavou stratégiou, keď počas fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla v 1. kole prezul na bielu zmes pneumatík, na ktorej prišiel až do cieľa. Jeho jedinou smolou bolo, že žiadny z monopostov tímov zo silnej päťky nevypadol, takže mu ostalo miesto až za nimi. Škoda, že bolo akurát prvé nebodované. Švéd by si totiž za výkony v posledných pár pretekoch ten bodík aj zaslúžil.

5. Williams – Mercedes 6 bodov (8/9)

Vo Williamse si tento krát mädlili ruky, pretože sa im podarilo nechať za sebou jeden monopost Force India. Valtteri Bottas navyše na supermäkkej zmesi vydržal solídnych devätnásť kôl a svojou jedinou zastávkou v boxoch pravdepodobne zmiatol stratégov indického tímu, ktorý sa obávali, že by mohol podseknúť Sergia Pereza, hoci ten išiel na tvrdšej zmesi pneumatík. To sa nakoniec aj stalo, Mexičan dokonca spadol až za druhý Williams a na poradí už sa do konca pretekov nič nemenilo. Nakoniec im to však aj tak bolo málo platné. Nico Hülkenberg vďaka výborne zvládnutej kvalifikácii po tom, keď ho na štarte nikto nezostrelil, skončil pred oboma monopostami Sira Franka a tak nakoniec Indovia brali do Pohára konštruktérov o jeden bod viac.

4. Force India – Mercedes 7 bodov (7/10)

Sergio Perez strávil po svojej jedinej zastávke v boxoch v 20. kole zbytok pretekov zaseknutý za oboma Williamsami. Trochu si síce zanadával na príliš konzervatívnu stratégiu svojho tímu, ale tak trochu si za to mohol aj sám. Pretože na mäkších pneumatikách si nedokázal vyjazdiť dostatočný náskok, aby sa pred obe biele autá, ktoré boli v boxoch ešte pred ním, dostal. Neskoršiu zastávku si totiž vyžiadal sám domáci matador. Vo Force India navyše predpokladali, že minimálne Felipe Massa, ktorý si bol pre pneumatiky v 14. kole, zastaví ešte raz. Asi netušili, ako veľmi sa mýlili. V danej situácii bolo možno múdrejšie kopírovať stratégiu Sebastiana Vettela, ktorý ostal na prvej zmesi tak dlho, ako sa dalo a v závere mohol na čerstvejších pneumatikách vyvinúť tlak na svojich súperov.

3. Ferrari 18 bodov (5/6)

Ferrari sa v Mexiku rozbiehalo len veľmi pomaly. Kimi Räikkönen opäť porazil Sebastiana Vettela v kvalifikácii, ale šieste a siedme miesto na štarte nie je to, s čím by bol Sergio Marchionne spokojný.

Neskoršia zastávka mala dať Sebastianovi Vettelovi výhodu v podobe čerstvejších pneumatík pre záver pretekov. Veľmi mu to však platné nebolo, keďže v Mexiku sa len ťažko predbiehalo. A tak si svoju frustráciu Nemec ventiloval nadávkami do vysielačky, čo vďačne pustila britská réžia do priameho prenosu. A pritom to nebolo počas víkendu prvý krát, keď nadával na jazdca pred sebou. Maxa Verstappena nakoniec síce donútil spraviť chybu, ale ten sa po vynechaní druhej zákruty opäť natlačil pred neho. Zozadu naňho navyše nepríjemne začal dotierať Daniel Ricciardo na druhom Red Bulle. Zatiaľ, čo trest pre Holanďana stále neprichádzal, rozhodol sa Sebastian Vettel, že si s Austrálčanom poradí verstappenovským spôsobom. Problém bol však v tom, že FIA práve na popud jazdcov Ferrari takúto obranu zakázala ešte pred pretekmi v Austine. A tak, hoci si Vettel vychutnal sekt na stupňoch víťazov, pohár za tretie miesto putoval nakoniec predsa len do Red Bullu.

2. Red Bull – TAG Heuer 27 bodov (3/4)

Daniel Ricciardo po tom, ako v predchádzajúcich pretekoch stratil aj teoretickú šancu na titul, už má istotu tretieho miesta medzi najlepšími tohtoročnými šoférmi. V predstihu si tak už môže hľadať hotel vo Viedni, v ktorom bude spať po ceremoniáli, na ktorom bude v decembri FIA oceňovať najlepších jazdcov a tímy vo všetkých motoristických disciplínach, ktoré zastrešuje. Austrálčan si to isto užije, podobne ako pódium v Mexiku, na ktoré sa dostal štyri hodiny po skončení pretekov. Sám totiž trval na opakovaní odovzdávania trofejí, hoci diváci a aj prví dvaja jazdci Mercedesu boli z okruhu už dávno preč. Trochu tak aspoň divákom v bývalom Československu pripomenul pána Volejníka. Či bolo súčasťou aj shoey, sa nám žiaľ zistiť nepodarilo.

Symbolický pohlavok od FIA dostal Max Verstappen. Ten po tom, čo v prvej zákrute takmer vyradil lídra šampionátu, prežil celkom divoké preteky. Celé to vyvrcholilo súbojom so Sebastianom Vettelom v 68. kole, pri ktorom minul druhú zákrutu, ale na trať sa vrátil naspäť pred Nemcom, hoci mal spomaliť. A aj keď sa o incidente malo rozhodnúť až po skončení pretekov, čo sa zvyčajne robí tak, že sa k nemu môžu vyjadriť obaja jazdci, stewardi sa tento raz nezvyčajne poponáhľali. To, že na stupňoch víťazov oslavoval jazdec, ktorý bol neskôr diskvalifikovaný až také nezvyčajné nie je. Koniec-koncov, pre príklad ani nemusíme chodiť až tak ďaleko do histórie. Diváci na Veľkej cene Austrálie 2014 mohli vidieť na pódiu svojho krajana Daniela Ricciarda. Práve toho, ktorý sa smial v Mexiku ako posledný, stewardi pred takmer troma rokmi po pretekoch diskvalifikovali z druhého miesta za nadmerný prietok paliva v jeho motore. Ale tento krát bol v Mexiku teenager bezprecedentne vypoklonkovaný z miestnosti, kde sa najlepší traja pripravujú na vyhlásenie víťazov. A pred divákmi aj tak oslavoval jazdec, o ktorého diskvalifikácii komisári nakoniec diskutovali dlhé tri hodiny a jedenásť minút...

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Sedemnáste víťazstvo Mercedesu v tejto sezóne sa nerodilo až tak ľahko, ako na iných okruhoch. Autodróm bratov Rodríguezovcov sa nachádza 2285 metrov nad morom, čo má vplyv nielen na aerodynamiku, ale aj na výkon motora, ktorý tu kvôli redšiemu vzduchu podľa niektorých stráca až štvrtinu svojho výkonu.

Až na prebrzdenie v prvej zákrute bol tento rok Lewis Hamilton pre ostatných jazdcov neprekonateľný. A v zbytku pretekov už bol pre divákov pri televíznych obrazovkách neviditeľný. Nikým neohrozovaný, bez záujmu kamier, si pohodlne prišiel pre ôsme víťazstvo v sezóne. Po pretekoch síce upriamil naňho pozornosť Christian Horner z Red Bullu, keď pri obhajovaní Maxa Verstappena za podobný manéver v 68. kole poukazoval na to, že aj majster sveta po štarte vynechal druhú zákrutu. Ale telemetria ukázala, že on na rozdiel od Holanďana po svojej chybe stupil na brzdu. Áno, niekedy stačí spraviť tak málo, aby ste neboli penalizovaní.

Vyplatí sa stávka na istotu?

Dve z troch druhých miest potrebných na zisk titulu majstra sveta má už Nico Rosberg vo vrecku. Jeho výkon v Mexiku však vyznel ešte o niečo rozpačitejšie, ako týždeň predtým v Austine. Pretláčačka s Maxom Verstappenom v prvej zákrute sa veľmi ľahko mohla stať konečnou pre lídra šampionátu a boj o titul by zrazu dostal opačný náboj. Ďalšiu horúcu chvíľku určite zažil v 49. kole, keď sa mladý Holanďan okolo neho kĺzal v nekontrolovanom šmyku. Našťastie pre Nemca si teenager touto svojou akciou definitívne odrovnal pneumatiky a tak Nico Rosberg poslednú tretinu pretekov prežil relatívne v pokoji.

Lewis Hamilton sa teraz potrebuje udržať na víťaznej vlne. Pretože ak v Brazílii vyhrá Nico Rosberg, je po všetkom. Majster sveta vyhral na 23. okruhu v F1, čím vyrovnal rekord Michaela Schumachera. Prekonať ho bude môcť už tento víkend v Brazílii, kde zatiaľ skončil najlepšie druhý. V absolútnych číslach však na Nemca stráca rovnú štyridsiatku prvenstiev. Ak aj nezíska titul, tešiť ho môže aspoň to, že už teraz je druhým najúspešnejším jazdcom, čo sa týka počtu víťazstiev. Zatiaľ sa o túto pozíciu delí s Alainom Prostom, ale všetci vedia, že je len otázkou času, kedy ho nechá za sebou. Jedinému francúzskemu majstrovi sveta navyše už v Austine zobral rekord v počte vyhratých kvalifikácii na rôznych okruhoch v F1, ktorých má rovnako, ako víťazstiev 23.

Najjednoduchšou cestou, ako získať titul, bude pre Rosberga víťazstvo na Interlagose. Spoliehať na to, že tu Lewis Hamilton ešte nikdy nevyhral sa príliš nemôže. A jazda na istotu s nevyspytateľným Maxom Verstappenom za chrbátom, by mu mohla v posledných dvoch veľkých cenách v súboji o titul zlomiť väz. Štart predposledného dielu tohtoročného thrilleru sa nám posúva z prime time na piatu hodinu popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár