Veľké porovnanie najlepších: Mercedes 2016 vs. McLaren 1988, časť II.

22.01.2017 / Branislav Ježík
Legendárny McLaren Honda MP 4/4. (photo: SITA/AP Photo/Shizuo Kambayashi)

Legendárny McLaren Honda MP 4/4. / (photo: SITA/AP Photo/Shizuo Kambayashi)

Ako sme vám sľúbili, tento víkend dokončíme porovnanie minuloročného modelu W07 Hybrid od Mercedesu s najúspešnejším monopostom histórie, ktorým sa podľa takurcitee stal McLaren –Honda MP4/4. Hlavné sledované štatistiky sme si podrobne rozobrali pred týždňom. Aby sme získali kompletný obraz o oboch autách, prichádzajú na rad menej sledované, ale o to zaujímavejšie výsledky dosiahnuté na okruhoch. Tie porovnáme z pohľadu sezóny ako celku.

Vedenie v pretekoch

Ako prvé prichádza na rad vedenie v pretekoch. Sledovaná je tá časť veľkej ceny, v ktorej sa ocitol na prvom mieste jeden, alebo druhý jazdec tímu. Podobne ako pri najrýchlejších kolách aj v tomto prípade býva v amerických seriáloch odmenený najlepší jazdec bodmi. V F1 tak ale nikdy nebolo. Aby to bolo zaujímavejšie, má táto časť dve podkategórie: počet odjazdených kôl na prvom mieste a počet odjazdených kilometrov. Dôvodom je rôzna dĺžka okruhov na ktorých formula 1 jazdí, hoci dĺžka pretekov je pevne stanovená a až na zopár výnimiek je všade plus mínus rovnaká.

Počet kôl vo vedení

V sezóne 1988 sa odjazdilo 1031 kôl. To, aký bol McLaren so svojim MP4/4 dominantný, nám najlepšie ilustruje práve tento údaj. Oboch jazdcov na monoposte MP4/4 sme z tohto počtu nevideli na prvom mieste len v 28 z nich. Rečou percent je to neuveriteľných 97,28 % zo všetkých odjazdených kôl počas sezóny, čo nie je ani polovica jedných pretekov. Tými ostatnými šťastlivcami, ktorí si v roku 1988 mohli vyskúšať pocit z jazdy na čele štartového poľa, boli už len Gerhard Berger a Ivan Capelli.

Jazdci McLarenu si zostávajúci počet rozdelili v pomere 553:450 v prospech Ayrtona Sennu. Ten zároveň zaznamenal jeden z najlepších zápisov v histórii, keď bol vo vedení pretekov nepretržite od 14. kola Veľkej ceny Veľkej Británie až do predposledného kola Veľkej ceny Talianska. Pozoruhodné na tom je, že medzi týmito dvoma podujatiami sa uskutočnili  ešte ďalšie tri preteky.

Vlani museli jazdci kvôli dlhšej sezóne odjazdiť 1268 kôl. Mercedesu kazí priemer už spomínaná Veľká cena Španielska, kde obaja jazdci skončili hneď po štarte. Celkovo bol lepší Lewis Hamilton s 531 kolami a Nico Rosberg prispel 473 kolami. V súčte to dáva číslo 1004, čo je 79,18 % zo všetkých odjazdených kôl. Ak by sme aj nebrali do úvahy pre Strieborné šípy nešťastné preteky v Barcelone, dostali by sa „len“ na 83,53 %.

Ak chceme porovnať oba monoposty, musíme brať do úvahy významný fakt, ktorý zohrávajú pneumatiky. Tie od Goodyearu v roku 1988 boli predsa len o niečo trvanlivejšie ako súčasné Pirelli. Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje konečné štatistické číslo je to, že Strieborné šípy kvôli obmedzeniu počtu motorov len málokedy jazdil na plný výkon, takže sme počas zastávok v boxoch mohli častejšie vídať na prvých priečkach aj ich súperov.

Počet kilometrov vo vedení

Rozdiel s predchádzajúcou podkategóriou sme si už vysvetlili, takže poďme rovno na reč čísiel. Celkovo sa v sezóne 1988 odjazdilo 4747,337 km. Z nich bol na prvom mieste Alain Prost 1951 km a Ayrton Senna 2671 km, čo je dohromady 4622 km (97,37 %).

Minulý rok bolo predpísaných 6396,837 km. Práve tu je najlepšie vidieť rozdiel medzi počtom kôl a počtom kilometrov vo vedení. Hoci v prvej sledovanej kategórii bol lepší Lewis Hamilton, v druhej kraľoval Nico Rosberg, ktorý sa povozil na čele celkovo 2656 km. Súčet kilometrov Angličana bol o niečo nižší - 2466 km. Na príčine je najkratší okruh v Monaku, kde bol vicemajster sveta vo vedení takmer tri štvrtiny pretekov. Dohromady obaja jazdci Mercedesu odjazdili 5122 km, čo je 80,07 % z celkovej dĺžky minuloročného šampionátu. Veľká cena Španielska merala 307,104 km a ak by sme nebrali do úvahy tieto preteky, zlepšili by sa Strieborné šípy na 84,11 %. Stále je to však ďaleko za v tomto smere fenomenálnym McLarenom.

Štarty z prvej rady

Presné postavenie jazdcov na štarte jednotlivých veľkých cien nájdete v tabuľke kvalifikácií v prvej časti nášho porovnania. Okrem ceneného prvého miesta sa sleduje aj prvá rada na štarte. Tu je Mercedes McLarenu viac než vyrovnaným súperom. Strieborný monopost sme totiž vlani mohli vidieť vpredu v každých pretekoch sezóny 2016. Jeho jazdci sa o tento výsledok postarali v pomere 20:15 v prospech Nica Rosberga. Spolu tak chýbali v prvej rade v siedmych prípadoch, čo predstavuje 83,33 %

Ako sme už spomínali, posledný majster sveta počas celej sezóny nedosiahol horší ako druhý kvalifikačný čas. V Rakúsku však po penalizácii putoval o päť miest dozadu (v skutočnosti len o štyri). Pred 29 rokmi ešte jazdci podobné penalizácie nepoznali, takže v tomto smere by sme Strieborným šípom mohli túto štatistiku vylepšiť na 85,71 %. A to ešte nevieme, aké časy by dosiahol Lewis Hamilton, nebyť technických problémov na jeho aute. Ale to sa už dostávame do hypotetickej roviny.

McLaren stratil prvú radu na štarte len doma na Silverstone, kde sa pred neho dostali obidve Ferrari. Alain Prost stál v prvej rade dvanásť krát a Ayrton Senna pätnásť krát. To je 84,38 % zo všetkých možných príležitostí. Na horšom výsledku má teda hlavný podiel Francúz. Príčiny sme spomenuli pred týždňom.

Umiestnenia na stupňoch víťazov

Rovnako ste sa mohli dočítať, že ak nemal Alain Prost v roku 1988 poruchu, neskončil v cieli horšie ako druhý. Tým slabším z dvojice McLarenu bol v tomto smere Ayrton Senna, ktorý okrem dvoch vypadnutí (hoci v jednom z týchto prípadov bol klasifikovaný na 10. mieste) a jednej diskvalifikácie, skončil po jednom raze na štvrtom a šiestom mieste. Napriek tomu je to v súčte 25 pódiových umiestnení (Alain Prost 14, Ayrton Senna 11), čo je 78,13 % zo všetkých možných.

Mercedes ešte o jeden zápis vylepšil svoj vlastný absolútny rekord z roku 2015 a vlani získal 33 umiestnení na stupňoch víťazov (Lewis Hamilton 17 a Nico Rosberg 16), čo je 78,57 percentná úspešnosť. V tejto kategórii sú si teda oba monoposty takmer vyrovnané.

Dvojité víťazstvá

Na stupňoch víťazov ešte ostaneme. Dvojité víťazstvá, teda situácia, keď autá jedného tímu skončia v cieli na prvých dvoch miestach, tiež niečo napovedá o dominancii v sezóne. V absolútnych číslach sa McLaren v šestnástich pretekoch dostal na číslo 10 (62,50 %). To bola hodnota, ku ktorej sa priblížilo len Ferrari v roku 2002 (9 zo 17) a v absolútnych číslach ho prekonal až Mercedes pred troma rokmi (11 z 19 57,89 %). O rok ho ešte vylepšil (12 z 19) a konečne sa dostal pred McLaren MP4/4 aj v percentuálnom vyjadrení (63,15 %).

V minulej sezóne to v tomto smere v podaní Mercedesu bolo o niečo slabšie a jeho jazdci dosiahli „len“ 8 zápisov z 21 možností (38,10 %). Polovicu z nich pritom dosiahli až v posledných štyroch pretekoch. Dôvodom by mohla byť azda najväčšia slabina minuloročného Mercedesu, ktorou sa ukázala byť spojka. FIA totiž pred sezónou upravila štartovú procedúru, s ktorou bol spojený aj zákaz dvojtiahlových spojok. V Brackley pri konštruovaní nového auta túto skutočnosť pravdepodobne podcenili. Prvýkrát sa problémy objavili už v druhých pretekoch v Bahrajne. Ak bola spojka na štarte príliš horúca, alebo nebola dostatočne zahriata, strácala svoj točivý moment a začala preklzovať. To sa najviac prejavovalo hlavne pri preraďovaní z druhého na tretí prevodový stupeň a súperi si napriek neskoršej softvérovej úprave Mercedesy na štarte niekoľko krát počas sezóny vychutnali.

K ďalším príčinám môžeme priradiť aj vzájomné kontakty oboch jazdcov (hlavne ten v poslednom kole v Rakúsku) a aj kontroverznú penalizáciu Nica Rosberga z Veľkej ceny Veľkej Británie za nedovolený jazdecký koučing cez vysielačku. Toto nezmyselné pravidlo zavedené pred sezónou, bolo pritom o pár týždňov po tomto incidente zrušené. Nemcova penalizácia však už nie.

Tu je vidno asi najväčší rozdiel medzi oboma porovnávanými autami. Minuloročný W07 Hybrid prevyšoval svojich súperov takmer vo všetkých parametroch. Ak však niečo neklapalo ako malo, dotiahli to jeho jazdci najlepšie na tretie miesto.

Mimochodom, v počte dvojitých víťazstiev sa Mercedes tento rok dostal v historických tabuľkách už pred Williams na tretie miesto a na druhý McLaren mu chýba už len jedenásť zápisov. Ak by sme však jeho počet vyjadrili percentuálne v pomere k počtu štartov, už teraz by neohrozene kraľoval všetkým tímom v histórii, keď Strieborné šípy takmer štvrtinu svojich štartov premenili na dvojité víťazstvá (druhé Ferrari sa nedostalo ani na dvojciferné číslo).

Spoľahlivosť

Spoľahlivosť monopostov sme sa rozhodli vyjadriť počtom kôl, ktoré odjazdili počas celej sezóny. Má to však jeden háčik: nie vždy, keď auto nevidelo cieľ, mohla za to technika. Ayrton Senna nedokončil preteky trikrát – v Brazílii bol diskvalifikovaný, v Monaku a v Taliansku vypadol po vlastnej chybe a následnej havárii. V oboch prípadoch ostávalo odjazdiť do cieľa už menej ako 20 % kôl. Zato jeho tímového kolegu postihli poruchy hneď dva krát: v Silverstone skončil s poruchou riadenia a na Monze to nevydržal jeho motor. Aj tak bol nakoniec medzi nimi len minimálny rozdiel – Alain Prost odjazdil 973 kôl a Ayrton Senna 970 (do tohto čísla sme zarátali aj trinásť kôl v Brazílii, hoci bol diskvalifikovaný). V súčte to dáva 94,23 % všetkých odjazdených kôl.

Zatiaľ posledný majster sveta nedokončil vlani len jedny preteky: po kolízii s tímovým kolegom skončili obaja už v štvrtej zákrute. Lewis Hamilton nevidel cieľ ešte v Malajzii, kde mu v čase keď ho zradil motor, chýbalo k nemu ešte šestnásť kôl. Najmä nehoda v Španielsku tak ovplyvnila celkový výsledok Mercedesu, keď prakticky stratil dva krát plný počet kôl. Aj napriek tomu skončil s takmer navlas rovnakým výsledkom ako McLaren, keď jeho jazdci odjazdili 94,16 % (Nico Rosberg 1202 a Lewis Hamilton 1186) všetkých kôl. Ak však budeme brať do úvahy len vypadnutia spôsobené technickými poruchami, zvíťazia strieborné monoposty s jediným vypadnutím z celej sezóny, čo, vyjadrené číselne, je 2,38 % úmrtnosť. Naproti tomu McLaren s dvoma technickými zlyhaniami pri menšom počte pretekov skončil na čísle 6,25 %. To ale nie je vôbec prekvapujúce. V tom čase boli vypadnutia spôsobené technickou poruchou celkom bežnou záležitosťou a McLaren v tomto ohľade skončil ďaleko pred svojimi súpermi.

Ako ste už možno postrehli, štatistiky sa dajú rôzne ohýbať, aby ste sa čo najbližšie dopracovali k želanému výsledku. V tomto ohľade sú najlepší (nielen) naši politici. My sme vybrali tie najrešpektovanejšie kategórie nielen medzi fanúšikmi, ale aj medzi odborníkmi. Pre zaujímavosť uvádzame na záver ešte niektoré naj ku každému autu:

Najmenší rozdiel v kvalifikácii:

McLaren –Honda MP4/4

Veľká cena Španielska

1. Senna, 2. Prost + 0,067 sekundy

Mercedes F1 W07 Hybrid

Veľká cena Japonska

1. Rosberg, 2. Hamilton +0,013 sekundy

Najväčší rozdiel v kvalifikácii:

McLaren –Honda MP4/4

Veľká cena Monaka

1. Senna, 2. Prost + 1,427 sekundy

Mercedes F1 W07 Hybrid

Veľká cena Európy

1. Rosberg, 2. Pérez + 0,757 sekundy

Najmenší rozdiel v pretekoch:

McLaren –Honda MP4/4

Veľká cena Maďarska

1. Senna, 2. Prost + 0,529 sekundy

Mercedes F1 W07 Hybrid

Veľká cena Japonska

1. Hamilton, 2. Rosberg + 0,439 sekundy

Najväčší rozdiel v pretekoch:

McLaren –Honda MP4/4

Veľká cena Detroitu

1. Senna, 2. Prost + 38,713 sekundy

Mercedes F1 W07 Hybrid

Veľká cena Európy

1. Rosberg, 2. Vettel + 37,776 sekundy

Suma sumárum, nielen podľa víťazstiev, ale aj podľa ostatných štatistík, bol takmer vždy o chlp lepší McLaren –Honda MP4/4. Rozhodovali však len skutočné detaily, ktoré sme sa pokúsili objasniť. Možno aj na nich bolo najlepšie vidno, prečo nie je také ľahké porovnávať autá z rôznych období histórie. Ale to neplatí len pre ne. Stačí sa pozrieť na prebiehajúcu NHL a diskusie o tom, aké výsledky by dosiahol Alexander Ovečkin v Gretzkého ére. Ak vás nadchli výsledky červenobieleho monopostu z roku 1988, už teraz sa môžete tešiť na jeho príbeh, ktorý nájdete opäť na stránkach takurcitee.sk.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár