Motochart: Rakúske déja vu

16.07.2017 / Branislav Ježík
Lewis Hamilton je tento víkend doma. (photo: SITA/AP Photo/Andrew Boyers)

Lewis Hamilton je tento víkend doma. / (photo: SITA/AP Photo/Andrew Boyers)

Tohtoročná Veľká cena Rakúska v mnohom akoby pripomínala tú vlaňajšiu. Vo voľných tréningoch sme opäť mohli vidieť problémy Maxa Verstappena pri jazde cez obrubníky a preteky opäť vyvrcholili v záverečných kolách. Ale zmien v poradí sme sa nakoniec nedočkali a jazdci na nepárnych priečkach svoje pozície ubránili.

Pneumatiková mágia

Piatkové voľné tréningy ukázali, že rozdiely medzi mäkkou a supermäkkou zmesou pneumatík, čo sa týka rýchlosti a degradácie, nie sú až také veľké. Limitujúcim faktorom pre plánovanie stratégie, bolo pľuzgierovatenie ultramäkkých pneumatík, na ktorých sa s výnimkou Lewisa Hamiltona vydala do pretekov prvá osmička monopostov. Teplota trate v deň pretekov bola 41°C a v skutočnosti na nich jazdci dokázali odjazdiť oveľa dlhšie úseky, ako sa očakávalo. Namiesto predpokladaných 18 kôl zvládali dvojnásobok a podaktorí až 44 kôl. A tak mnohým tímom ich stratégia nevyšla tak ako bolo plánované.

Naopak pľuzgiere sa pre niektorých ukázali byť problémom pri supermäkkých pneumatikách. Takmer na to doplatil aj Valtteri Bottas, ktorý sa v závere pretekov trápil s veľkou bublinou na ľavej zadnej gume. To či by Sebastian Vettel nakoniec zdolal Fína, ak by sa jazdilo ešte jedno kolo, môže ostať už len témou nekonečných debát medzi fanúšikmi. Všetci dopredu vedeli, na koľko kôl jazdci v nedeľu odjazdia. V tomto ohľade štvornásobný majster sveta všetko vsadil len na jediný pokus, ktorý nevyšiel. Darmo si potom  ťažkal, podobne mohol dopadnúť aj druhý pokus v nasledujúcom kole a aj tie ďalšie. Ako hovorí stará známa pravda formuly 1: jedna vec je súpera dobehnúť a druhá predbehnúť. Na Red Bull Ringu sa to dokonale potvrdilo.

Fín vs. Fín

Ferrari v boji o víťazstvo zašlo až tak ďaleko, že obetovalo umiestnenie Kimiho Räikkönena. Fín na Ferrari mal zdržať Fína na Mercedese. K tomu bolo potrebné, aby rozdiel medzi oboma jazdcami pred výmenou pneumatík nebol väčší ako 20 sekúnd. Táto taktika ale nebola dopredu plánovaná. Prišla až potom, ako Mercedes Lewisa Hamiltona zastavil skôr, ako sa očakávalo, čím v podstate podsekol Kimiho Räikkönena. Fínovou úlohou pôvodne bolo držať Angličana čo najďalej od druhého Ferrari. Hneď na to bol povolaný do boxov aj jazdec s číslom 7. Keď sa ale ukázalo, že pozícia v súboji s trojnásobným majstrom sveta je stratená, ostal Kimi Räikkönen na trati dlhšie. V Mercedese tak museli riešiť ďalší problém. O tom, ako často obaja krajania medzi sebou kolidovali, ste sa mohli dočítať v #motocharte už pred týždňom. Teraz to bolo len o tom, kto vydrží túto hru dlhšie. Nakoniec to bol Valtteri Bottas, ktorému začali odchádzať pneumatiky. A tak, ak chcel zvíťaziť, musel sa zastaviť po nové. Dráma sa však nakoniec nekonala, pretože ako sa ukázalo, Mercedes na čerstvých pneumatikách bol pre Kimiho Räikkönena až príliš veľkým sústom a majster sveta ani nekládol príliš veľký odpor.

10. Toro Rosso – Renault (16/NC)

Daniil Kvjat si zaspomínal na svoje snajperské eskapády z minulého roku a v Rakúsku si to odniesli Max Verstappen s Fernandom Alonsom. Nakoniec zo svojho divokého štartu vyšiel celkom dobre. Ťažko povedať, či to bolo tým, že Holanďan by tak či tak odstúpil, pretože mal problémy so spojkou. Na prekvapenie mnohých prišla od Červených býkov dokonca správa, že už sa začali rokovania o predĺžení zmluvy s mladým Rusom, ktorý tento rok pre mladé býčky získal len štyri body.

Carlos Sainz tentoraz cieľ nevidel. Po štarte z desiateho miesta sa pomaly prepadával až na pätnáste, aby sa nakoniec po svojej zastávke v boxoch jeho monopost zastavil definitívne. O čo menej mladý Španiel zaujal na okruhu, o to viac rozruchu okolo jeho bolo v zákulisí. Carlos Sainz by sa rád presunul do iného tímu, ale u Červených býkov sa ho nechcú vzdať. Za svoje výkony by si lepšie auto určite zaslúžil.

9. Sauber – Ferrari (14/15)

Sauber opäť predviedol nemastný-neslaný víkend. Za zmienku stojí snáď len to, že Marcus Ericsson po druhý krát v tomto roku porazil Pascala Wehrleina v kvalifikácii. V nedeľu však bolo poradie opačné. Nebyť havárie Daniila Kvjata v úvodnom kole, švajčiarske monoposty by uzatvárali štartové pole.

V Hinwile to ale vyzerá na horúce leto. Po pretekoch bol konečne potvrdený nástupca Monishe Kaltenbornovej, ktorým sa stal bývalý šéf Renaultu Frédéric Vasseur. A ten už začal hneď od prvých dní robiť poriadky.

8. McLaren – Honda (12/NC)

Honda priviezla do Rakúska dlhoočakávanú vylepšenú verziu svojho tohtoročného motora. Tá by mala byť nielen spoľahlivejšia, ale aj o niečo výkonnejšia. Fernando Alonso si ju však dlho neužil, pretože sa porúchal systém MGU-H a tak sa musel vrátiť k starému motoru. Jeho trápenie nakoniec ukončil Daniil Kvjat hneď po štarte a Španiel opäť raz mohol sledovať preteky ako divák.

Stoffel Vandoorne stále čaká na svoj prvý tohtoročný bod. V Rakúsku mu nepomohla ani penalizácia za ignorovanie modrej vlajky. Napriek tomu má stále podporu vedenia McLarenu, ktoré v ňom vidí budúceho majstra sveta.

7. Renault (11/13)

Tretí krát v posledných štyroch pretekoch skončil Jolyon Palmer tesne pred bránami bodovanej desiatky. Opäť raz doplatil na technické problémy, ktoré ho postihli v piatok, takže toho veľmi veľa nenajazdil. Možno aj preto opäť v kvalifikácii nepredviedol nič svataborné a opäť sa nedostal z prvej časti.

Ešte horšie skončil Nico Hülkenberg, ktorý ako prvý menil pneumatiky už v 14.kole, aby sa potom na najtvrdšej zmesi trápil až do konca pretekov. S R.S.17 sa jednoducho na Red Bull Ringu zázraky robiť nedali.

6. Williams – Mercedes 3 body (9/10)

Williams zažil najhoršiu kvalifikáciu od roku 2013 a to na okruhu, kde sa mu zvykne dariť. Šikovnou stratégiou však obaja jeho jazdci skončili na bodoch. Pomohol im k tomu aj chaos po štarte, keď Daniil Kvjat zmietol z trate Fernanda Alonsa a Maxa Verstappena. Z neho najlepšie vykľučkoval Felipe Massa, ktorý získal pár pozícií k dobru. Lance Stroll ako správny žiak nasledoval svojho učiteľa a obaja sa nakoniec dostali do prvej desiatky. U Williamsa to skúšali s rozdielnymi stratégiami a každý z jazdcov začínal na rozdielnych pneumatikách. Brazílčan pred svojou zastávkou v boxoch na mäkkej zmesi dokonca dokázal zajazdiť priebežne najrýchlejšie kolo a dostal sa až na šieste miesto. Na zdolanie monopostov Force India však už Williamsu nestačili sily a tak z toho boli len tri body, čo po štarte z predposlednej rady nie je až také zlé.

5. Haas – Ferrari 8 bodov (6/NC)

Amíci dostali od Ferrari nový vylepšený motor, k tomu pridali nejaké vylepšenia svojho monopostu a súperi sa nestačili diviť. Romain Grosjean sa po dobrom štarte chvíľu dokonca povozil na štvrtom mieste, ale potom predsa len podľahol silnejším monopostom. Aj tak bol najlepším zo zvyšku sveta a u Haasa si v štatistikách pripísali nové najlepšie umiestnenie v 30. pretekoch, ktoré doteraz odjazdili.

O to väčšiu smolu zažil Kevin Magnussen. Pomaly sa predieral štartovým poľom a keď už boli body na dohľad, na jeho aute skolabovala hydraulika. Uvidíme, či v nastúpenom trende budú americké monoposty pokračovať aj v Silverstone.

4. Force India – Mercedes 10 bodov (7/8)

Force India usilovne zbiera body ďalej. Vďačí za to konzistentnosti oboch svojich jazdcov. V Rakúsku síce ružové monoposty nestačili na tím Haas, ale v konečnom zúčtovaní si z Rakúska odvážajú viac bodov, ako Amíci. Esteban Ocon zatiaľ dokončil všetky preteky v svojej krátkej kariére jazdca formuly 1. Čo sa cení viac je, že tento rok len jeden krát neskončil v bodovanej desiatke. Ako v kvalifikácii, tak v pretekoch pred ním opäť skončil Sergio Pérez, čo mladého asi neskutočne irituje. Psychologická vojna medzi oboma jazdcami beží na plné obrátky a podľa všetkého jeden z oboch jazdcov po sezóne tím opustí.

3. Red Bull – TAG Heuer 15 bodov (3/NC)

Strategické hrátky medzi Mercedesom a Ferrari dokázali po dobrom štarte Daniela Ricciarda zužitkovať v Red Bulle vo svoj prospech. Austrálčan si vybudoval celkom slušný náskok, ktorý sa Lewisovi Hamiltonovi podarilo zlikvidovať až v úplnom závere pretekov. Potom to už bolo len o jazdeckých zručnostiach oboch jazdcov. Angličan bol so systémom DRS na rovinkách o 25 km/h rýchlejší, ako Červený býk. Ale Austrálčan si v technickej časti okruhu dokázal vyjazdiť dostatočný náskok na to, aby ho jazdec na striebornom monoposte nezdolal a tak si opäť na pódiu zastriekal sektom.

Čierna séria Maxa Verstappena pokračuje ďalej a mladý Holanďan začína byť z toho poriadne rozladený. O to viac, keď jeho tímový kolega skončil už piatykrát v rade na stupňoch víťazov a na svojom konte už má viac ako sto bodov, zatiaľ čo teenager sa ešte neprehupol ani cez päťdesiatku.

2. Ferrari 28 bodov (2/5)

Incident z Baku už je dávno zabudnutý a zatiaľ čo iní jazdci by boli v situácii Sebastiana Vettela čo najviac opatrní, Nemec hodil všetko za hlavu a v Rakúsku opäť bojoval o víťazný pohár. Akoby však prežíval déjà vu z tohtoročných pretekov v Soči, keď sa ani v Rakúsku nedokázal dostať pred Valtteriho Bottasa. Čo je však dôležitejšie, znova skončil pred svojím rivalom v boji o titul a svoj náskok zveľadil na dvadsať bodov. Najmä preto, že Mercedes podľa všetkého už našiel správne vyváženie svojho monopostu a Ferrari akoby začalo strácať dych.

Kimi Räikkönen opäť stratil v prvom kole pár pozícií a prezident Ferrari, ktorý sa v nedeľu prišiel osobne pozrieť, ako to pôjde tímu z Maranella, dal po pretekoch opäť najavo svoju nespokojnosť s bývalým majstrom sveta. To nie je dobrá východisková pozícia pre vyjednávanie nového kontraktu na budúcu sezónu.

1. Mercedes 37 bodov (1/4)

Lewis Hamilton, vediac, že bude penalizovaný za výmenu prevodovky, svoj čas v tretej časti kvalifikácie zajazdil na supermäkkej zmesi, čo mu malo dať výhodu oproti ostatným v podobe dlhšej životnosti pneumatík. Plány mu však skrížil Kimi Räikkönen. A tak, hoci bol Angličan v Rakúsku najrýchlejším jazdcom na okruhu, už v druhých pretekoch v rade skončil mimo pódium, čo sa mu naposledy stalo v roku 2013, keď prestúpil k Strieborným šípom.

Aj preto sa naňho pomaly bodovo doťahuje Valtteri Bottas, z ktorého sa potichu stáva nečakaný adept na tohtoročný titul majstra sveta. Pokiaľ však bude v hre aj Sebastian Vettel, pravdepodobne si naň bude musieť nechať zájsť chuť. Fín ukazuje, že pod tlakom nerobí chyby a predĺženie kontraktu so Striebornými šípmi vyzerá byť už len formalitou.

Formula 1 sa tento víkend vracia na okruh, kde sa to všetko v roku 1950 začalo. Ešte predtým si však odskočila do Londýna, kde v stredu predviedla veľkolepú šou na námestí pod sochou admirála Nelsona. Noví majitelia si takto nejako predstavujú budúcnosť pretekov, keď by doprovodné akcie mali prebiehať celý týždeň pred pretekmi. Diváci v Londýne sa tak dostali k jazdcom, ale aj k monopostom možno bližšie, akoby tomu bolo na okruhu. Prišlo aj niekoľko bývalých jazdcov na čele s majstrami sveta Jackiem Stewartom a Damonom Hillom. Chýbal len Lewis Hamilton, ktorý sa chcel pripravovať na domáce preteky. Jeho fanúšikovia tak dostali facku, akú si asi nezaslúžili. Snáď im to v nedeľu vynahradí na okruhu, kde v posledných troch rokoch nenašiel premožiteľa. Desiata veľká cena tohto roku štartuje v nedeľu v tradičnom európskom čase o druhej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár