Motochart: Dráma až do konca

11.12.2016 / Branislav Ježík
Nico oslavoval titul. (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

Nico oslavoval titul. / (photo: SITA/AP Photo/Luca Bruno)

V prvých 43 sezónach formuly 1 mali Nemci svojho jazdca v hre o titul len raz: v roku 1961 zahynul v rozhodujúcich pretekoch na Monze gróf Wolfgang von Trips a majstrom sveta sa stal Phil Hill. Spomenúť by sme mohli ešte Jochena Rindta, pre ktorého si prišla Zubatá na to isté miesto o deväť rokov neskôr. Narodil sa síce v Nemecku rakúskej matke a nemeckému otcovi, ktorí zahynuli pri bombardovaní Hamburgu. Ale keďže ho vychovávala rakúska babička, nakoniec jazdil s rakúskou licenciou. Až potom sa nám s nemeckými majstrami sveta roztrhlo vrece. Vo formule 1 sa im darí ešte viac, ako vo futbale. Posúďte sami: z posledných 24 sezón vyhrali rovnú polovicu. Koho to má stále baviť? Nemcov určite nie. Sledovanosť F1 u nich klesá dlhodobo, na preteky sa tiež príliš nehrnú, takže na budúci rok budú opäť bez svojej veľkej ceny. Čudujete sa ešte, že to zabalil aj Nico Rosberg?

Proti logike

To, že Mercedesy od zisku Pohára konštruktérov jazdia preteky s konzervatívnou stratégiou viete dávno už z nášho #motochartu. Túto situáciu sa už po niekoľký krát snažili využiť v Red Bulle. Opäť vsadili na inú stratégiu a v Abú Zabí sa rozhodli pre štart na supermäkkých pneumatikách. Celé to ale malo opačný účinok, ako by si stratégovia Červených býkov želali: na hruškách ich nakoniec nachytalo Ferrari.

Pirelli priviezlo do Emirátov svoje tri najmäkšie zmesi: žltú mäkkú, červenú supermäkkú a fialovú ultramäkkú. Jedinou istotou pred nedeľnými pretekmi bolo, že tímy na okruhu Yas Marina na okraji púšte nebudú musieť použiť pneumatiky do dažďa a teploty na okruhu sa nebudú tiež príliš odchyľovať od očakávaní. Ako sa ukázalo v pretekoch, najlepšie spravili tí, ktorí sa posledný stint sezóny rozhodli odjazdiť na červených gumách. Strategické modely vychádzali najideálnejšie s dvoma zastávkami v boxoch, ale preteky sa dali zvládnuť aj s jednou výmenou pneumatík. Tímy by však museli začať preteky na žltých pneumatikách a to pre tých, ktorí sa chceli prebojovať do záverečnej časti kvalifikácie nepripadalo do úvahy. V Red Bulle sa napriek tomu rozhodli, že sa pokúsia odjazdiť preteky na jednu zastávku. Preto kvôli váhe doplna natankovaného auta na štarte museli začať na tvrdšej z dvoch najmäkších zmesí, aby čo najviac oddialili výmenu pneumatík.

Hamilton vs. Mercedes

Za normálnych okolností má Mercedes stále rýchlostnú výhodu aj v pretekoch a preto je s nimi veľmi ťažké bojovať o prvé miesto. Navyše všetky tímy potvrdili, že po pretekoch v Malajzii sa žiadny z nich už nevenoval vývoju tohtoročných monopostov. Žiadne dramatické zmeny v rozložení síl sme preto nemohli očakávať. U Červených býkov ale počítali s tým, že Lewis Hamilton bude počas pretekov zdržiavať Nica Rosberga tak, aby sa k nemu súperi priblížili a v najlepšom prípade ho dostali mimo pódiové priečky. Len táto situácia by Angličanovi v prípade jeho víťazstva zaručovala titul. Sám Hamilton síce ešte vo štvrtok túto stratégiu vylučoval, ale nakoniec ju v pretekoch použil. K svojmu úmyslu sa ale reálne dostal až po druhých zastávkach v boxoch. V Mercedese totiž veľmi dobre čítali stratégiu Red Bullu a svojho majstra sveta držali počas pretekov na uzde. Hamilton to síce skúšal už na začiatku, ale tím ho preventívne zavolal na výmenu pneumatík ešte skôr ako bolo plánované. Ak by neposlúchol, hrozilo by mu, že sa pred neho dostane tímový kolega. Na jeho smolu (a tak isto aj Red Bullu) sa tak k svojmu kroku dostal neskoro.

Figliarske Ferrari

Prvé trhliny v stratégii Červených býkov sa objavili už na štarte, keď sa dostal do hodín Max Verstappen a Daniel Ricciardo vinou tvrdších pneumatík stratil tretie miesto na štarte v prospech Kimiho Räikkönena. Oproti ostatným pretekom v tejto sezóne boli stratégovia Ferrari v Abú Zabí veľmi pozorní. V ôsmom kole šikovne prezuli Sebastiana Vettela, ktorý mal po zastávke v boxoch pred sebou voľnú trať. Červené býky sa ale nechali vyprovokovať a zahodili výhodu supermäkkých pneumatík, ktoré mali ich monoposty obuté na štarte ako jediné z prvej desiatky. Pôvodne mali na nich vydržať krúžiť dlhšie ako ostatní súperi a v závere pretekov by v prípade dvojzastávkovej stratégie mali výhodu čerstvejších pneumatík. Austrálčanove prezutie však prišlo už v deviatom kole ako reakcia na zastávku Ferrari a v Red Bulle sa tak pripravili o stupne víťazov. V Austrálčanovom prípade sa limonádnici zmohli, už len na to, že ho dostali späť pred Kimiho Räikkönena pri druhých zastávkach v boxoch. Vo výsledku to ale stačilo len na piate miesto v cieli.

Red Bull mal pritom v Abú Zabí rýchlosť, s ktorou mohol pri dobre zvolenej taktike skončiť aj na druhom mieste. Stratégovia veľmi dobre vedeli, že s tým, ako pri stmievaní začnú na okruhu Yas Marina padať teploty, bude v závere najvýhodnejšou zmesou supermäkká zmes. A ten, kto ju nasadil na svoje monoposty v správnom čase, mohol v závere veľa získať. A hoci okruh v Abú Zabí nie je práve vhodný na predbiehanie, karty mohol zamiešať na prvom mieste pomaly jazdiaci Lewis Hamilton. A na túto situáciu sa najlepšie v nedeľu pripravili vo Ferrari, keď súperi jazdiaci pred Sebastianom Vettelom na mäkkých pneumatikách boli na konci pretekov o dve sekundy pomalší. Zaslúžene si tak odviezli pohár za tretie miesto. Naopak v Red Bulle už na záver pretekov nemali k dispozícii supermäkké pneumatiky, ktoré si minuli v kvalifikácii a tak bolo o všetkom rozhodnuté.

11. Toro Rosso – Ferrari (NC/NC)

V Toro Rosso museli počas tréningov riešiť problémy s ráfikmi zadných kolies, následkom čoho sa prehrievali brzdy. Namiesto jazdenia tak mechanici na oboch autách menili nastavenie zavesenia. Piloti tak nestihli vyladiť monoposty, čo sa prejavilo na výkonoch v kvalifikácii. Ani jeden z nich sa nedokázal dostať do druhej časti a Carlos Sainz dokonca štartoval z poslednej rady.

Veselšie to nebolo ani v pretekoch. Daniil Kvjat odstavil svoj monopost už v štrnástom kole s podozrením na poruchu prevodovky. Štvorka a jednotka sa stala osudná aj jeho tímovému kolegovi. Ten skončil v 41. kole, keď sa mu rozsypala prevodovka potom, ako ho roztočil Jolyon Palmer. U mladých býčkov si rozhodne predstavovali lepší záver sezóny.

10. Renault (17/NC)

Opäť desiate miesto v #motocharte pre Renault. V cieli to ale bolo posledné. Kevin Magnussen bol prvým, kto v Abú Zabí odstúpil z pretekov po strkanici na štarte. S autom to síce po výmene predného krídla skúšal, ale v piatom kole ho musel definitívne odstaviť, pretože si to odniesli aj závesy predných kolies.

Jolyon Palmer sa na začiatku držal blízko bodovaných pozícií, ale jeho auto až príliš žralo gumy. K tomu navyše dostal päťsekundovú penalizáciu za haváriu s Carlosom Sainzom. Ako jediný sa v boxoch zastavil trikrát a to rozhodlo, že v cieli už za ním už nikto ďalší neprišiel. Francúzom tak ostáva len dúfať, že nové auto bude lepšie ako tohtoročný prepadák.

9. Sauber – Ferrari (15/16)

Sauber získal potrebné body v Brazílii, takže v Abú Zabí si mohol dovoliť skončiť aj za Manorom. Felipe Nasr síce naložil v kvalifikácii Marcusovi Ericssonovi takmer štyri desatiny sekundy, ale v pretekoch skončil za ním so stratou piatich sekúnd. Švéd sa vytrápil po tom, čo mu v tíme naordinovali jednozastávkovú stratégiu a na žltých pneumatikách odjazdil najviac kôl z celého štartového poľa. Na body to však aj tak nestačilo, pretože práve pred zastávkou v boxoch sa stal ľahkou korisťou pre svojich súperov. Jeho tímový kolega, ktorý Sauberu zabezpečil slušné prize money, zatiaľ môže iba dúfať, že sa mu podarí získať miesto v Manore, čo bude ale po strate podpory od Banco do Brasil dosť ťažké. Ibaže by si naňho náhodou spomenul Toto Wolff a ponúkol mu miesto v Mercedese.

8. Manor – Mercedes (13/14)

Pascal Wehrlein opäť dostal Manor do druhej časti kvalifikácie, ale tento svoj výkon nedokázal pretaviť v lepšie umiestnenie v cieli. Tam kvôli nutnosti štartovať na supermäkkých pneumatikách skončil dokonca po priamom súboji na okruhu až za svojim tímovým kolegom. A to mal predtým Esteban Ocon ľahký kontakt s Kevinom Magnussenom a Felipem Nasrom zo Sauberu, takže jeho monopost nebol v 100 % poriadku. Opäť tak ukázal svoj talent a možno pridal trochu viac starostí Totovi Wolffovi pri rozhodovaní o tom, kto nastúpi na budúci rok na miesto Nica Rosberga. Každopádne juniori Strieborných šípov sa o svoju najbližšiu budúcnosť v F1 obávať nemusia.

Zdá sa, že po sklamaní v Brazílii stratil Stephen Fitzpatrick záujem o formulu 1 a tím sa snaží predať. Alebo aspoň nájsť niekoho, kto mu tento dosť drahý koníček pomôže spolufinancovať. Vraj už niekoho takého našiel, ale pokiaľ nie je nič podpísané, nie je v F1 nič isté. Takže vylúčené nakoniec ani nemusí byť to, že v budúcej sezóne bielo-modro-červené monoposty neuvidíme.

7. Haas – Ferrari (11/12)

Do tretice si tímoví kolegovia prehodili svoje pozície na štarte a v cieli v Haase. Esteban Gutiérrez skončil za Romainom Grosjeanom o priepastných osemnásť sekúnd. Francúz vybojoval pre Amíkov už ôsmu zemiakovú medailu v sezóne. V Haase si tak možno vydýchli, že na začiatku sezóny nachytali body, lebo inak by bojovali s Manorom a Sauberom o to, kto skončí posledný.

Esteban Gutiérrez ako jeden zo štyroch jazdcov v sezóne nezískal ani bod a dvaja z tých štyroch navyše ani neabsolvovali celú sezónu. Nečudo, že sa ho Amíci zbavili. Mexičan sa tak podľa všetkého vráti do Maranella na post vyvojového jazdca. Ibaže by si naňho náhodou spomenul Toto Wolff a ponúkol mu miesto v Mercedese.

6. McLaren – Honda 1 bod (10/NC)

V tieni súboja na čele pretekov ostal McLaren, ktorý v prípade Fernanda Alonsa zvolil rovnakú stratégiu ako Sebastian Vettel. Autá pred ním však nikto nezdržoval a tak sa už cez Felipeho Massu na Williamse a Sergia Péreza na Force Indii v závere veľkej ceny nedostal. V praxi sme tak mohli vidieť, že keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté. A hlavne to, že tohtoročný motor Honda stále stráca za ostatnými.

Možno posledná veľká cena pre Jensona Buttona nedopadla pre bývalého majstra sveta práve najlepšie. Angličan sa chcel rozlúčiť vo veľkom štýle. Skončil ale už po dvanástich kolách po tom, ako nevydržalo zavesenie pravého predného kolesa po prejazde jedného z obrubníkov. Práve vtedy jazdil na siedmom mieste. Dokonca vraj padla aj nejaká tá slza, ale to sme vidieť nemohli, pretože posledný anglický majster sveta sa schoval za slnečné okuliare.

Fernandovi Alonsovi posledný bodík zachránil miesto v najlepšej desiatke medzi najlepšími šoférmi. Navyše získal o 33 bodov viac ako tímový kolega, takže domov odchádzal určite spokojný. Všetci fanúšikovia by ho najradšej videli na mieste Nica Rosberga. Pridal sa k nim dokonca aj Bernie Ecclestone. Španiel však podľa všetkého ostane vo Wokingu, kde sa práve začína nová kapitola druhého najstaršieho tímu v F1.

5. Williams – Mercedes 2 body (9/NC)

Ako nakoniec dopadne súboj s Force Indiou sme vám v #motocharte prezradili už po pretekoch v Belgicku. V konečnom súčte je to nakoniec nezanedbateľných 35 bodov rozdielu medzi týmito dvoma tímami. Pre Valtteriho Bottasa skončili preteky v Abú Zabí už v šiestom kole, keď ho zradilo zavesenie zadného kolesa.

Tým, na úkor koho zostal Fernando Alonso v najlepšej desiatke konečného poradia, bol Felipe Massa. Brazílčan tu vlastne nesklamal, pretože doteraz si vždy z pretekov v Abú Zabí odnášal body. A tak tomu bolo aj v posledných pretekoch kariéry. Ziskom bodov pre Sira Franka tak rozlúčil s aktívnou kariérou o niečo lepšie ako Jenson Button. Ibaže by si naňho náhodou spomenul Toto Wolff a ponúkol mu miesto v Mercedese.

4. Force India – Mercedes 10 bodov (7/8)

Vo Force India sa nám snažili pred pretekmi nahovoriť, že by ich ešte mohol Williams trhnúť, ak by tu dosiahol rovnaký výsledok, ako pred dvoma rokmi. Kto však sleduje F1 pravidelne, dobre vedel, že je to čistá utópia. A tak si Force India odjazdila pokojné preteky, v ktorých išlo len o to, ktorý z dvoch jazdcov, medzi ktorými vládne veľká rivalita, skončí v posledných spoločných pretekoch lepšie. Nakoniec bol tým šťastnejším odchádzajúci Nico Hülkenberg. V kvalifikácii bol o 18 tisícin rýchlejší a v cieli, napriek kontaktu s Maxom Verstappenom na štarte, bol o viac ako osem sekúnd pred Sergiom Pérezom. V celkovom zúčtovaní bol ale lepší Mexičan. To najdôležitejšie ale je, že Force India dosiahla pravdepodobne maximum svojich možností. Tretia priečka pri ich finančných možnostiach by sa síce pri zhode okolností mohla pritrafiť, ale to už bude iný príbeh.

3. Red Bull – TAG Heuer 22 bodov (4/5)

Max Verstappen opäť raz chcel hneď na štarte získať späť, čo stratil v kvalifikácii. Po jeho kontakte s  Nicom Hülkenbergom a následných hodinách sa v Red Bulle rozhodli, že jeho stratégiu zmenia na jednozastávkovú, aby minimalizovali straty. To sa bežne v takýchto prípadoch robí, ale aj tak sa niektorí neubránili otázke, či by nebolo predsa len lepšie, ak by v závere teenagerovi predsa len prezuli čerstvé pneumatiky. Supermäkké už síce k dispozícii nemali, ale s mäkkými by možno dokázal Vettelovi vzdorovať. Holanďanovi v Emirátoch rýchlosť nechýbala, veď z chvosta štartového poľa sa za sedem kôl prebojoval až na bodované pozície.

Daniel Ricciardo bol rýchlejší aspoň v kvalifikácii, potom však jeho stratégovia spanikárili a ako to dopadlo sme písali už v úvode. Austrálčan sa po ročnej prestávke vrátil na tretie miesto medzi najlepšími šoférmi a túto istotu mal už dávno pred poslednými pretekmi. A tak ho tento výsledok asi až tak veľmi nebolel.

2. Ferrari 23 bodov (3/6)

Prvé pódium Ferrari po siedmych pretekoch už nič nezmenilo na tom, že červení skončili v Pohári konštruktérov o 70 bodov za Red Bullom. V jednu chvíľu to dokonca vyzeralo na ďalší prepadák, ale stratégovia Scuderie tento krát našťastie vedeli, čo robia. Výsledok snáď aspoň trocha upokojil Sergia Marchionneho, ktorý od sklamania z tohtoročných výsledkov, zrušil aj tradičný vianočný večierok jazdcov a manažmentu so všetkými, ktorí v Maranelle pripravujú červené monoposty.

Opticky to vyzeralo naozaj dobre. Ferrari po druhých zastávkach svojich súperov krúžilo na čele. Po výmene gúm Ferrari Sebastiana Vettela predbehlo oba Red Bully priamo na okruhu. Čo však za tým bolo, viete už z úvodu. Nemec si tak s teenagerom v priamom súboji vybojoval štvrté miesto v celkovom poradí, ale to je pre neho asi slabá útecha. Na dohľad mal aj vedúcu dvojicu Strieborných šípov a v jednu chvíľu bol rozdiel medzi štvornásobným majstrom sveta a Nicom Rosbergom len 0,8 sekundy. Ale svojho krajana už poslal na koniec štartového poľa v prvej zákrute v Malajzii a určite nechcel byť po pretekoch označený za toho, kto ho pripravil o titul.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Štvrté dvojité víťazstvo v štyroch posledných pretekoch – to je presne taký istý počet ako v predchádzajúcich sedemnástich pretekoch od začiatku sezóny. V nejakom inom časopriestore by z toho asi bola pekná idylka a dôvod na oslavu. Ale v Mercedese sa niečo pokazilo. Zatiaľ sa nikto nepreriekol, ale bolo to asi niečo veľké. Nový majster sveta sa porúčal a zahodil do koša novú dvojročnú zmluvu na okrúhlych tridsať melónov. A to sa len tak niekde nevidí.

Na Hamiltonovu smolu a Wolffovo šťastie však Red Bull, ani Ferrari na Strieborné šípy nemali ani pri vychádzkovom tempe trojnásobného majstra sveta. Sám Toto Wolf pripustil, že z pohľadu jazdca chápe taktiku Lewisa Hamiltona v posledných pretekoch. Teraz je ale Toto manažér a za svoju prácu berie nemalé peniaze od Mercedesu. A tak si musí s neposlušným zamestnancom nejako poradiť. Ale čo s ním, keď druhý taký dobrý mu odišiel? Asi bude hryzkať, ale len slabúčko. Karty sú z jeho pohľadu totiž dosť zle rozdané. Lewis Hamilton sa po odchode nového majstra sveta stane nespochybniteľnou jednotkou tímu a rakúsky manažment Mercedesu bude musieť k nemu vybrať schopného jazdca, ktorý by mu pomohol v očakávanom budúcoročnom boji o titul so svorkou Red Bullu, ktorá je už teraz hladná po úspechoch.

Vydretý titul

Nico Rosberg svoj titul získal rovnakým spôsobom ako Alain Prost v McLarene v roku 1989: aj vtedy mal Ayrton Senna na konci sezóny viac víťazstiev, ale šampiónom sa nakoniec po kontroverznej havárii v predposledných pretekoch nestal. Tak to už ale chodí, nielen v F1. História sa totiž nepýta ako, ale kto.

Väčšina jazdcov vám povie, že najťažšie v F1 je vyhrať prvé preteky. A potom prvý titul. Že bol Nico Rosberg v Abú Zabí pod veľkým tlakom, o tom snáď nepochybuje nikto. Stačila jediná malá chyba a titul by bral zase Lewis Hamilton. V jednom zo siedmych Emirátov to v posledných dvoch sezónach nedopadlo pre neho práve najveselšie. Pred dvoma rokmi tu definitívne po poruche prišiel o titul a vlani napriek Nemcovmu víťazstvu bral titul opäť Angličan. Nemec si ale zachoval chladnú hlavu. Najskôr musel predbehnúť Maxa Verstappena a v ôsmej zákrute ich delili len milimetre. V posledných piatich kolách mu tímový kolega dosť intenzívne brnkal na nervy, keď mu v prvej rýchlej časti ušiel, aby ho v druhej technickej zdržiaval. Za spôsob, akým si Nemec udržal nervy na uzde, si nakoniec naklonil na svoju stranu všetkých neprajníkov. Po pretekoch ani neodsúdil Hamiltonovu taktiku, dokonca uznal, že jazdil veľmi šikovne, keď napriek tomu, že ho zdržiaval, mu zároveň nedal šancu predbehnúť ho. A tak si obaja jazdci navzájom vymenili svoje role z minulého roka. Skutočným víťazom sa tak tento rok v Abú Zabí stal Nico Rosberg.

Pred nami je ďalšia zaujímavá sezóna vo formule 1. Nové monoposty postavené podľa pravidiel, ktorých zmenu si presadil Red Bull, sa budú na okruhoch správať inak, ako tie doterajšie. S nimi prichádzajú aj nové, širšie pneumatiky. Autá by mali zrýchliť  v zákrutách, ale spomaliť na rovinkách. S tým všetkým si na budúci rok budú musieť poradiť nielen jazdci, ale aj stratégovia. Niečo napovedia predsezónne testy, ktoré sú naplánované na február. V kalendári si ale už teraz môžete zakrúžkovať 26. marec 2017, kedy v Melbourne odštartuje formula 1 svoju 68. sezónu.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2016. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár