Motochart: Víťazstvo od Boha

29.07.2018 / Branislav Ježík
Lewis Hamilton v Nemecku. (photo: SITA/AP Photo/Jens Meyer)

Lewis Hamilton v Nemecku. / (photo: SITA/AP Photo/Jens Meyer)

Formula 1 sa pred svojou tradičnou letnou prestávkou rozbehla do nevídaného tempa, keď počas šiestich týždňov diváci môžu vidieť až päť veľkých cien. Túto nedeľu to všetko zavŕši, keď bude súperiť o priazeň divákov s Tour de France, na ktorej v nedeľu už aj tak o nič nepôjde. Predtým, ako sa vydajú všetky tímy a jazdci povinne oddychovať, treba odjazdiť ešte jedny preteky. To znamená, že nesmie chýbať ani náš #motochart. Kráľovná motoršportu minulú nedeľu opäť ponúkla skvelé divadlo, takže sa pri ňom rozhodne nudiť nebudete.

10. Williams – Mercedes (NC/NC)

Opakovať stále dookola, ako je na tom Williams zle, už ani nie je zaujímavé. O všetkom najviac svedčí asi to, že tím ani neoslavoval 700. účasť vo veľkých cenách. Aj keď so štatistikami, a obzvlášť tými formulovými, to býva občas zamotané. Tie rozlišujú účasti a štarty, takže najbližšia príležitosť na oslavy by mohla byť v Singapure, čo je predsa len lepšie miesto na oslavy, ako Hockenheim. Spokojná ale asi nebola ani šéfka tímu Claire Williamsová, ktorá práve v Nemecku oslávila svoje narodeniny.

Počas víkendu potešil chorľavého Sira Franka aspoň Sergej Sirotkin, ktorý dokázal postúpiť do prostrednej časti kvalifikácie a svoj biely monopost dokonca dostal do šiestej rady na štarte. Ruského bohatiera však v nedeľu opustila pani Šťastena. Keď to už už vyzeralo na prvé body v F1, začal šestnásť kôl pred koncom z jeho auta unikať olej, čo znamenalo koniec všetkým nádejám. O dve kolá neskôr už mohli začať mechanici baliť na cestu do Maďarska. Svoj monopost totiž v garáži odstavil aj Lance Stroll. Na vine mali byť porúchané brzdy. Mladý Kanaďan prehráva s ruským nováčikom v kvalifikačných súbojoch v pomere 4:7 a v Nemecku opäť nepresvedčil. Našťastie pre neho, peniaze od bohatého otecka by mu mohli v budúcom roku zabezpečiť miesto v kvalitnejšom aute, než aké má tento rok Williams.

9. McLaren – Renault (13/16)

Stoffel Vandoorne už začína mať dosť toho, ako sa v McLarene všetko točí okolo Fernanda Alonsa a jeho manažér už začína sondovať o možnostiach prestupu do iných tímov. V Nemecku navyše Belgičanovmu autu chýbal prítlak a v kvalifikácii skončil s prehľadom posledný. Aby toho nebolo málo, začal v pretekoch štrajkovať aj motor. Jazdec s číslom 2 už bol na ceste do boxov, keď sa zrazu umúdril a McLaren sa znovu rozbehol. Vtedy už jazdil s dvojkolovou stratou a body vyzerali byť vzdialené. V chaose, ktorý nastal po prehánke však nebolo nič vylúčené, a tak dostal príkaz zostať na trati. Na lepšie ako trináste miesto v cieli to však už nestačilo.

O niečo inak to bolo v podaní Fernanda Alonsa, ktorému len tesne unikla záverečná časť kvalifikácie. Napriek tomu to na body v nedeľu nevyzeralo. Tímoví stratégovia napriek Španielovmu nesúhlasu zariskovali a v 43. kole bol spolu s Charlesom Leclercom prvým jazdcom, ktorý prezul na prechodné pneumatiky. Ako sa neskôr ukázalo, bolo to nesprávne rozhodnutie, keďže pršať ostalo len v zadnej časti okruhu. Drážkované pneumatiky boli onedlho odrovnané a s nimi aj šanca na body. Nasledoval scenár, ktorý sme u dvojnásobného majstra sveta v takýchto prípadoch zvykli vídať už v ére s Hondou, a jazdec McLarenu odstavil auto v garáži s „poruchou“. V Maďarsku sa vďaka tomu môže bez penalizácie objaviť s novou prevodovkou.

8. Toro Rosso – Honda 1 bod (10/14)

Na príklade mladých býčkov vidno, aké je dôležité mať skúseného jazdca v podmienkach, aké vládli na Hockenheime ku koncu pretekov. Brendon Hartley nespanikáril hneď po prvých kvapkách a napriek tomu, že ho tím povolal do boxov po nové pneumatiky do prechodných podmienok, presadil si, aby ostal na okruhu. Ako sa ukázalo neskôr, bolo to v tej chvíli najideálnejšie riešenie, ktoré Toro Rosso po piatich pretekoch vynieslo ďalší bod. Kiviho kariéru v F1 to už asi nezachráni, ale aspoň takto získal nejakú satisfakciu.

Zato Pierre Gasly si ako jediný vyskúšal modro označené pneumatiky do silného dažďa. Ten však na Hockenheim prišiel až dvadsať minút po odmávaní víťazného pilota. Takto si po pár kolách Francúz na osychajúcej vozovke odrovnal gumy a prepadol sa až na posledné miesto. Do konca pretekov stihol zdolať už len Charlesa Leclerca. Ale po výmene motora a štarte z poslednej rady vo Faenze body asi aj tak od neho neočakávali.

7. Alfa Romeo Sauber 2 body (9/15)

V kvalifikácii sa opäť predviedol Charles Leclerc, keď tretí krát v posledných štyroch veľkých cenách súťažil v najlepšej desiatke. Pre mnohých to už ani nie je zaujímavé, ale keď si uvedomíme, kde sa pohyboval Sauber ešte na začiatku sezóny, je to stále obdivuhodný výkon. V pretekoch však mladý Monačan platil nováčikovskú daň, keď sa zveril do rúk tímových stratégov. Až do spomínanej prehánky, ktorá prevrátila preteky naruby sa pohyboval v blízkosti bodovanej desiatky a ak by sa končilo na suchu, pravdepodobne by aj nejaký ten bod aj uchmatol. Na druhej strane, takéto podmienky sú ideálne pre menšie tímy, aby zariskovali a skúsili z danej situácie vyťažiť maximum. Neskúsený Monačan však dvakrát neudržal svoj monopost na trati, čo tiež prispelo k jeho nelichotivému výsledku.

Našťastie pre Helvétov, svojim jazdcom rozdelili stratégie a v prípade Marcusa Ericssona stavili na konzervatívny prístup. To sa vyplatilo a Sauber sa v Pohári konštruktérov bodovo dotiahol už na mladé býčky. Konečné ôsme miesto nemusí byť preto až taká nereálna méta.

6. Haas – Ferrari 8 bodov (6/11)

Obaja jazdci Amíkov sa v Nemecku vytiahli a svoje autá v nedeľu postavili do tretej rady na štarte. Kevin Magnussen potom v pretekoch opäť mieril k umiestneniu najlepšieho jazdca zo zvyšku sveta, ktorým malo byť po vypadnutí Daniela Ricciarda piate miesto. Potom sa však rozpršalo a ukázala sa asi najväčšia Dánova slabina, keď bol na vlhkej trati až príliš opatrný. Inak sa nedá vysvetliť konečný výsledok, ktorý snáď ani nemohol viac ukázať kontrasty, ktoré sú medzi oboma pretekármi.

Stratégovia Haasu sa totiž nechali strhnúť davom a obom svojim jazdcom obuli drážkované pneumatiky. Našťastie ich stihli prezuť späť ešte pred odchodom bezpečnostného vozidla. V tej chvíli ich to ale stálo umiestnenie v bodovanej desiatke. A zatiaľ, čo Dán už do cieľa nedokázal zlepšiť svoju pozíciu, ukázal to lepšie zo seba Romain Grosjean. Šesť kôl pred koncom sa začala jeho spanilá jazda, počas ktorej predbehol štyroch svojich súperov a v cieli skončil len dve a štvrť sekundy za Nicom Hülkenbergom. Vzhľadom na to, odkiaľ Amíci štartovali sa však nedá ubrániť dojmu, že v Nemecku mali na viac, ako na osem bodov.

5. Force India – Mercedes 10 bodov (7/8)

Ružoví panteri boli v kvalifikácii trochu nevýrazní. Nespokojný bol hlavne Esteban Ocon, ktorému sa kvôli premávke na trati nepodarilo prebojovať z úvodnej časti kvalifikácie. Nehádzal však uterák do ringu a už v prvom kole predbehol troch súperov. Pred dažďovým šialenstvom sa dokonca pohyboval už na jedenástom mieste.

Podobne bojoval aj Sergio Pérez, ktorý dlho jazdil na ôsmom mieste, kým ho nezrazila dole pomalá zastávka v boxoch. Ale Mexičan nakoniec zvládol návrat do bodovanej desiatky. Nuž a potom začalo na niektorých miestach okruhu pršať, ale tímoví stratégovia sa neukvapili. Oboch jazdcov nechali vonku a napriek tomu, že ich na čerstvých pneumatikách zdolal Romain Grosjean, v cieli sa mohli radovať z dvojitého bodového zisku. Možno nič výnimočné, poviete si, ale okrem nich sa niečím takým v Nemecku mohol pochváliť už len Mercedes. Navyše sa tak stalo už v tretích pretekoch v rade a Force India sa po rozpačitom úvode sezóny dotiahla už na Amíkov z Haasu. Nad tímom sa však začínajú zaťahovať mraky a podľa niektorých správ už čoskoro bude mať nového majiteľa.

4. Renault 10 bodov (5/12)

Renault sa aj pri nemohúcnosti tímu Haas pomaly začína bodovo odpútavať od svojich prenasledovateľov v Pohári konštruktérov. Nico Hülkenberg získal na domácej pôde najlepšie umiestnenie za posledné dva roky a tým pádom aj najlepšie, odkedy jazdí v Renaulte. Už dávno je o ňom známe, že je bezchybný pri jazde v premenlivých podmienkach. Ukázal to aj na Hockenheime, kde so svojim pretekovým inžinierom spravil správne rozhodnutia v pravý čas, čo sa pre konečný výsledok ukázalo ako kľúčové. Nemec je tak po odjazdenej polovici sezóny v priebežnom poradí zaslúžene najlepším jazdcom mimo prvej šestice.

Naopak, trochu sklamaním bol výkon Carlosa Sainza. Pomaly sa začína špekulovať o jeho odchode z tímu, keďže Red Bull, s ktorým má zmluvu, sa stále nechce vyjadriť, aké s ním má plány do budúcnosti. Francúzi však už nechcú príliš dlho čakať a tak to vyzerá, že si vyberú niekoho iného. V pretekoch Španiel ako mnoho iných doplatil na to, že si nechal obuť drážkované pneumatiky. Počas fázy bezpečnostného vozidla navyše predbehol Marcusa Ericssona, čo pravidlá zakazujú. A tak, hoci bol v cieli odmávaný na desiatom mieste, desaťsekundová penalizácia ho zrazila o dve miesta nižšie.

3. Red Bull – TAG Heuer 12 bodov (4/NC)

Red Bull si opäť raz jazdil svoje vlastné preteky bez súperov. Tým nechceme povedať, že sa Červené býky zúčastnili nejakých súkromných pretekov. Červeným býkom totiž v Nemecku jednoducho chýbalo tempo. Ich strata na prvé dva tímy im nedovolila sa k nim ani len priblížiť a to isté sa dá povedať aj o zvyšku štartového poľa. Najviac to bolo očividné v prípade Maxa Verstappena, ktorému dážď vyslovene svedčí. Holanďan aspoň v prvom kole nepríjemne dobiedzal na Kimiho Räikkönena, ale čoskoro sa mu vedúca trojica pilotov stratila v nedohľadne. Potom ako jediný z vedúcej päťky prezul na drážkované pneumatiky, ale zo strany Red Bullu sa jednalo len o zúfalý pokus, ktorým nemali čo stratiť. Skôr naopak. Počasie však nebolo úplne na ich strane a tak nasledovala ďalšia zastávka v boxoch, tento raz po hladké ultramäkké pneumatiky. Na nich už stačilo doviezť auto do cieľa.

A Daniel Ricciardo? Po výmene niektorých súčiastok pohonnej jednotky musel štartovať z poslednej rady. Príliš mu to však nepomohlo, a keď konečne na najtvrdších pneumatikách dohnal prvú päticu jazdcov, opäť zlyhala technika. Je to už štvrté tohtoročné vypadnutie a druhé v posledných troch pretekoch. Aj taká občas býva formula 1.

2. Ferrari 15 bodov (3/NC)

Mohol to byť dokonalý víkend pre domáceho Sebstiana Vettela. Ale nebol. Do konca pretekov už nechýbalo veľa, keď jazdil na prvom mieste a nevyzeralo to, že sa ho len tak ľahko vzdá. Prišiel však dážď, v ktorom Sebastian Vettel doslova vyhodil von oknom 25 bodov za víťazstvo. Po sobote to pritom vyzeralo, že Nemec ešte viac navýši svoj náskok na čele priebežného poradia. Namiesto toho po nedeli bude musieť opäť naháňať svojho súpera v boji o titul. Na jedinom mieste okruhu, kde sú bariéry blízko trate, tak trochu zbytočne, nikým neohrozovaný, v pomalej rýchlosti zapichol svoj monopost do bariéry s pneumatík. To nebol ten najväčší problém, ale zo štrku sa už nedokázal vyhrabať. Nemec zúfalo búchal do volantu a bezpečnostné vozidlo, ktoré vyšlo na trať, aby mohol byť odprataný červený monopost, otvorilo dvere k nečakanému víťazstvu jeho najväčšieho rivala. Nestáva sa často, aby jazdec odstúpil po vlastnej chybe z prvého miesta, ale občas môžeme vidieť aj takéto divadlo. Aj taká občas býva formula 1.

Kimi Räikkönen opäť vyzerá, že sa vracia do formy zo začiatku sezóny. Chvíľu to dokonca vyzeralo, že by mohol zastúpiť svojho tímového kolegu a konečne zvíťaziť. Ferrari však trochu zaváhalo pri jeho druhej zastávke v boxoch, a tak z toho nakoniec bolo „len“ tretie miesto. Ak svoje štyri pódiové umiestnenia v posledných štyroch pretekoch potvrdí aj v Maďarsku, získa tie najlepšie karty pri rokovaní o svojom zotrvaní v Scuderii aj v budúcej sezóne.

1. Mercedes 43 bodov (1/2)

Štyridsať miliónov libier ročne. Toľko je ochotný Mercedes platiť Lewisovi Hamiltonovi od budúcej sezóny. Podľa jeho výkonu v Nemecku sú  to dobre investované peniaze. Angličan zajazdil jedny z najlepších a najpamätnejších pretekov svojej kariéry, hoci víťazstvo zatienil drobný incident pri vjazde-nevjazde do boxov práve vo chvíli, keď sa na okruhu objavilo bezpečnostné vozidlo. Podľa štvornásobného majstra sveta to Boh vyslyšal jeho modlitby a zoslal na Hockenheim dážď, vďaka čomu mohol aj po poruche hydrauliky v kvalifikácii a štartu zo štrnásteho miesta vyhrať. V posledných dňoch mal pocit, že celý svet stojí proti nemu, ale láska nakoniec všetko prekonala a dážď zmyl všetku negativitu. To je návod Lewisa Hamiltona, ako byť úspešným nielen v športe. Však si ho za to v týždni po pretekoch podal majster sveta Jacques Villeneuve, ktorý mu cez médiá odkázal, že F1 nie je Hollywood, a rolu Ježiša hrá aj tak zle. Aj taká občas býva formula 1.

Zato Valtterimu Bottasovi ani tentoraz nebolo dovolené súdené vyhrať. Fín dopláca na to, že Mercedes už nie je dominantným tímom a tak musí hrať trochu aj podľa tímových nôt svojho chlebodarcu. Je to voči nemu kruté, ale patrí to k športu. Odmenou mu je predĺženie zmluvy o ďalší rok.

Matematicky sa šampionát prehupol do svojej druhej polovice v 34. kole Veľkej ceny Nemecka. Prakticky sa tak stane až po Veľkej cene Maďarska, po ktorej bude nasledovať štvortýždňová letná prestávka. To preto, aby dokonale vynikla aj športová uhorková sezóna. Ešte predtým, ale treba odjazdiť preteky u našich južných susedov. Ferrari v nej bude bojovať, aby si uctilo pamiatku svojho bývalého prezidenta Sergia Marchionneho, ktorý zomrel v stredu. Prvé miesto z vlaňajška navyše obhajuje Sebastian Vettel. Kráľom Hungaroringu je však Lewis Hamilton, ktorý tu vyhral zo všetkých jazdcov najviac krát. Angličan aj preto nepredá svoju kožu lacno. Odpoveď na to, kto z nich dvoch bude úspešnejší, alebo či sa bude v cieli radovať niekto tretí, sa dozvieme už v nedeľu. Dvanásta veľká cena tohto roku štartuje v tradičnom európskom čase desať minút po tretej hodine popoludní.

Branislav Ježík

Branislav Ježík

(C) SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. 2018. Obrazový materiál podlieha autorskoprávnej ochrane. Jeho kopírovanie a redistribúcia je zakázaná.

Napíš komentár