Motochart: Kto bude lepší v druhej polovici sezóny?

27.08.2017 / Branislav Ježík
Hamilton a Vettel.  (photo: SITA/AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Hamilton a Vettel. / (photo: SITA/AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

Sezóny v niektorých športoch sa ešte len rozbiehajú, ale tá formulová sa do svojej druhej polovice prehupla už po pretekoch na Silverstone. V poslednom #motocharte na konci júla sme písali, že Ferrari potrebuje na Hungaroringu zatiahnuť záchrannú brzdu, aby zvrátilo nepriaznivý trend z posledných veľkých cien v súboji o oba majstrovské tituly. To sa Talianom nakoniec po tímovom výkone a rozhodnej stratégii podarilo a druhú polovicu začali rovnako ako tú prvú - víťazstvom.

Starosti s taktikou

Nočná mora stratégov na Hungaroringu má rôzne podoby. Môžu to byť jazdci o kolo späť, ktorí neskoro reagujú na modré vlajky, poprípade zlý štart, po ktorom sa jazdec dostane za pomalší monopost, alebo premávka do ktorej sa môže dostať po návšteve boxov. Degradácia pneumatík nebola tento rok v Maďarsku taká veľká, ako po iné roky. Navyše Hungaroring sa podobne ako okruh v bahrajnskom Sáchire každým odjazdeným kolom zrýchľuje počas celého víkendu. To museli brať do úvahy stratégovia už v piatok pri stanovovaní taktiky na nedeľné preteky. Do úvahy prichádzala aj dvojzastávková stratégia, ale väčšina sa po skúsenostiach s tohtoročnými pneumatikami prikláňala skôr k jednej návšteve boxov. V druhom meranom tréningu však tímom narušili simulácie pretekov dve prerušenia v podobe červených vlajok. Opatrné malo byť hlavne Ferrari po zlyhaní obutia na oboch svojich autách na Silverstone. Na druhej strane Hungaroring nemá také rýchle zákruty, ako anglický okruh.

Znížená degradácia pneumatík navyše spôsobila obmedzenie použiteľných strategických variantov. Tímy preto zaujali skôr vyčkávaciu taktiku a čakalo sa, čo spraví súper jazdiaci vpredu. Nebol žiadny priestor na podseknutie a zopár jazdcov, ktorí to predsa len skúsili, odišlo v nedeľu s dlhým nosom. Boj o pozície tak musel prebehnúť priamo na trati medzi jazdcami. Prvá štvorka bojujúca o titul sa do nich logicky nepúšťala a tak aspoň akú-takú akciu ponúkol len stred štartového poľa.

Ozdobou bol nakoniec súboj dvoch Španielov v 35. kole. Bolo evidentné, že Fernando Alonso bol tým rýchlejším z dvojice ale nie natoľko, aby Carlosa Sainza mohol zdolať hoc aj s použitím systému DRS. Zozadu sa však na čerstvých pneumatikách začal nebezpečne približovať Sergio Pérez a tak bolo treba konať. McLaren tak ako ostatní vyčkával, čím svojmu jazdcovi vôbec nepomohol. V Toro Rosso si však tiež uvedomovali Mexičanovu hrozbu a vedeli, že jedinou možnosťou McLarenu je zastaviť čím skôr v boxoch. A tak sa rozhodli pre výmenu aj u mladých býčkov. Obaja súperi sa objavili v jednom okamihu v boxoch. Ale mechanici nespravili žiadnu chybu a tak patová situácia pokračovala. Všetko nakoniec musel vyriešiť Fernando Alonso. Na okruhu, kde získal svoje pamätné prvé víťazstvo, keď Michaela Schumachera dokázal predbehnúť o jedno kolo, nedal svojmu žiakovi žiadnu šancu a po presvedčivom výkone ukázal, že so silnejším motorom, by McLaren určite bojoval o iné priečky, ako je tomu v skutočnosti.

Hlavybôľ u Strieborných šípov

Neľahkú úlohu mali stratégovia Strieborných šípov: Lewis Hamilton zostal nalepený za Maxom Verstappenom na piatom mieste a bolo potrebné ho čím skôr dostať pred holandského teenagera. Otázkou bolo, ako to spraviť. Núkala sa verzia, pri ktorej by obom jazdcom rozdelili stratégie, pričom Valtteri Bottas by išiel na dve zastávky v boxoch a jeho tímový kolega len na jednu. Na to by muselo reagovať aj Ferrari a bola tu určitá šanca, že by sa Angličan mohol vrátiť späť do hry o prvé miesto. Kľúčom ku konečnému rozhodnutiu bol však iný jazdec Červených býkov: Carlos Sainz. Mladý Španiel by mohol zbrzdiť fínskeho jazdca po výmene pneumatík. Najideálnejšie by bolo zastaviť do 22. kola, ale keďže zastávka na Hungaroringu trvá zhruba 21 sekúnd, bolo potrebné vyjazdiť dovtedy náskok aspoň s touto hodnotou. To nie je zase až taká nemožná úloha.

Ale bol tu ešte jeden faktor ovplyvňujúci rozhodnutie stratégov: degradácia pneumatík. A pri nej časy na jedno kolo ukazovali, že bola veľmi malá. Smolou Mercedesu bolo, že problémy Sebastiana Vettela s riadením sa objavili neskôr ako padlo rozhodnutie o zastávkach v boxoch. Ako sa ukázalo, s čerstvými pneumatikami mohol byť strieborný monopost rýchlejší o 1,5 až dve sekundy na jedno kolo. V 22. kole však riziko prevyšovalo možné zisky. K tomu sa pridali ešte problémy s vysielačkovou komunikáciou s Lewisom Hamiltonom. Nefungoval ani tok dát zo senzorov na jeho monoposte a hľadanie príčin v tom istom čase zamestnávalo technikov trojcípej hviezdy oveľa viac ako riešenie taktiky. Mercedes aj tu stratil príliš veľa času a energie, aby sa mohol sústrediť len na boj s Ferrari. Hlavný stratég James Vowles dostával totiž potrebné dáta zložitou cestou od ľudí sediacich v továrni v Brackley a v Brixworthe.

Aj Scuderia s problémami

Ani Ferrari to však nemalo až také jednoduché. Líder šampionátu mal problémy s riadením a tím mu zakázal jazdiť cez obrubníky. Jeho časy sa tak prirodzene spomalili. Našťastie mal za sebou tímového kolegu, ktorý mu robil bodyguarda. Výhodou Ferrari bol pri problémoch Sebastiana Vettela aj samotný okruh. Nie nadarmo sa mu hovorí Monako bez zvodidiel. Ak sedí v aute dobrý jazdec, dokáže aj na pomalšom monoposte odolávať súperom. Ferrari spomalilo, pretože sa obávalo o stav svojich pneumatík v závere. Fín síce problémy nemal a mohol pohodlne vyhrať. Ale Sebastian Vettel, ktorý bojuje o titul, by bol oveľa zraniteľnejší pred jazdcami Mercedesu.

Po vyriešení všetkých problémov Mercedesu, ktoré spôsobil poškodený optický kábel, prišlo k azda najviac diskutovanej udalosti celého víkendu. Lewis Hamilton sa po svojej jedinej zastávke v boxoch, ktorá kvôli už spomínaným problémom nebola ideálne načasovaná, konečne dostal pred Maxa Verstappena a v čistom vzduchu jazdil rýchlejšie časy ako prvá trojica. Vtedy sa zdalo, že je nezastaviteľný a tak bol Valtteri Bottas, ktorý nevedel nájsť recept na Kimiho Räikkönena, požiadaný, aby svojho tímového kolegu pred seba. To samo o sebe nie je v F1 nič zvláštne. Nezvyklé bolo to, čo nasledovalo v závere pretekov. Lewis Hamilton si na Fínovi v červenom monoposte tiež vylámal zuby a tak poslušne vrátil svoju pozíciu svojmu tímovému kolegovi a posunul ho tak na posledné miesto na pódiu. Akcia hodná anglického džentlmena, ktorú by ste v posledných 30 - 35 rokoch v histórii formuly 1 hľadali len ťažko, bola vyzdvihnutá Totom Wolffom hneď po pretekoch a kvitovali ju hlavne anglické médiá.

10. Sauber – Ferrari (15/16)

Pascal Wehrlein je v nezávideniahodnej situácii. Potom, ako padla dohoda Sauberu s Hondou a Švajčiari uzavreli novú zmluvu s Ferrari, je viac ako jasné, že Taliani si presadia minimálne jedného jazdca do modrobieleho kokpitu. A keďže Marcus Ericsson je finančne previazaný s terajšími majiteľmi, netreba vynaložiť príliš veľa námahy pri rozmýšľaní, kto bude musieť uvoľniť miesto. Mercedes tiež zdá sa o svojho juniora nejaví prílišný záujem, takže je možné, že Nemca vidíme v F1 posledný rok. Jeho tímový kolega by ale rád do lepšieho tímu, takže ešte nemusí byť všetko stratené.

Paradoxné pritom je, že Pascal Wehrlein je lepším jazdcom z dvojice pilotov (aj keď nie vždy) a Sauber aj pri strategických rozhodnutiach uprednostňuje práve jeho. To sa potvrdilo aj v Maďarsku. Lenže vo formule 1 už nejaký ten piatok platí, že o všetkom rozhodujú peniaze

9. Williams – Mercedes (14/NC)

Trápenie Williamsových monopostov pokračuje ďalej a tak mali v Grove cez letnú prestávku o čom premýšľať. Hungaroring síce nie je okruhom, na ktorom sa bielym monopostom zvyklo v posledných rokoch dariť, ale štrnáste miesto rozhodne Sira Franka nepotešilo.

Felipe Massa sa po problémoch s vnútorným uchom musel vzdať účasti v nedeľných pretekoch. S tým nikto nerátal, dokonca ani rezervný jazdec Williamsu Paul di Resta, ktorý si pretekárske víkendy spríjemňuje komentovaním pre anglickú stanicu Sky. V Maďarsku bol hodený rovno do vody, keď sa do tohtoročného monopostu prvý krát posadil až v kvalifikácii. Navyše si doma nechal pretekárske topánky a tie ktoré mal tím k dispozícii boli malé. Napriek tomu všetkému dokázal v kvalifikácii poraziť Marcusa Ericssona. Preteky nakoniec po úniku oleja nedokončil. Škót aj tak ukázal, že jazdiť rýchlo ešte nezabudol a svoje pretekárske inštinkty tiež ešte nestratil, keď sa po štarte dokázal vyhnúť roztočenému monopostu Red Bull.

8. Haas – Ferrari (13/NC)

Chlapci od Amíkov si v Maďarsku vzali na mušku Nica Hülkenberga. Najskôr bol po štarte až príliš optimistický Romain Grosjean, keď sa na Nemca až príliš tlačil v prvej zákrute. Ten mu nemal kam uhnúť a tak si Francúz zalietal vzduchom. Spravodlivosť zobral potom do rúk jeho tímový kolega. Ešte v druhom kole sa takmer do žltého Renaultu oprel aj Kevin Magnussen, keď ho takmer vytlačil mimo trať. Za tento svoj počin si už vyslúžil penalizáciu a tak hoci skončil na zemiakovej jedenástej priečke, putoval po pretekoch v poradí ešte o dve miesta nižšie. A aby toho nebolo málo, po pretekoch Nicovi Hülkenbergovi cez média dosť nevyberavo odkázal, že mu môže... však viete čo.

7. Renault (12/17)

Monoposty francúzskej automobilky sa inak v Maďarsku ukazovali ako štvrté najrýchlejšie spomedzi všetkých tímov, ale domov do Enstone sa nakoniec vracali s dlhým nosom a s prázdnymi rukami. Zdá sa, že v Renaulte sa rozhodli šesť miliónov peňazí, ktoré by museli pri vyhadzove vyplatiť Jolyonovi Palmerovi, investovať inde. Angličan sa tak bude až do konca sezóny snažiť získať svoj prvý tohtoročný bod. Popri Nicovi Hülkenbergovi tak bude naďalej strácať svoj kredit. Nie však ten účtovný a tak sa môže stať, že v F1 ho uvidíme aj v budúcom roku. V žltočiernom monoposte to však takmer s určirosťou nebude. Strata osem desatín sekundy v kvalifikácii za tímovým kolegom (ak rátame druhú časť, po ktorej Angličan skončil) a dvadsať sekúnd v priebehu prvých 25 kôl je pre tím s ambíciami Renaultu až príliš veľká na to, aby si ho ponechali aj ďalej.

6. Force India – Mercedes 6 bodov (8/9)

Prvá sezóny Estebana Ocona vlastne skončila až v Maďarsku, kde si mladý Francúz pripísal na svoje konto dvadsiatu veľkú cenu. Zaujímavé je, že zatiaľ každú z nich dokončil a rekord Maxa Chiltona v počte dokončených pretekov od začiatku kariéry má už na dohľad. Ten to mal však o niečo jednoduchšie, keďže sa v slabučkej Marussi stále vozil len na chvoste štartového poľa. V Maďarsku napríklad Esteban Ocon absolvoval 70 kôl s poškodeným monopostom po kontakte s tímovým kolegom na štarte. Aj napriek týmto ťažkostiam dokázal získať dva body. Od začiatku roka ich nazbieral už 45 a junior Mercedesu sa o svoju budúcnosť v F1 rozhodne obávať nemusí.

Sergio Pérez na Hungaroringu skôr bojoval s svojim autom, ako so súpermi. V kvalifikácii skončil až za tímovým kolegom, ale bleskový štart ho vyniesol až na ôsme miesto, kde sa udržal až do cieľa. Ambiciózny Mexičan sa snaží ako môže, ale všetko vyzerá tak, že dvere v lepších tímoch ostanú aj tento rok pre neho zatvorené.

5. Toro Rosso – Renault 6 bodov (7/11)

Zlý muž Daniil Kvjat si v Maďarsku pripísal ďalší trestný bod a opäť sa o kúsok priblížil k dvanásťbodovej hranici, po ktorej si bude musieť od pretekania na jeden víkend oddýchnuť. Napriek tomu ruské torpédo nemieni nič na svojom jazdnom štýle meniť. Uvidíme, do kedy mu jeho tvrdohlavosť vydrží.

Body tak opäť pre mladých býčkov zachraňoval Carlos Sainz. Bleskovým štartom sa v prvej zákrute dostal pred obidva McLareny a dlho sa mu darilo odolávať útokom svojho krajana Fernanda Alonsa. Siedme miesto bolo aj tak najlepším výsledkom za posledné dva mesiace. Mladé býčky sú tak stále v boji o piate miesto v Pohári konštruktérov a na Williams strácajú len dva body.

4. McLaren – Honda 9 bodov (6/10)

Honda sa konečne so svojim motorom dostala tam, kde chcela byť už na začiatku roka. Hneď to bolo cítiť a McLaren sa rovnako ako v Monaku aj na druhom najpomalšom okruhu dostal s oboma monopostami do záverečnej časti kvalifikácie. Na Hungaroringu sa to však zaobišlo bez tradičných penalizácii za výmenu motora a tak si druhý najstarší tím odváža z Maďarska slušnú bodovú nádielku. Nemusí sa tak už ďalej krčiť na nedôstojnom poslednom mieste v Pohári konštruktérov. Aby toho nebolo málo, tak Fernando Alonso pridal aj najrýchlejšie kolo pretekov.

Španiel nakoniec svoju charizmu rozžiaril opäť o niečo viac, keď si v Parc Fermé priamo pod stupňami víťazov ľahol na plážové lehátko a v mene celej formuly 1 zaželal prostredníctvom bannera všetkým divákom príjemné prežitie letnej prestávky. Ak nikto iný, tak nové vedenie musí tohto jazdca zbožňovať!

3. Red Bull – TAG Heuer 10 bodov (5/NC)

Červené býky si brúsili zuby na víťazstvo, ale po dvoch zákrutách im ostali len oči pre plač. Max Verstappen porušil zlaté pravidlo veľkých cien a svojho tímového kolegu poslal na cestu do boxov po vlastných. Ako už býva zvykom v Red Bulle svojho stále ešte teenagera za tento počin vôbec nekritizovali (ak teda nerátame poškodeného Daniela Ricciarda). Iný názor mali traťoví komisári a Holanďanovi udelili desať trestných sekúnd. Faktom je, že v cieli mu na víťazného Sebastiana Vettela chýbalo 10,991 sekundy. Ale nesmieme zabúdať na Nemcove problémy s riadením. Takže o tom, či limonádnici v Maďarsku mali na víťazstvo, alebo nie sa môžu viesť už len nekonečné diskusie.

2. Mercedes 27 bodov (3/4)

Strieborné šípy sa snažili dostať cez červené monoposty, ale v Maďarsku sa im nepodarilo s Valtterim Bottasom, ani s Lewisom Hamiltonom. Angličan sa po štarte dostal za Maxa Verstappena a podobne ako Sebastian Vettel na Silverstone, ani on si s ním nevedel dať dlhšiu dobu rady. K tomu sa pridali aj problémy s rádiovým spojením. Keď sa však Angličan Holanďana zbavil, mal pred sebou voľnú trať a jazdil rýchlejšie časy, ako prvá trojica. Aj preto bol Valtteri Bottas svojim tímom požiadaný, aby pustil svojho tímového kolegu pred seba. Zdalo sa totiž, že pri dosahovaných časoch, by pre neho nemal byť Kimi Räikkönen žiadnym problémom. Ako sa nakoniec ukázalo, nebolo to celkom tak.

V pondelok však prišlo vytriezvenie a šéf Mercedesu si zrazu uvedomil, že Lewis Hamilton bojuje o titul so Sebastianom Vettelom a začal si sypať popol na hlavu. Rozdiel troch bodov medzi tretím a štvrtým miestom síce nie je veľký, ale mohol by zohrať svoju úlohu v konečnom zúčtovaní. Všetko je dôsledok posledných troch sezón, keď Mercedes nemal súperov a mohol v tíme uplatňovať relatívne demokratické metódy rozhodovania medzi oboma jazdcami bez ohľadu na to, čo robia jeho súperi. Teraz je však situácia iná a Mercedes sa ocitol v situácii, ktorú od svojho vstupu do F1 v roku 2010 ešte nezažil: o titul bojuje s iným tímom. Všetko je však zatiaľ vo hviezdach. Ak Angličan získa svoj štvrtý titul, na podobné veci sa rýchlo zabudne. Ale ak nie, budú sa hľadať príčiny a udalosť z Hungaroringu bude istotne zaradená medzi jednu z nich.

1. Ferrari 43 bodov (1/2)

Sebastian Vettel odchádzal z krajiny svojho rivala v boji o titul s jednobodovým náskokom v priebežnom poradí. Na letnú prestávku však mohol ísť spokojný. Štrnásť bodov je udržateľný náskok pred poslednými dvoma európskymi veľkými cenami.

Základ k víťazstvu položil Nemec už v kvalifikácii a po tímovom výkone si Taliani mohli pripísať druhú dvojité víťazstvo v tejto sezóne. Kimi Räikkönen zachoval pokoj a udržal za sebou oboch jazdcov na strieborných monopostoch. Fín dostal za odmenu zmluvu na ďalší rok a na svoje ďalšie víťazstvo si bude musieť ešte nejakú tu nedeľu počkať.

Po pretekoch v Silverstone to vyzeralo, že Mercedes má v súboji s Ferrari navrch. Strieborné monoposty však nedokážu generovať také veľké množstvo prítlaku, ako autá so skákajúcim koníkom. To spôsobuje, že Mercedes je okruhoch s množstvom pomalých zákrut a krátkymi rovinkami pomalšie, ako jeho najväčší rival. Problém Ferrari však je, že v druhej polovici sezóny sa bude jazdiť už len na jednej takej trati. Na druhej strane, aj keď to v Scuderii otvorene nepriznali, všetky svoje sily sústredia len na to, aby Sebastiana Vettela udržali na čele priebežného poradia až do posledných pretekov sezóny.

Mercedes sa naproti tomu dostal do situácie, s ktorou pred začiatkom sezóny nepočítal. Valtteri Bottas sa ukázal ako kvalitná náhrada za Nica Rosberga a bodovo sa drží stále na dostrel čela šampionátu. Titul od neho tento rok nikto nečakal, ale s rastúcim bodovým kontom rastie aj Fínova chuť a o majstrovskej korune začína hovoriť čoraz otvorenejšie. Problémom Mercedesu by teda mohlo byť, že jeho jazdci sa budú navzájom oberať o body, čo by mohla byť voda na mlyn Ferrari. Je jasné, že ako sa bude blížiť koniec sezóny, budú sa musieť šéfovia Strieborných šípov rozhodnúť len pre jedného zo svojich jazdcov. Logicky ním bude ten, ktorý bude na tom v tej chvíli lepšie. Problém je, že nikto nevie dopredu odhadnúť, kedy nastane ten správny okamih pre takéto rozhodnutie. Dvanásta veľká cena sezóny štartuje v nedeľu v tradičnom európskom čase o druhej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2017. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár